Štrasburg, 5.7.2016 – Francúzsko zaviedlo nové administratívne prekážky pre zahraničných prepravcov. Podľa europoslanca a predsedu strany SaS Richarda Sulíka ide o nezmyselné a zbytočné opatrenia, ktoré slúžia len na to, aby sťažili podnikanie. Ak chce …
… Slovensko modernizovať jednotný trh tak, ako to tvrdí vo svojom Programe predsedníctva v Rade Európskej únie, malo by okamžite začať s Francúzmi a ich administratívnymi prekážkami pre zahraničných prepravcov, tvrdí Sulík. S podobným návrhom prišli nedávno aj Nemci. Tí sa zatiaľ tzv. infrigement procesu zo strany Európskej komisie úspešne vyhýbajú. Ak by ale podobné administratívne prekážky pre zahraničných prepravcov nastavilo aj Slovensko, Európska komisia by okamžite zakročila. Predseda liberálov preto vyčíta EÚ jej dvojaký meter a vo svojom videokomentári namiesto väčšej európskej integrácie radšej odporúča postarať sa o to, aby spoločný trh skutočne fungoval.
Nezmyselné administratívne prekážky pre zahraničných prepravcov
Richard Sulík: Francúzi sa veľmi radi prezentujú ako skutoční Európania, ako tí, ktorým ide o spoločný trh. Skutočnosť je však taká, že tam, kde potrebujú, si ten svoj trh chránia. Aktuálne si navymýšľali množstvo rôznych administratívnych prekážok pre zahraničných prepravcov, aj pre slovenských, ktoré spočívajú v tom, že každý prepravca musí mať vo Francúzsku nejakého svojho zástupcu aj 18 mesiacov po tom, ako preprava skončila. Tento zástupca musí mať pracovné zmluvy, šoférov vo francúzštine, výplatné listiny vo francúzštine, musí mať so sebou ešte aj výpisy z účtu, odkiaľ odišla mzda od zamestnávateľa dopravcovi, a tak ďalej. Toto sú úplne nezmyselné, zbytočné opatrenia a administratívne prekážky pre zahraničných dopravcov, ktoré slúžia len na to, aby sťažili podnikanie slovenským prepravcom vo Francúzsku.
Bolo by rozumnejšie postarať sa o to, aby spoločný trh fungoval
Niečo podobné spravili Nemci tiež, ale v menšom rozsahu, a tam Európska komisia už vyše roka spí, stále otáľajú s tým, aby spustili tzv. infringement proces – to je proces, v ktorom vlastne zistia, že porušujú nejakú smernicu a musia tieto porušenia odstrániť. Keby Slovensko zaviedlo takéto administratívne prekážky pre zahraničných dopravcov, tak ten infringement proces by bol fakticky okamžite a boli by sme obviňovaní, že teda ako narúšame spoločný trh. A tu krásne vidieť ten dvojaký meter. A možno pred tým, ako budeme stále viac a viac integrovať Európu, ako budeme stále viac a viac presúvať kompetencie do Bruselu, by bolo oveľa poctivejšie, rozumnejšie, postarať sa o to, aby ten spoločný, férový spoločný trh skutočne fungoval.