Uvoľnenie dlhovej brzdy je súčasťou Programového vyhlásenia vlády. Keďže sa jedná o ústavný zákon, uvoľnenie dlhovej brzdy si vyžaduje ústavnú väčšinu, teda 90 poslancov. Tú ale vládna koalícia nemá, a tak sa obracia na opozíciu. Najmä na najsilnejšiu opozičnú stranu SaS.
Liberáli však majú na uvoľnenie dlhovej brzdy vlastný názor. Podľa Richarda Sulíka ide o to, aby premiér Robert Fico a jeho družina mohli robiť ešte viac dlhov. Vláda chce vraj peniaze použiť na výstavbu diaľnic. SaS však namiesto uvoľnenia dlhovej brzdy odporúča vláde menej kradnúť.
Robert Fico a jeho družina chcú robiť ešte viac dlhov
Richard Sulík: Vláda Roberta Fica chce opäť raz uvoľniť tzv. dlhovú brzdu, a na to potrebujú aj hlasy opozície. V podstate ide o to, aby Robert Fico a jeho družina mohli robiť ešte viac dlhov a argumentujú tým, že potrebujú peniaze na diaľnice. No skutočnosť je taká, že Národná diaľničná spoločnosť, aj keby mala koľkokoľvek peňazí, je momentálne schopná postaviť možno 11 km diaľnic preto, lebo na čokoľvek iné chýbajú projekty a bude roky trvať, kým tieto projekty budú na svete. Budúci rok by Národná diaľničná spoločnosť mohla minúť najviac niekoľko desiatok miliónov eur a v roku 2019 sto miliónov. Viac nie! A tieto sumy sa dajú pokryť zo štátneho rozpočtu.
Koľko zaplatili motoristi?
No ale pozrime sa na to ešte z inej strany. Cesty používajú motoristi. No tak sa pozrime, koľko zaplatili motoristi?
- Výnosy z elektronického mýta – 191 miliónov eur
- Diaľničné známky – 64 miliónov eur
- Spotrebná daň z minerálnych olejov – 1 187 miliónov eur
- DPH na tú spotrebnú daň – 408 miliónov eur
- Daň z motorových vozidiel – 146 miliónov eur
- Registračná daň – 46 miliónov eur.
A potom ešte eurofondy – jednak na výstavbu diaľnic a jednak na výstavbu ciest. Toto dokopy je suma 2 269 000 000 eur.
Koľko dostali motoristi?
- A koľko dostali motoristi?
- Náklady na elektronické mýto – 101 miliónov eur
- Jeden program na výstavbu diaľnic – 379 miliónov eur
- Druhý program na výstavbu ciest – 80 miliónov eur
- Investície mimo týchto dvoch programov – 84 miliónov eur
- A údržba a opravy ciest, kam ide len smiešnych 70 miliónov eur. Preto sú naše cesty v takom stave, v akom sú.
- A platba za dostupnosť je najmä R1 – 138 miliónov eur.
Toto dokopy je len 852 000 000 eur. Čiže ledva jedna tretina.
Uvoľnenie dlhovej brzdy – SaS hovorí nie!
Ak teda Robert Fico chce stavať diaľnice, nech sa páči, nech berie z tých peňazí, ktoré platia motoristi. Ak mu celkovo chýbajú peniaze, tak jednoducho treba menej kradnúť. Za SaS hovorím, že my v žiadnom prípade nebudeme súhlasiť s uvoľnením dlhovej brzdy, aby sme nezadlžovali budúce generácie.