Mečiarove amnestie patria v poslednej dobe medzi najviac rezonujúce témy na slovenskej politickej scéne. Zatiaľ čo vládna koalícia presadzuje ústavné zrušenie Mečiarových amnestií v zrýchlenom konaní, opozícia podporuje návrh poslanca Jána Budaja. Vzhľadom na …
… rozdielne predstavy koalície a opozície o spôsobe rušenia Mečiarových amnestií sa dnes zišlo poslanecké grémium. Z piatich opozičných požiadaviek koalícia prejavila ochotu podpory u štyroch. Samotné rokovanie o zrušení Mečiarových amnestií sa presunulo na budúci utorok. O požiadavkách opozície a o výsledkoch rokovania poslaneckého grémia dnes v relácii „V politike“ na TA3 diskutoval Richard Sulík s Petrom Bielikom.
Dohoda, že sa dohodneme
Peter Bielik: Dá sa výsledok dnešného rokovania poslaneckého grémia k téme Mečiarove amnestie chápať ako dohoda, že sa dohodnete?
Richard Sulík: Jednoznačne áno. Debata bola konštruktívna. Ja som bol príjemne prekvapený ochotou hľadať riešenie zo strany vládnych strán. Áno, dohodli sme sa, že sa dohodneme, možnože aj trošku viac, by som povedal. Lebo k tomu, aby sme schválili zmenu ústavy máme 5 podmienok. Už tam ku 4 podmienkam deklarovali vládni politici ochotu ustúpiť a mám z toho dobrý pocit.
Sme proti skrátenému legislatívnemu konaniu
Peter Bielik: A čo tá posledná? Dohodnete sa aj v skrátenom legislatívnom konaní?
Richard Sulík: My sme proti skrátenému legislatívnemu konaniu vo veci Mečiarových amnestií, lebo vravíme, že ústava by sa nemala meniť narýchlo. Na druhej strane chápeme, že na to stačí jednoduchá väčšina, že koalícia má túto väčšinu, čiže ostáva nám nič iné, len to akceptovať a zároveň teda oceňujem, že aspoň uznali naše argumenty, a teda odsunulo sa to o týždeň. Teraz máme týždeň čas diskutovať o samotnom návrhu na zrušenie Mečiarových amnestií, ale aj o našich podmienkach. A budúci utorok má byť prvé čítanie a budúci štvrtok druhé čítanie. Považujem to za dobrý kompromis.
Peter Bielik: Takže bude to ešte marcová schôdza, nebude to už presunuté na aprílovú schôdzu?
Richard Sulík: Ten proces rušenia Mečiarových amnestií je trochu náročnejší, lebo máte skrátené legislatívne konanie to má byť budúci utorok. Potom máte prvé čítanie ústavnej zmeny. Budúci štvrtok máte druhé, tretie čítanie ústavnej zmeny a toto keď prejde, tak potom príde ešte hlasovanie o samotnom zrušení Mečiarových amnestií. Čiže najprv sa na to pripraví ústava a až po všetkom bude samotné hlasovanie o zrušení Mečiarových amnestií. Kedy to bude presne, vám neviem povedať, ale speje to k spoločnej dohode opozície a koalície. My máme úprimnú snahu amnestie zrušiť. Myslíme si, že spôsob, aký navrhol pán Budaj je lepší, je jednoduchší, ale v poriadku, keď toto má byť ten kompromis, sme pripravení ho spraviť.
Ochota nájsť kompromis
Peter Bielik: Čo je podkladom na dohodu, vládny alebo opozičný návrh na zrušenie Mečiarových amnestií?
Richard Sulík: Podkladom je vládny návrh. Ten je vylepšený o naše podmienky, tých je 5.
Peter Bielik: Čo prispelo k ústretovejšiemu spôsobu komunikácie?
Richard Sulík: Podozrievavosť vzájomná je veľmi veľká. My podozrievame ich, že chcú s nami vybabrať, oni nás. To je pochopiteľné po tých šarvátkach. Z môjho pohľadu je to ochota u predstaviteľov vládnej koalície nájsť kompromis. Debata bola konštruktívna. Mňa osobne prekvapil Béla Bugár, ale aj Martin Glváč.
Peter Bielik: A nebolo za tým aj to, že ĽSNS dala vyhlásenie, že podporí aj vládny návrh na zrušenie Mečiarových amnestií? Čiže možno vyrazila karty z rúk opozícii.
Richard Sulík: Myslím si, že vôbec nie, lebo keby koalícia bola ochotná schváliť zrušenie Mečiarových amnestií s hlasmi kotlebovcov, tak to môžu rovno spraviť, vôbec sa nemusia s nami dnes aj včera stretávať. Vnímam to tak, že aj im veľmi záleží na tom, aby to bola široká dohoda koalície a opozície, a preto najmä vyjednávali včera a dnes.
Peter Bielik: Je to časový priestor, keď experti majú možnosť posúdiť každý návrh či zmenu?
Richard Sulík: Preto vravíme, nerobme to narýchlo. Preto oceňujem, že koalícia uznala naše argumenty, teraz je dosť času. Náš návrh bude na stole už zajtra v písomnej podobe.
