Richard Sulík na témy slovenská politika, Európska únia a ekonomika.

Starostovia do parlamentu nepatria

Myšlienka obsadiť kandidátku do parlamentných volieb starostami a primátormi je bezpochyby lákavá. Veď sú to ľudia, mnohokrát lokálne osobnosti, ktoré sa dokázali vo svojom meste či obci presadiť, často …

Starostovia do parlamentu nepatria

… aj proti tvrdej konkurencii. Prečo teda nepostaviť z ľudí, ktorí v komunálnych voľbách dokázali získať tisíce a niekedy až desaťtisíce hlasov, kandidátku do volieb do Národnej rady? Alebo ešte lepšie, prečo nezaložiť rovno stranu regiónov?

Starosta je v prvom rade starosta

Odpoveď je jednoznačná: Preto, lebo by sa jednalo o tvrdý konflikt záujmov. Starosta je v prvom rade starosta a vždy myslí na najbližšie komunálne voľby. Preto pravidelne dochádza k prípadom, kedy podriadi svoje hlasovanie v NR SR svojim lokálnym ambíciám. Toto sa pandrlákov zo SMERu netýka, lebo tí zásadne hlasujú ako predseda nariadi, resp. prst pani Laššákovej ukáže. Vo všetkých ostatných prípadoch však starosta uprednostní svoje „starostovské“ záujmy.

Dobré pre obec, zlé pre krajinu

Napríklad, pôjde o nejaký hlúpy zákon. Starosta s ním bude súhlasiť, lebo za odmenu dostane konečne pre svoju obec obchvat, na ktorý obyvatelia obce čakajú celé roky. Doma je potom oprávnene za hrdinu, čím si zaistí znovuzvolenie a nejaký zákon nevýhodný pre celé Slovensko v obci nik riešiť nebude, lebo obchvat je pre obec rádovo cennejší. Samozrejme, najlepšie by bolo postaviť každej obci obchvat a všetko ostatné, čo si obyvatelia želajú. To však nejde, lebo zdroje sú obmedzené a ešte aj z tých obmedzených zdrojov sa značná časť rozkradne.

Alebo, ak pôjde o eurofondy, bude uprednostnená obec, ktorej starosta je zároveň poslancom NRSR, lebo s tým treba byť zadobre. Ďalších príkladov by sa našlo mnoho a všetky do jedného len potvrdzujú fakt, že ide o konflikt záujmov.

Iné by to nebolo ani vtedy, keby každý primátor a starosta boli poslancami v NR SR a vykompenzovali by sa tak aspoň lokálne záujmy. Kvôli počtu starostov a primátorov (takmer 3000) a počtu mandátov v NR SR (150) to však ani logicky nie je možné. A ani by to nedávalo zmysel. Úlohou starostu je bojovať za obec, úlohou poslancov NR SR je schvaľovať správne zákony.

Priveľmi aktívni primátori

Inou otázkou je, ako to taký primátor stíha? Ako dokáže pani Vaľová byť primátorkou na plný úväzok v Humennom a zároveň plnohodnotnou poslankyňou v 500 kilometrov vzdialenej Národnej rade? No zrejme len tak, že obyvateľom Humenného kompenzuje svoje absencie na schôdzach NR SR tým, že niečo pre mesto „vybaví“. Ako som už písal, z pohľadu obyvateľov mesta je tento postoj legitímny a pochopiteľný. Avšak z celoslovenského pohľadu správny nie je a práve preto treba zakázať súbeh poslanca NR SR s akoukoľvek inou exekutívnou funkciou. Tak či tak je nezmysel, že poslanec nesmie byť nikde zamestnaný, ale primátorovať môže.

Jeden mandát stačí

Preto nestačí požadovať „jeden plat a dosť“, za touto požiadavkou sa skrýva väčšinou závisť. Navyše nie je problém, ak by sa niekto naozaj rozhodol makať plnohodnotne vo dvoch funkciách. Problém je práve, už vyššie opísaný, stret záujmov. My v SaS preto vravíme „jeden mandát stačí“ a na najbližšej schôdzi predložíme zákaz súbehu mandátu v NR SR s akoukoľvek exekutívnou funkciou (starosta, primátor, župan, riaditeľ Sociálnej poisťovne a pod.). Poslanec Národnej rady nech sa pekne krásne venuje len poslancovaniu, za to je daňovníkmi platený.

