Deje sa presne to, pred čím som dôrazne varoval – násilné a nezmyselné udržiavanie Grécka v eurozóne bude stáť európskych daňovníkov ročne miliardy eur. Aktuálne je to vyše 800 miliónov na rôzne projekty v Grécku. Napríklad pôjde z tejto sumy 300 miliónov eur na výstavbu diaľnic.
Pchať v Grécku do diaľnic ďalšie peniaze je ukážkový príklad zbytočnosti. Len pre porovnanie:
Slovensko má 450 kilometrov diaľnic, raz tak väčšie Grécko by malo mať logicky 900 kilometrov diaľnic. Lenže Grécko už dnes má 3200 kilometrov diaľnic. Ďalšie a ďalšie peniaze do gréckych diaľnic neriešia problémy tejto krajiny.
Euro – pre Nemecko slabé, pre Grécko silné
Podstatný problém je, že Grécko má euro a nemôže si ho dovoliť, lebo s ním produkuje pridraho. Ak by malo Grécko svoju vlastnú menu, táto by mohla devalvovať, čo by zlacnelo grécke produkty na svetových trhoch. Viac by sa z nich predalo a nezamestnanosť, ktorú má Grécko najvyššiu na svete, by mohla konečne výraznejšie začať klesať.
Na druhej strane, ak by devalvovalo euro, boli by nielen grécke, ale zároveň aj nemecké produkty lacnejšie, čo by viedlo k ďalším nerovnováham. Pre Nemecko je totiž euro už dnes príliš slabé a preto dosahuje nemecký export rekordné prebytky.
Skratka, krajiny ako Nemecko a Grécko nedokážu byť v jednej menovej únii.
Zhoršujúca sa obchodná bilancia
Skutočnosť, že Grécko si nemôže dovoliť byť v jednej menovej únii s Nemeckom potvrdzuje aj vývoj obchodnej bilancie Grécka.
Export síce jemne rastie (v júli 2014 o 2,6 % oproti júlu 2013), ale import rastie trikrát rýchlejšie (o 7,4 % za rovnaké obdobie). Tým sa opäť zvyšuje saldo obchodnej bilancie, čo vyžaduje ďalšie transfery do Grécka.
Ak Grécko vo vlastnom záujme nevystúpi z eurozóny, budú ho daňovníci zvyšných krajín eurozóny alebo EÚ musieť živiť. Ešte, že sme tak bohatí a môžeme si to dovoliť 🙂