Dane a odvody – predseda NR SR Richard Sulík v prvej časti konferencie TREND Business Brunch zo dňa 1. februára 2011, kde hovorí o odvodoch a daniach, konkrétne o zavedení super hrubej mzdy a odvodového bonusu. Prepis nájdete pod videom >>
Nasledujúce video >> DPH a odvody – Richard Sulík | 2. časť konferencie
Predpokladám, že budem viac rozprávať z pozície tej, že sa venujem dlhodobo daniam a odvodom, ako mojej aktuálnej politickej. Vidím tu viacerých, ktorí ma poznajú a vedia, čo mám na srdci a s čím tak zvyknem trápiť moje okolie. Samozrejme, je to odvodový bonus. Som rád, že sa podarilo zakomponovať do programového vyhlásenia vlády vetu, že “Zavedieme vám odvodový bonus v prípade, že bude spĺňať požiadavky fiškálnej neutrality a zohľadní dopady na marginalizované skupiny”. V podstate sa na tom pracuje, a preto z tej dnešnej témy “Dane, odvody a zdravé verejné financie” budem hovoriť niečo k odvodom a k daniam a zdravé verejné financie prenechám koaličnému kolegovi Ivanovi Miklošovi.
Zavedenie odvodového bonusu
Ako som povedal v programovom vyhlásení vlády, máme zavedenie odvodového bonusu. Prvá časť je “Zavedenie super hrubej mzdy” a druhá časť “Odvodový bonus”.
Super hrubá mzda
Zavedenie super hrubej mzdy je niečo ako technická príprava, na ktorej existuje už nejaká spoločenská zhoda. Super hrubá mzda je hrubá mzda plus odvody zamestnávateľa a podstata zmeny je, že sa hrubá mzda zamestnanca
a) navýši o odvody zamestnávateľa
b) odvody zamestnávateľa klesnú na nulu
c) zamestnanec bude všetky odvody platiť. Je to príjmovo neutrálna operácia, náklady práce budú rovnaké ako doteraz a čistá mzda bude rovnaká tiež ako doteraz.
Čo je dohodnuté a na čom sa pracuje sú tri kroky:
1) zavedenie tejto super hrubej mzdy, to znamená prevod odvodovej povinnosti zamestnávateľa na zamestnanca.
2) zjednotenie vymeriavacích základov
3) ročné zúčtovanie.
Zjednotenie vymeriavacích základov
Druhý krok, je zavedenie spoločných vymeriavacích základov. Tu mám namysli to, že aj dane aj odvody sa majú platiť z jednej jedinej veličiny. To má byť základ dane a nie ako dnes, že odvody znižujú základ dane. To znamená, že keď je nejaký prijem, tak sa najprv zníži o odvody a až z toho sa vypočíta daň. To je tiež len technická operácia. Druhá vec, ktorá je oveľa dôležitejšia je, že zákon o sociálnom poistení pozná svoje špecifické výnimky z ktorých sa odvody neplatia. Tak napríklad, máte základ dane, z toho treba platiť daň, ale zákon o sociálnom poistení má v jednom paragrafe, kde je napísané, že odvody sa neplatia z odstupného, z odchodného, z príplatkov za pohotovosť – približne dvadsať položiek. Väčšina z týchto dvadsiatich položiek je samozrejme predmetom zdanenia, že daň sa z toho platí, odvody sa neplatia a sociálne a zdravotné majú ešte nejaké svoje samostatné veličiny. A toto, je čo vnáša veľký chaos do celého tohto systému. Čiže zjednotenie vymeriavacích základov je to, že daň, sociálny odvod a zdravotný odvod sa bude platiť presne z jednej a tej istej sumy. Samozrejme, tie sadzby sa musia tak upraviť, aby opäť táto operácia bola príjmovo neutrálna.
Takisto k tomu zjednoteniu patrí aj to, že zjednotíme stropy (toto sa týka iba odvodov, lebo daň z príjmu nemá žiaden strop, ale odvody majú). Nemocenská má jeden a pol násobok priemernej mzdy ako strop, zdravotné odvody trojnásobok a sociálne odvody štvornásobok. Samozrejme, toto vnáša veľkú mieru chaosu do celkového systému a plán je, tieto stropy zjednotiť na jednej jedinej hodnote. Tam sa diskutuje o viacerých alternatívach, ja osobne preferujem to, že tie stropy budú previazané na životné minimum, a tam to vychádza približne na dvadsať násobok. Keď sa zjednotia stropy a vymeriavacie základy, tak by sme už naozaj mohli hovoriť o tom, že ten systém je unifikovaný a už ostáva ten tretí krok a to je spoločné ročné zúčtovanie.
Ročné zúčtovanie
V prípade daní to ročné zúčtovanie existuje a volá sa daňové priznanie. V prípade zdravotných odvodov, existuje niekoľko rokov ale skôr sťažilo život platcom zdravotného poistenia, pretože je komplikované. Chyba sa stala v tom, že bolo zavadzané singulárne a nie ako súčasť komplexnej zmeny. Práve tá komplexná zmena je to čarovné, na čom teraz robíme, a tam už to zdravotné poistenie nebude problém takisto ročne zúčtovať, ako je sociálne. V sociálnom neexistuje takmer vôbec. Tam existuje jeden paragraf a ten pochopilo v podstate minimum ľudí, a preto sa neuplatňuje. Toto je teda ten tretí krok, ktorý by sme v priebehu tohto roka chceli docieliť.
Pre zavedenie super hrubej mzdy, spoločného vymeriavacieho základu a ročného zúčtovania sú pripravené dve koncepcie. Prvá, ktorú vypracovalo ministerstvo financií. Táto koncepcia podľa mojich vedomostí by mala byť čoskoro zverejnená. Druhá je, ktorú pripravoval Ľudovít Ódor, a tam hlavný rozdiel bol v tom, že zdravotné odvody ponechať alebo neponechať, a v prípade, že by neboli ponechané, tak by sa náklady na zdravotníctvo rekruitovali zo zvýšenej DPHčky a zvýšení daní z príjmov.
Ja by som tu rád tlmočil nielen môj názor ale aj postoj strany SaS, že sme proti zrušeniu zdravotných odvodov. Chceme tento systém ponechať a vidíme na to viacero rôznych dôvodov, ktoré môžeme neskôr v diskusii otvoriť. Na druhej strane, tie ostatné návrhy predpokladám Ľudo bude o tom viac hovoriť, s nimi sa dá vyslovene súhlasiť. Toľkoto na úvod odo mňa k daniam a odvodom a aby som teraz dal slovo mojim kolegom a potom v diskusii doplnil ďalšie otázky.
Ďakujem vám zatiaľ.