Ak máte otázky na R. Sulíka, napíšte mu na mail richard@sulik.sk.

Autor článku Richard Sulík

Poslanec Európskeho parlamentu, slovenský politik, zakladateľ a predseda pravicovo-liberálnej strany Sloboda a Solidarita. Spoluautor slovenskej daňovej reformy. Bývalý poradca ministrov financií a bývalý predseda NRSR.

Komentáre

  1. Pavel Greksa says:

    Pán Sulík, keď som si prečítal Váš článok, prvé čo ma napadlo,bolo, že ste ho odpísali odo mňa. Teóriu” jeden mandát stačí” sa pokúšam presadiť už dve volebné obdobia a to som starosta. Samozrejme, nik sa ku mne nechcel pridať. My sa nepoznáme, aj keď sme sa raz stretli na volebnej noci p. Procházku. Vtedy som veril, že ak budete ťahať spolu niečo sa pohne. Škoda. Ale, aby som sa vrátil k mandátu, ak strana SaS predloží návrh zákona o ktorom píšete, je to len zlomok čo potrebuje Slovensko k tomu, aby bola exekutívna funkcia službou. Je potrebná reforma verejnej a štátnej správy, keď už miestna štátna správa a miestna územná samospráva vyčerpala limity svojej efektívnosti. Ak toto neprebehne, potom je jeden mandát len kvapka v mori. Ale aj za to vďaka. Zároveň by stálo za reč ísť do volieb s takým programom.

  2. Dušan says:

    Zdravím všetkých diskutujúcich. Áno, každý by mal robiť len jednu prácu, ktorá ho živí a to precízne a poctivo. Ja viem, že to znie ako science – fiction, ale táto myšlienka má veľmi hlboký zmysel, lebo keď začnete k tejto myšlienke priraďovať každé zamestnanie, ak by sa robilo precízne a poctivo, všetko negatívne v našej krajine by sa pohybovalo vo veľmi malom rozsahu a malo by to mizivý vplyv na život každého z nás, občanov. Ale pokiaľ bude o nás, bez nás, rozhodovať zo 150 poslancov prevážna väčšina ignorantov a egoistov, bez ohľadu na stranícku príslušnosť,nič sa k lepšiemu v dohľadnej budúcnosti nezlepší.

  3. Marek says:

    Jedna Funkcia, Jeden Plat !! čím skôr tým lepšie, Vaľová berie 3 platy a nemá žiadne výsledky iba plno prázdnych sľubov !!!

  4. Robo says:

    Ďalší dobrý návrh. Aj ja poznám takého, čo robí primátora, poslanca VÚC, predsedu regionálneho združenia (alebo obcí v rámci okresu…to je teraz jedno) a ešte učí na vysokej škole, je v nejakej dozornej rade…

  5. Alexander says:

    Súhlasím,
    jedna pozícia a dobre odvedená práca nech platí pre každého keď už hovoríme o demokracii , ako sa dajú stíhať 2 a viac plné úväzky denne nie je to proti zákonné … áno nech parlamentárom je aj starosta ale bez nároku na mzdy,
    potom môže mať každá obec vybudovaný obchvat … , prosím uverejnite nejaký dokument o tom , že koľko platíme do spoločnej kasy EU!
    Je to pravda , že posielame 30 % /tridsať percent/ z HDP a dostávame späť len
    1% /jedno percento/?!
    Dokedy tzv. demokratický štát bude okrádať a balamutiť vlastné obyvateľstvo,
    prosím Vás pán Sulík teraz je rad na Vás aby ste vtom urobili poriadok …
    S úctou,
    Alexander

    • Roman says:

      zabudni ze bez naroku na mzdy … ved to co dostavaju je ALMUZNA oproti tomu co si bokom prilepsia … jedna verejna funkcia pre kazdeho a poriadne dokazat povod majetku !!! pokial toto nebudeme mat doriesene sa tu bude vsetkych obcanov par ludi len velmi pekne usmievat a mysliet si svoje kym my sa tu budeme na forach bit do prs 🙁 …

    • Milan says:

