Myšlienka obsadiť kandidátku do parlamentných volieb starostami a primátormi je bezpochyby lákavá. Veď sú to ľudia, mnohokrát lokálne osobnosti, ktoré sa dokázali vo svojom meste či obci presadiť, často aj proti tvrdej konkurencii. Prečo teda nepostaviť z ľudí, ktorí v komunálnych …
… voľbách dokázali získať tisíce a niekedy až desaťtisíce hlasov, kandidátku do volieb do Národnej rady? Alebo ešte lepšie, prečo nezaložiť rovno stranu regiónov?
Starosta je v prvom rade starosta
Odpoveď je jednoznačná: Preto, lebo by sa jednalo o tvrdý konflikt záujmov. Starosta je v prvom rade starosta a vždy myslí na najbližšie komunálne voľby. Preto pravidelne dochádza k prípadom, kedy podriadi svoje hlasovanie v NR SR svojim lokálnym ambíciám. Toto sa pandrlákov zo SMERu netýka, lebo tí zásadne hlasujú ako predseda nariadi, resp. prst pani Laššákovej ukáže. Vo všetkých ostatných prípadoch však starosta uprednostní svoje „starostovské“ záujmy.
Dobré pre obec, zlé pre krajinu
Napríklad, pôjde o nejaký hlúpy zákon. Starosta s ním bude súhlasiť, lebo za odmenu dostane konečne pre svoju obec obchvat, na ktorý obyvatelia obce čakajú celé roky. Doma je potom oprávnene za hrdinu, čím si zaistí znovuzvolenie a nejaký zákon nevýhodný pre celé Slovensko v obci nik riešiť nebude, lebo obchvat je pre obec rádovo cennejší. Samozrejme, najlepšie by bolo postaviť každej obci obchvat a všetko ostatné, čo si obyvatelia želajú. To však nejde, lebo zdroje sú obmedzené a ešte aj z tých obmedzených zdrojov sa značná časť rozkradne.
Alebo, ak pôjde o eurofondy, bude uprednostnená obec, ktorej starosta je zároveň poslancom NRSR, lebo s tým treba byť zadobre. Ďalších príkladov by sa našlo mnoho a všetky do jedného len potvrdzujú fakt, že ide o konflikt záujmov.
Iné by to nebolo ani vtedy, keby každý primátor a starosta boli poslancami v NR SR a vykompenzovali by sa tak aspoň lokálne záujmy. Kvôli počtu starostov a primátorov (takmer 3000) a počtu mandátov v NR SR (150) to však ani logicky nie je možné. A ani by to nedávalo zmysel. Úlohou starostu je bojovať za obec, úlohou poslancov NR SR je schvaľovať správne zákony.
Priveľmi aktívni primátori
Inou otázkou je, ako to taký primátor stíha? Ako dokáže pani Vaľová byť primátorkou na plný úväzok v Humennom a zároveň plnohodnotnou poslankyňou v 500 kilometrov vzdialenej Národnej rade? No zrejme len tak, že obyvateľom Humenného kompenzuje svoje absencie na schôdzach NR SR tým, že niečo pre mesto „vybaví“. Ako som už písal, z pohľadu obyvateľov mesta je tento postoj legitímny a pochopiteľný. Avšak z celoslovenského pohľadu správny nie je a práve preto treba zakázať súbeh poslanca NR SR s akoukoľvek inou exekutívnou funkciou. Tak či tak je nezmysel, že poslanec nesmie byť nikde zamestnaný, ale primátorovať môže.
Jeden mandát stačí
Preto nestačí požadovať „jeden plat a dosť“, za touto požiadavkou sa skrýva väčšinou závisť. Navyše nie je problém, ak by sa niekto naozaj rozhodol makať plnohodnotne vo dvoch funkciách. Problém je práve, už vyššie opísaný, stret záujmov. My v SaS preto vravíme „jeden mandát stačí“ a na najbližšej schôdzi predložíme zákaz súbehu mandátu v NR SR s akoukoľvek exekutívnou funkciou (starosta, primátor, župan, riaditeľ Sociálnej poisťovne a pod.). Poslanec Národnej rady nech sa pekne krásne venuje len poslancovaniu, za to je daňovníkmi platený.