Viem, že veľa ľuďom najmä z filmovej branže sa nepáči, že sme sa rozhodli venovať tejto téme, ale niektoré zistenia tímlíderky strany SaS pre kultúru Renáty Kaščákovej sú také absurdné, že už sa nedá mlčať. Zoberme si Milana Stráňavu, producenta viacerých úspešných filmov, medzi nimi …
… aj veľkofilm Únos.
Milan Stráňava sa rozhodol produkovať film Generál, na ktorý požiadal o dotácie z Audiovizuálneho fondu. V roku 2013 dostal 13 tis. €, v roku 2014 ďalších 35 tis. €, dva roky neskôr 200 tis. € a v minulom roku 350 tis. €. K tomu od RTVS 400 tis. € (zo schválených 1,2 milióna €).
Minulý štvrtok (31. mája) mal byť podľa zmluvy posledným filmovacím dňom filmu Generál, no nič také sa nestalo, lebo natočený nie je ani jeden jediný deň. Zároveň v decembri 2017 zástupcovia koproducenta z RTVS v preberacom protokole k faktúre spoločnosti JMB na ďalšiu splátku z koprodukčnej zmluvy schválili bez pripomienok kontrolnú projekciu Generála.
Pán Stráňava dokonca nemá ani len režiséra. Napriek tomu minulý piatok (1. júna) mu Audiovizuálny fond schválil ďalších 300 tis. € a zároveň v zmluve s RTVS sú pripravené ďalšie 2 splátky !!!
Počas našej tlačovej besedy v stredu som mal možnosť rozprávať sa s viacerými filmármi (osobne poznám už dlhé roky Vandu Hricovú), ktorí tvrdili, že došlo k zlyhaniu jednotlivca a treba podať trestné oznámenie. To sa stalo, trestné oznámenie sme podali, ale zároveň vieme, že toto vôbec nie je jediný prípad a, čo je podstatné, pokiaľ ide o roky trvajúce a opakované prešľapy, nie je to len zlyhanie jednotlivca, ale aj systému, ktorý to umožnil.
Preto my v SaS navrhujeme niektoré zmeny:
- Peniaze RTVS určené na filmy (na základe prehodnotenej zmluvy so štátom) presunieme do Audiovizuálneho fondu. Filmári nebudú mať menej peňazí, to nie je a nebol náš zámer. Naopak, tiež vnímame, že filmový priemysel ožíva a to je dobré, to chceme aj my. Ak ale budú tie isté peniaze iba v jednom „chlieviku“, bude možné s nim transparentnejšie narábať a lepšie ich kontrolovať. To musí predsa byť v záujme všetkých čestných filmových producentov.
- Vývoj budú hradiť filmári ako svoje spolufinancovanie. Aj tvorba filmov je podnikanie a žiadateľmi o grant v AVF sú právnické osoby – podnikatelia, ale keďže štát má záujem, aby vznikali slovenské filmy a slovenský trh je malý, tak prispieva. To znamená, že niekto sa rozhodne vyrobiť film a na malom slovenskom trhu by nebol v zisku, preto mu štát prispeje. Môžeme sa baviť o tom, akou sumou, ale vždy je to len takzvané kofinancovanie. Časť peňazí musí dať producent, ktorému patrí celý neskorší zisk. A my vravíme, že nech dá práve na tú prvú časť, na takzvaný vývoj. Keď sa ukáže idea producenta ako životaschopná, tak sa poďme baviť o príspevku štátu.
- Chceme viac transparentnosti a menej konfliktov záujmov. Nesmie sa stávať, že takzvaní hodnotitelia v komisiách, ktorí rozhodujú o pridelení peňazí, si ich pridelia sami sebe alebo ako zavďačenie sa niekomu, kto priklepol príspevok im. Ani sa nesmie stávať, že viac ako polovicu všetkých dotácii (za celú dobu existencie Audiovizuálneho fondu) si rozdelí 12 firiem a menšiu časť ďalších cca 450 firiem. Rovnako sa nesmie stať, že AVF a RTVS platia za tú istú vec častokrát dvojmo, alebo že peniaze z AVF sú pred RTVS prezentované ako vlastné spolufinancovanie a opačne, pričom kardinálnym problémom je preukazovanie vlastných investícií producentov len čestným prehlásením alebo letters of intent, kde vo väčšine prípadov vlastné vklady neexistujú, ale pomer výnosov je stanovený na základe tejto fikcie.
Opakujem ešte raz, nechceme, aby do slovenského filmu išlo menej peňazí, chceme za tie isté peniaze viac filmov a chceme, aby aj mladí, talentovaní filmári mali reálne šance na podporu ich projektov. Ako fanúšik nových a sviežich nápadov si ich rád pozriem.
Čoskoro zorganizuje naša tímlíderka pre kultúru Renáta Kaščáková okrúhly stôl, kde si radi vypočujeme všetky pripomienky a tie, ktoré zlepšia dnešný stav radi ich zapracujeme do našich legislatívnych návrhov.