      Nie je to tak. Robil som výpočty platieb do rozpočtu EU od roku 2003 a vypracovali sme systém, podľa ktorého sa platí doteraz. Pán Sulík to nemá odkiaľ podrobne poznať.
      Ja nebudem odpovedať, lebo keď si nová vláda chcela zamestnať na ministerstve 250 svojich nových zamestnancov/študentov a rodinných príslušníkov (nárast o 50 % oproti pôvodnému stavu cca 500 zam.), bol som prepustený a odvtedy ma nikto nechce zamestnať. Keďže som mal dovtedy plat menej ako štvrtinu či tretinu z platu nových zamestnancov, môj súčasný príjem je hlboko pod hranicou chudoby (v podstate ako jediný som dovtedy pravidelne chodil na rokovania Rady EU za SR v oblasti financií a vyrokoval som zníženie platieb do rozpočtu EU o mnoho miliónov Eur mesačne menej… to pán Sulík nevie, nemal odkiaľ vedieť ani to, čo sa dialo s eurovalom, preto vtedy padla vláda a boli predčasné parlamentné voľby). Keďže ma vytlačili na okraj spoločnosti, už nechcem viac pracovať zadarmo.

  6. Jarmila says:

    Súhlasím. Taký náš primátor Raši- druhé najväčšie mesto…a ide to celkom dobre aj bez neho… to znamená, že by stačilo, aby bol iba poslancom …No ale tie peniaze…

  7. EDDO says:

    Po 25 rokoch okrádania občanov treba systém zmeniť od základov a zaviesť PRIAMU DEMOKRACIU. Ľudia si musia o svojom živote rozhodovať sami. Ani Vy to nezastavíte p. Sulík.

    • Juraj says:

      Co si Eddo predstavujete pod priamou demokraciou? Poprosim konkretne.

  8. Jana Jakušová says:

    každý jeden človek, ktorí sedí na viac ako jednej stoličke dokazuje, že naši starostovia, poslanci a ostatní verejní činitelia vlastne nemajú čo robiť…. veď ako niekto stíha robiť dobre viac takýchto funkcii tak tam nemajú až tak roboty a potom ich odmena je neadekvátna…… ale nik ma nepresvedčí, že tí čo sedia na 2 stoličkách stíhajú svoju robotu robiť dobre…. zvyčajne je to tak, že presunú svoje povinnosti na niekoho iného…. len škoda, že nepresunú aj svoj plat na toho, kto robí za nich…..
    v parlamente máme veľa poslancov, ktorých ruky dvíha strana a nie ich vlastný názor, presvedčenie, svedomie …. a vtedy naozaj netreba vedieť za čo hlasuje, pretože je to úplne jedno, v tom prípade sa dá stihnúť aj ďalšie zamestnanie….
    ak niekto vybavuje výhody pre obec len preto, že je v parlamente a je to odmena za tichý súhlas so všetkým, čo vedenie strany robí, tak je to korupcia a malo by sa to riešiť…..

  9. milan says:

    nie len to , poslanec “zastupuje” občanov- voličov” , ale v parlamente nie raz hlasuje tajne tzv. podľa svojho svedomia a “občan-volič” je po voľbach už mimo a nepotrebný

  10. Pavel Hlubík says:

    V podstate s tým môžem iba súhlasiť. A táraniny o tom, ako ste zle reprezentovali NR SR , sú naozaj iba táraniny. To na margo predošlého autora. Vždy, keď vidím boľševického aparátčika Pašku, ako sa “chová seriózne”, tak mi to pripomína zlú minulosť. Ozaj, čo by tí súdruhovia dali za to, aby sa vrátila…

  11. hahaha says:

    no podla mna spravne ved si predstavte aladar ziga rom z hornej dolnej v parlamente bez vzdelania a usudku

  12. Barbora says:

    Presne, naša pani primátorka/ v Humennom / hovorí , že je vždy v blízkosti tých , kde je potrebné niečo
    pre mesto vybaviť, preto sa nechce vzdať mandátu poslanca NRSR. A vraj všetko zvláda bravúrne,

  13. Zoltan Mirek Košice says:

    v principe plne súhlasim s Vašim názorom ,je to demokraticke v principe a nie aby strasnik Smeru obsadni funkcie , v mieste bydliska, obce okrese ,parlamente a pod. Kolko takych máme , ved ako zodpovedne možu taky ludia roibiť ,ked den má len 24 hodin ,nehovorim o tom že aj ked plat mu zastupitelstvo neda ale dostane taky človek ročnu odmenu

  14. Dušan Kollár says:

    Sú to verejné, volené funkcie , ktoré potrebujú celého človeka. Každý poslanec NR SR, starosta, primátor na konci volebného obdobia by sa mal ukázať svojim voličom a oboznámiť ich čo počas svojej funkcii vo volebnom období dokázal, čo všetko pred volbami svojim voličom nasluboval. Určite na dvoch-troch stoličkách sa sedieť nedá. Súhlasím s príspevkami, ako aj obmedziť kandidovanie najviac dve volebné obdobia.

