Dosť ma prekvapuje, že Radoslav Procházka, teda jeho strana, ktorá dáva ťažké státisíce do marketingu, nevie investovať do programu. Výsledkom sú populistické návrhy, síce ľúbivé, no v lepšom prípade nefunkčné, v tom horšom škodlivé. Ako som už v minulosti písal, zrušenie …
… zdravotných odvodov pomôže najmä Pente, rozdávať 500 eur každej rodine je návrh hodný Fica, prázdne parlamentné kreslá je návrh nerealizovateľný a turboodpis je nielen hlúposť, jeho tvorca sa ešte aj odvoláva na štúdiu, z ktorej ani len meno autora riadne neprečítal.
Teraz prichádza Radoslav Procházka so sťahovaním úradov
Protimonopolný úrad má byť v Žiline, Úrad pre verejné obstarávanie v Banskej Bystrici a Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou v Prešove. K tomu sa má desať štátnych tajomníkov rozmiestniť po slovenských mestách.
Prečo sa nič neušlo Prievidzi a Popradu? A čo Rožňava a Rimavská Sobota, regióny s najvyššou nezamestnanosťou?
To ostáva záhadou, no v prípade realizácie bude presne tu viesť diskusia – prečo oni áno a my nie. Hold, pri návrhoch Radoslava Procházku vycucaných z prsta sa stáva, že sa diskutuje o nepodstatnostiach. Rovnako ostáva záhadou, prečo sa má presunúť Protimonopolný úrad, ale nie Úrad na kontrolu osobných údajov či Najvyšší kontrolný úrad.
S návrhom presúvať úrady prišiel Mečiar
S návrhom presúvať úrady z Bratislavy do Banskej Bystrice prišiel v 90. rokoch Mečiar a aj sa mu podarilo presťahovať do Bystrice Slovenskú poštu a Daňové riaditeľstvo. Dnes je situácia taká, že František Imrecze aj so svojím štábom sedí v Bratislave. Dôvodom nie je chýbajúca či nechýbajúca optická sieť, ale skutočnosť, že napriek všetkým technickým vymoženostiam sa príliš často osobnému kontaktu nevyhnete.
Presúvanie štátnych tajomníkov by sa skončilo tak, že oni by sedeli takpovediac na okrasu niekde „v regiónoch“, ale ich kompetencie by „ostali“ v Bratislave, len by ich vykonával niekto iný (minister má v tomto dostatočné právomoci). Navyše, štátny tajomník zastupuje ministra v jeho neprítomnosti, čo by si vynútilo mať všade dvoch štátnych tajomníkov – jedného na okrasu a jedného na robotu. Pripomínam, že práve naša vláda zrušila na takmer všetkých ministerstvách dvoch štátnych tajomníkov.
Radoslav Procházka to prezentuje ako pomoc regiónom
Návrh sťahovať úrady prezentuje Radoslav Procházka ako pomoc regiónom. Ide teda o akési sofistikované sociálne podniky, a keď už chceme regiónom pomáhať, tak poriadne – počet úradníckych pozícií porastie, veď pomáhame. Pán Procházka, len zodpovedné gazdovanie vyzerá inak.
Toto, samozrejme, nie je decentralizácia, toto je len neefektívne rozloženie centrálnych kompetencií s výsledkom, že štátna správa spotrebuje viac zdrojov. Decentralizácia to bude vtedy, ak sa kompetencie presunú napríklad na obce alebo VÚC (i keď tie by bolo najlepšie zrušiť). Preto diskutujme o tom, ktoré kompetencie majú ostať a ktoré z nich majú byť centrálne. No tie, ktoré ako centrálne ostanú, treba zefektívniť, a teda centralizovať, aby boli náklady čím nižšie.
Bežným ľuďom nepomôže, keď štátny tajomník, navyše s okresanými kompetenciami, bude sídliť v ich meste. Bežným ľuďom pomôže efektívna štátna správa, ktorá nebuzeruje ľudí nezmyselnými pravidlami a absurdnými sankciami. Jednotné kontaktné miesta, zoštíhlenie procesov, rušenie predpisov… to je cesta, ktorou treba ísť pán Procházka.
Názor Mira Beblavého
Na záver ma zaujímal osobný názor Mira Beblavého, ktorý je spoluzakladateľom Inštitútu pre dobre spravovanú spoločnosť. Ich návrhy, bez ohľadu na to, či s nimi človek súhlasil, alebo nie, vždy poslúžili aspoň ako dobrá argumentačná báza. A s návrhmi, ako napríklad zlúčenie niektorých ministerstiev, sa dá len a len súhlasiť. Len to je dosť v rozpore s rozmiestnením štátnych tajomníkov po Slovensku.