Dvanáste podanie a pätnásty prípad pre OLAF sa týka potenciálne nehospodárneho využitia prostriedkov pri verejnom obstarávaní Metodicko-pedagogického centra. Metodicko-pedagogické centrum 4.2.2015 vyhlásilo verejné obstarávanie na nákup didaktických …
Prečítať PDF dokument online kliknutím sem >>
… prostriedkov na výučbu anglického jazyka pre základné a stredné školy. Pri tomto verejnom obstarávaní však Metodicko-pedagogické centrum požadovalo, podľa môjho názoru, neprimerane reštriktívne podmienky. To mohlo viesť k nehospodárnemu využitiu financií, čo je dôvodom môjho podania pre OLAF – Európsky úrad pre boj proti podvodom.
Verejné obstarávanie bez kľúčových dodávateľov
Metodicko-pedagogické centrum vo svojom obstarávaní vyžadovalo podmienky, ktoré sú mierne povedané pochybné. Didaktické pomôcky k učebniciam anglického jazyka napríklad mali zahŕňať aj pomôcky pre predmet Matematika, aj keď učebnica Matematiky v anglickom jazyku sa medzi existujúcimi učebnicami používaných na základných školách vôbec nenachádza. Ďalej Metodicko-pedagogické centrum napríklad vyžadovalo, aby sa tzv. Digitálny vzdelávací obsah (DVO) dodával aj vo formáte SCORM. Táto podmienka je však nepodložená a diskriminačná, keďže na slovenskom trhu sa nachádzajú aj iné platformy, na ktorých je dodávaný DVO.
Tieto a iné reštriktívne podmienky Metodicko-pedagogického centra sú dôvodom toho, že verejného obstarávania sa nemohlo zúčastniť žiadne zo 4 vydavateľstiev učebníc pre anglický jazyk na Slovensku, napriek tomu, že učebnice týchto vydavateľstiev predstavujú až 90 percent slovenského trhu. To, že sa verejné obstarávanie uskutočnilo bez prítomnosti týchto kľúčových dodávateľov, dosť pravdepodobne prispelo k významnému zvýšeniu konečnej ceny. Možným nehospodárnym využitím prostriedkov pri verejnom obstarávaní Metodicko-pedagogického centra sa teraz bude zaoberať OLAF.
Metodicko-pedagogické centrum
K námietkam ohľadom verejného obstarávania Metodicko-pedagogického centra sa vyjadrilo aj ministerstvo školstva. To však vo svojom stanovisku uviedlo len rôzne irelevantné informácie, pričom sa však vôbec nezaoberalo tým, či podmienky obstarávania boli naozaj odôvodnené. A keďže pri sťažnostiach potenciálnych uchádzačov nebolo dostatočne nápomocné ani samotné Metodicko-pedagogické centrum, ako jedinú ďalšiu možnosť som považoval podanie podnetu na OLAF, ktorý sám posúdi, či boli spomínané podmienky skutočne odôvodnené.