  15. Zuzana says:

    Úplne súhlasím s tým, aby sa starostovaia a primátori, resp. ľudia v iných verejných funkciách venovali plne svojim povinnostiam na týchto postoch a nemohli byť súčasne poslancami v NR SR. Tiež by sa mal prijať princím najviac dve volebné obdobia v parlamente a nie “celoživotne”. Tým by sa znemožnilo rôznym dlhodobím zväzkom medzi poslancami a ich “priateľmi”

  16. Oľga says:

    Pekný deň, nech každý sedí na jednej stoličke a nech ju robí najlepšie ako vie podľa svojho vedomia a svedomia

  17. Mária says:

    súhlasím s príspevkami, nech si každý robí prácu na jednej pozícií a poriadne. Na dvoch až troch miestách sa nedá robiť prácu poriadne.

    • Luboslava says:

      jedna pozícia a dobre odvedená práca nech platí aj pre lekárov a VŠ učiteľov. Neviem ako sa daju stíhať 2 a viac plné uvazky denne.

  18. Jozef Schmiedl says:

    Nielen to pán Sulík. Všeobecne by sa mal zakázať súbeh príjmov z verejných zdrojov. Pretože – ak sa niekto rozhodne, že si zo svojich peňazí bude platiť človeka, ktorý pracuje okrem pre neho aj pre niekoho iného, je to čiste jeho vec. Ale ak ide o verejné zdroje, nemalo by byť dovolené, aby si rôzni papaláši vylepšovali svoj štandard tým že budú tunelovať štátnu kasu (teda nás všetkých) tým, že si na berú funkcie (také, kde nie sú potrebné výkony, stačí plniť ukazovatele) a paralelne sa za ne nechajú platiť, akoby ich deň mal oveľa viac ako 24 hodín. Samozrejme by sa to malo týkať aj súbehu dôchodku a príjmov zo štátnej pokladnice.

    • Milan says:

      Súhlas, pán Schmiedl. Ale sústavne sa porušuje zákon o tom, že keď niekto berie dôchodok, robí naďalej v štátnom úrade a berie 2 platy za tú istú činnosť. Platí to aj pre výsluhových dôchodcov v armáde, ktorí zostávajú pracovať na svojom pracovisku ďalej a berú 2 veľmi vysoké príjmy od štátu. A to sa ešte chceli súdiť so štátom, aby dostali ešte aj tretí dôchodok od Sociálnej poisťovne, nakoľko pošas poberania výsluhového dôchodku chodia do práce bez nosenia uniformy, teda v civile !!!
      Rekordman v počte funkcií a platov:
      Primátor Piešťan má údajne 21 verejných funkcií, teda berie 21 platov od štátu.
      Na úrade je údajne v piatok doobeda a to na poberanie platu vraj bohate stačí
      http://www.piestanskaobluda.com/2014/05/funkcionar.html?spref=fb

  19. Viktor says:

    Navrhujem proofreading pred uverejnenim, aby sa v clanku nevyskytovali preklepy.

  20. Michal says:

    len by som doplnil, že nie len súbeh poslanca NR SR s inou exekutívnou funkciou, ale zákaz súbehu dvoch a viacerých akýchkoľvek exekutívnych funkcií, veď niektorí berú aj 4 plné platy… nech mi netvrdia, že každú z funkcií vykonávajú na 100% a zodpovedne…

    • Stanislav says:

      Súhlasím s princípom, aby bol zakázaný súbeh exekutívnych verejných funkcií, napr. poslanec NR SR a primátor, predseda VUC, na plný úväzok zamestnaný pracovník mesta či VUC či štátnej správy…ale priestor, v ktorom by mal platiť konflikt funkcií by mal byť oveľa širší…ale aj reprezentovanie vo funkcii predsedu NR SR si predstavujem na inej úrovni, ako to robil p. Sulík…