Naďalej platí, že nesúhlasíme so skráteným konaním.
Ak ideme rušiť Mečiarove amnestie, nech sa zrušia aj všetky milosti
Peter Bielik: SaS bola vo vyjadreniach striedma. Vaši poslanci nežiadali, aby sa spolu s Mečiarovými amnestiami rušili aj Kováčove milosti. Dnes je tento návrh ešte širší, pretože už sa nehovorí len o zrušení Mečiarových amnestií a milosti, ktorá bola udelená Michalovi Kováčovi ml., ale už sa hovorí aj o ďalších milostiach, ktorých bolo pomerne viac, napr. udelených Mariánovi Kočnerovi. Ako sa na toto spájanie pozeráte vy? Je to vhodné spájať?
Richard Sulík: Najprv k striedmosti, to sa dá pripísať našim skúsenostiam. Po tých ôsmich rokoch v politike vieme, že nemá zmysel sa vyhraňovať, najmä ak ešte neprebehli rokovania alebo ani nezačali. Po druhé, nemá zmysel akýmkoľvek partnerom rokovaní odkazovať čokoľvek cez médiá. Teraz k tej samotnej veci. My s tým súhlasíme. Ak ideme rušiť Mečiarove amnestie, nech sa zrušia aj všetky milosti, ktoré boli uvedené v súvislosti s kauzou Technopol a zavlečením Michala Kováča ml. do cudziny. Nemáme s tým žiaden problém, toto určite podporíme. Vládna koalícia sa tomuto bráni. Nerozumiem, prečo im tak veľmi záleží na tom, aby milosť pre Michala Kováča ml. bola zrušená, ale milosť pre jeho „kolegov“, aby zrušená nebola.
Peter Bielik: Nemyslíte si, že tam môžu byť aj osobné animozity napr. predsedu strany Sme rodina voči niektorým ľuďom, ktorí tieto milosti dostali?
Richard Sulík: Boris Kollár hrdinsky znášal útoky M. Kočnera a viacero z nich sa ukázalo ako neopodstatnených. Z mojej strany to určite osobné nie je. Skrátka padni komu padni.
Rozdelenie moci by som nenarúšal
Peter Bielik: Súhlasíte aj s riešením, s ktorým prišla vládna koalícia, aby mala NR SR opäť to právo posúdiť aj do budúcna.
Richard Sulík: Ja si to nemyslím. Mečiarove amnestie to je jeden prípad za 27 rokov. Ja by som práve nerobil to, čo robí vládna koalícia, nenarúšal by som to rozdelenie moci medzi Ústavným súdom a Národnou radou, nepresúval by som kompetencie. Na druhej strane, keď máme my ako opoziční politici teraz opäť raz na výber ich nezrušiť alebo zrušiť týmto spôsobom, tak urobíme kompromis, beriem si tento spôsob a snažíme sa to vylepšiť našimi piatimi požiadavkami. A môžeme sa venovať tomu, čo sa bytostne týka ľudí a Mečiarove amnestie môžeme konečne uzavrieť. Tu došlo k zneužitiu monopolu štátnej moci, preto aj ja považujem za veľmi dôležité sa s Mečiarovými amnestiami konečne vyrovnať.
Peter Bielik: Svoje pripomienky k vládnemu návrhu napísal do listu prezident. V podstate sa zamýšľa nad viacerými bodmi, kde kladie otázku, prečo by on mal byť teraz oslabený vo svojich kompetenciách? Cítite tam možnosť oslabenia kompetencií prezidenta?
Richard Sulík: Áno, dôjde k oslabeniu tejto kompetencie, ale ako som vravel, nemyslím si, že robíme dobre, keď ideme narúšať to rozdelenie moci a presúvať kompetencie, ale ani si nemyslím, že sa kvôli tomu zrúti svet. A po druhé, myslím si, že naša krajina vyzrela. Nemyslím si, že dnes by bolo možné zavliecť človeka do cudziny, druhého nechať vybuchnúť v aute, ja si to neviem predstaviť.
Peter Bielik: Andrej Danko pripustil, že NR SR by mohol pred Ústavným súdom zastupovať právnik z opozície. To je jeden z tých ústupkov. To znamená, aj opozícia na seba berie časť zodpovednosti, ak naozaj Ústavný súd povie nie?
Richard Sulík: Vy ste vraveli, že to vyzerá tak, že Mečiarove amnestie budú napadnuté na Ústavnom súde, ale práve jeden z tých našich piatich návrhov je ten, že nebude to ex offo, to znamená, Ústavný súd to nemôže sám od seba napadnúť, ale musí dať niekto podnet, konkrétne 30 poslancov NR SR. Tak chcem vidieť tých 30 poslancov, ktorí sa v NR SR podpíšu pod ten návrh, aby Ústavný súd preskúmal, či zrušenie Mečiarových amnestií je v poriadku. Myslím si, že takých 30 poslancov sa nenájde, obzvlášť, keď viac ako 120 poslancov zahlasuje za ich zrušenie.