Pamätám si ako europoslanec, že sme niekedy v roku 2018 (hlasovanie č. 15 na strane 32) hlasovali v Európskom parlamente o znížení CO2 emisií do roku 2030 o 30 percent oproti roku 1990. Tento cieľ vypracovali odborníci komisie, ja sám (laik) som ho vnímal ako realistický a, navyše, väčšina krajín sveta vrátane USA, Číny, Indie, Brazílie a Ruska sa k nemu pridala tiež. Preto som bol pripravený hlasovať ZA.
No nebol by to europarlament a skupina poslancov rojkov, ktorým sa to zdalo málo a presadili 40 percent. To by sa zrejme dalo tiež nejako zvládnuť, no už by to priemysel pocítil vo forme vyšších nákladov. Nakoniec teda prešlo 40 percent a už si to mohlo žiť svojím životom, keby neprišla nová šéfka komisie Ursula von der Leyenová.
Aj tá chcela nejaký pomníček a v duchu hesla „Čím horšie, tým lepšie“ prišla so svojím programom Fit for 55. To znamenalo zníženie emisií o 55 percent oproti roku 1990. U nás toto úplne nereálne zníženie emisií veľmi obhajoval napríklad poslanec za PS Martin Hojsík.
Keďže odhlasovať sa dá aj to, že zem je plochá (odkaz pre našu vládu – je to len ironický príklad), prešlo v roku 2020 zníženie emisií o 55 percent. Na základe toho došlo k takzvaným sektorovým cieľom, konkrétne v Nemecku v oblasti dopravy si do zákona (Klimaschutzgesetz) napísali zníženie o 43 percent do roku 2030 oproti roku 2005.
Na dosiahnutie tohto cieľa by v roku 2030 muselo v Nemecku jazdiť 15 miliónov elektroáut. Pre porovnanie, k 1. januáru 2024 ich je 1,4 milióna, teda menej ako 10 percent, a nárast je už 4 roky len okolo 300-tisíc áut.
Aj keby sa šibnutím zázračného prútika predaj elektroáut strojnásobil, je to milión ročne a do konca roku 2030 by bolo v Nemecku maximálne 10 miliónov elektroáut a už aj rojkovia začínajú chápať, že tento cieľ sa nedosiahne.
Nebudú a neboli dosiahnuté ani medziciele a Nemci to vyriešili najrozumnejším možný spôsobom – ich národné sektorové klimatické ciele pre dopravu a stavebníctvo aj s Klimaschutzgesetz jednoducho zrušili. Nemecko sa teda s týmto problémom vysporiadalo, ostáva EÚ. Tá môže Nemecko pokutovať (cez povinný nákup CO2 povoleniek), čo by sa premietlo takmer 40 centami do ceny benzínu (asi majú pocit, že Nemci sú na vládu málo naštvaní).
Druhá možnosť (pravdepodobnejšia) je, že aj EÚ prehodnotí svoj nereálny a priemysel ničiaci balíček Fit for 55 napríklad na Fit for 30 a bude po probléme. Nebude sa to síce tak pekne rýmovať ako fitforfiftyfajv, ale zato to bude fungovať.