Za 15 rokov v slovenskej politike som si na SME.sk prečítal naozaj všeličo.
Napríklad 78 článkov plných útokov voči SaS v údajnej kauze Hajekovci, ktorá sa navyše udiala pred vznikom SaS. Človek tak nejak pri čítaní tých zlátanín časom otupievavá a myslí si, že ho už nič neprekvapí. Neprekvapilo ma napríklad ani to, keď sa Robert Fico rozhodol neodpovedať na otázky denníka SME.
Ale potom sa predsa len nájde nejaký majster svojho fachu, v tomto prípade majsterka, ktorá s ľahkosťou prstov na svojej klávesnici prerazí dno, ktoré inak spoľahlivo preráža Blaha. Bože, zlatá pani, to ste ako dokázali toľko hlúpostí napchať na jednu á-štvorku?
Gröhlingova diplomovka
Na denníku PRAVDA si dali tú námahu vysvetliť, o čo ide, tak pani Čengel Solčanská, prosím, prečítajte si tento jeden riadok: V čase, keď Branislav Gröhling písal diplomovku, umožňovali pravidlá, aby najviac 50 percent diplomovej práce tvorila vlastná bakalárska práca a u Gröhlinga bol podiel iba 31 percent.
Dlhá veta, viem, ale pomôžem Vám s ňou. Kľúčovými sú dve čísla: 50 a 31. Dovolené bolo najviac 50, Gröhling má 31. Asi sa zhodneme aspoň v tom, že 31 je menej ako 50.
Mimochodom, odpočet Gröhlingovho ministrovania nájdete tu: Čo sme urobili na ministerstve školstva za 2,5 roka – Branislav Gröhling – (blog.sme.sk)
Položenie dvoch vlád
Za pád Radičovej vlády si Iveta Radičová môže sama, lebo spojila dve nesúvisiace hlasovania a my sme sa rozhodli nehlasovať. Toto pochopiť je trochu náročnejšie, ako pochopiť, že 31 je menej ako 50, ale Vy to dáte. Odpovedzte prosím slovom „áno“ na túto otázku: Jedli ste už niekedy bryndzové halušky a vyskočili ste z 10-ho poschodia? Ako je možné, že neviete odpovedať?
Lebo my sme nevedeli odpovedať na otázku „ste za poslanie miliardy eur do Grécka a podporujete vládu Ivety Radičovej?“. Nuž tak sme neodpovedali, konkrétne sme sa nezúčastnili hlasovania. Skúste mrknúť do ústavy, článok 73, odsek 2, nájdete tam toto: „Mandát vykonávajú osobne podľa svojho svedomia a presvedčenia a nie sú viazaní príkazmi.“
Samozrejme, Ivetu Radičovú sme predtým, ako tieto hlasovania spojila, opakovane upozornili, že hlasovať nebudeme a ona mi následne SMS správou potvrdila, že hlasovania nespojí.
Druhú vládu sme položili my, lebo ako Vy sama píšete, bola „politicky najretardovanejšia v novodobých dejinách Slovenska“. Viac si môžete prečítať tu: Ako sme vyriešili najväčší problém tejto krajiny a teraz ponúkame reštart | Sulik.sk. Inak, pozor na to, schizofrénia vie byť sviňa vec.
Koncesionárske poplatky
To najťažšie som si nechal nakoniec: RTVS mala v roku 2022 rozpočet 140 miliónov €, polovica pochádzala z koncesionárskych poplatkov. Áno, čítate správne, len polovica peňazí pochádzala z koncesionárskych poplatkov.
Čiže, 70 miliónov z koncesií stačilo akurát tak na „kúrenie a svietenie“ (konkrétne réžia, mzdy, prenos signálu). Na akúkoľvek tvorbu chodili tak či tak na ministerstvo kultúry pýtať peniaze, hovorilo sa tomu „zmluva so štátom“. Nie na základe zákona, ale len na základe zmluvy spísanej na ministerstve a schválenej na vláde.
Toto sme zmenili tak, že nebude nejaké ministerstvo v zákulisí rozhodovať o tom, koľko peňazí dostane RTVS na dofinancovanie, teda na tvorbu. Namiesto toho sme do zákona dali konkrétne percento HDP, s ktorým môže RTVS rok čo rok počítať.
Môžete síce namietať, že Fico zmenil zákon a znížil spomínané percento z 0,17% na 0,12% HDP, no po prvé, Fico mohol rovnako zmeniť resp. zrušiť zákon o koncesionárskych poplatkoch. A po druhé, teraz má RTVS k dispozícii porovnateľne veľa peňazí, avšak na základe zákona a nie na základe zmluvy so štátom.
Alebo skúsme inak: Pamätáte si na redaktora Pavla Kapustu z čias, keď RTVS slúžila Mečiarovi? Ako bolo také niečo vôbec možné? Veď predsa existovali koncesionárske poplatky. Nebojte, vysvetlím.
Je to preto, lebo zneužitie resp. ovládnutie RTVS, ako to robí aktuálne hulvátska vláda, súvisí predovšetkým s tým, že RTVS funguje na základe zákona o RTVS. A kto mení zákony v našej krajine? Správne, je to parlament, konkrétne koalícia, ktorá predložila novelu zákona o RTVS. A práve táto novela a nie spôsob financovania posilní vplyv vlády.
A po druhé, nezávislosť vie ovplyvniť aj spôsob voľby riaditeľa. Dnes ho volí parlament, teda defacto vládna koalícia, čo nie je dobré, ale priznávam, že nemám domyslený spôsob voľby skutočne nezávislý od vládnej moci, ale ani nejaký naozaj funkčný návrh som nevidel.
Nepredpokladám síce, že Vy, pani Čengel Solčanská, by ste pri úrovni Vašich textov prišli s niečím duchaplným, ale mohli by ste to skúsiť. Nikdy neviete, kedy motyka vystrelí.