Nový minister školstva | Kvôli škandálu s eurofondmi sa predseda vlády Robert Fico rozhodol požiadať ministra školstva Petra Plavčana o odchod z funkcie. Strana SaS tento krok víta, no zároveň dôrazne vyzýva premiéra, aby urobil poriadok aj vo vlastných radoch a konečne …
… odvolal z funkcie ministra vnútra Roberta Kaliňáka. Hoci sa ešte nevie, kto Plavčana vo funkcii nahradí, liberáli uznávajú, že to nový minister školstva nebude mať ľahké. Poslanec NR SR a tímlíder SaS pre školstvo Branislav Gröhling preto novému ministrovi školstva ponúka pre inšpiráciu 5 krokov na zvýšenie kvality vzdelávania.
Táto vláda nemá alternatívu, pokiaľ ide o rozkrádanie
Richard Sulík: V zákulisí koalície sa hrá špinavá hra, ktorej obeťami nebudú ani Andrej Danko, ani Robert Fico, ale len občania Slovenska. Tí občania, ktorí očakávajú, že za svoje dane dostanú primerané kvalitné vzdelanie pre svoje deti, tí na to doplatia za chaos a kšefty, ktoré sa udiali na ministerstve školstva za posledných odhadom 17 mesiacov. Z tohto pohľadu vítame odstúpenie ministra Plavčana a chceme veriť, že nový minister školstva bude ministerstvo viesť lepšie.
Roztrieštenej koalícii neostáva nič iné ako tvrdiť, že neexistuje alternatíva, pretože akýmikoľvek inými vyhláseniami by museli priznať, že zlyhali na celej čiare a že už nedokážu zakrývať to, že tejto koalícii ide len a len o kšefty. Z tohto pohľadu sa dá súhlasiť s tvrdením, že táto vláda nemá alternatívu. Pokiaľ ide o rozkrádanie, tak je to rozhodne pravda. Rober Fico hovoril v tejto súvislosti o štyroch dôvodoch. Hovoril o obavách verejnosti, že úmysly vlády v boji proti netransparentnosti musia byť úprimné. Robert Fico hovoril aj o tom, že nesmú hazardovať s dôveryhodnosťou občanov a takisto o tom, že v prípade ministra Plavčana pretrvávajú tiene podozrenia, a preto mal Peter Plavčan odstúpiť.
Vyzývame Roberta Fica, aby odvolal aj Kaliňáka
V poriadku, my tento krok vítame, zároveň dôrazne vyzývame Roberta Fica, aby odvolal aj ministra vnútra Roberta Kaliňáka, lebo v jeho prípade sú všetky tieto štyri dôvody na odvolanie naplnené, bez najmenších pochybností. A najmä tie tiene podozrenia. Keď sa teda premiér chce hrať na spravodlivého, transparentného a čestného, tak musí odvolať aj ministra vnútra Roberta Kaliňáka. Keď sa bavíme o tých tieňoch podozrenia, aký silnejší tieň podozrenia môže byť ako ten, že minister vnútra je vyšetrovaný pre majetkové podvody?
Čo by mal nový minister školstva okamžite urobiť?
Vrátim sa späť ku školstvu. Odstúpením Petra Plavčana situácia nie je vyriešená, akurát sa len vytvorili predpoklady pre to, aby sa mohli začať riešiť problémy v školstve. Ak nový minister školstva bude napr. pán Hrnko, o ktorom sa už hovorilo, tak z nášho pohľadu to bude z dažďa pod odkvap alebo možno z odkvapu do dažďa, to ukáže čas. V každom prípade, SaS ako jediná skutočná alternatíva voči tejto vláde, má pripravený aj koncept pre oblasť školstva. Na jeseň tohto roku predstavíme komplexnú reformu školstva tak, aby školstvo bolo naozaj efektívne a kvalitné. Už dnes by sme radi predstavili niekoľko základných krokov, ktoré by mal nový minister školstva okamžite urobiť, aby problémy v školstve mohli byť riešené.
Branislav Gröhling: Osobne si myslím, že SNS nemá veľmi z čoho vyberať. Napokon, aj pri Petrovi Plavčanovi museli načrieť medzi nestraníkov. Ja by som bol veľmi rád, keby sa všetci dokázali aspoň trošku povzniesť a inšpirovať sa našimi návrhmi. Tie prvé dva sú ešte z oblasti eurokauzy a nový minister školstva by mal vymyslieť spôsob na odstúpenie od zmlúv z prvej výzvy. Keďže už je avízo z Európskej komisie, že niektoré projekty nám nebudú preplatené, pôjdu, samozrejme, zo štátneho rozpočtu a priamo z kapitoly ministerstva školstva, čím sa odoberajú peniaze žiakom, učiteľom a školám. Druhá vec, na ktorej vyslovene trváme, je odstúpenie generálneho riaditeľa Výskumnej agentúry.
5 krokov na zvýšenie kvality vzdelávania
5 krokov na zvýšenie kvality vzdelávania, teda zásadné body, ktoré rozpracúvame aj v najbližšej reforme, sú:
- Efektívne fungujúci rezort – Slovensko má z okolitých krajín najviac byrokratických organizácií pod rezortom školstva. Tieto organizácie slúžia iba ako akýsi tunel čerpania eurofondov a neprispievajú vôbec k skvalitneniu vzdelávania. Myslíme si, že celé školstvo by malo stáť na troch pilieroch, a to na Štátnom pedagogickom ústave, na Štátnej školskej inšpekcii aj na Národnom ústave certifikovaného merania vzdelávania. Pri diskusii o ostatných inštitúciách a ich zužovaní by sme sa dostali k úspore asi 15 miliónov eur, ktoré by sme vedeli využiť v rámci rezortu školstva.
- Sloboda výberu učebníc je téma, ktorú dlhodobo presadzujeme, a to je učebnicová politika. Školy nie sú spokojné s kvalitou dnešných učebníc, a preto sme navrhovali v NR SR cez návrhy zákonov, aby boli školám zasielané príspevky na učebnice, pretože dôverujeme riaditeľom, že oni sú tí správni, ktorí by si mali vyberať učebnice z tej veľkej ponuky. V priemere investujeme asi 8 miliónov eur. My navrhuje, aby sa tento balík zdvojnásobil na obdobie troch rokov a nasýtili sme trh s učebnicami.
- Zatraktívnenie platov učiteľov. Zodpovedne vyslovujeme, že nástupný plat učiteľa by mal byť na úrovni 912 eur a následne by sa mali zohľadňovať atestácie až do výšky 80 – 90 % priemeru vysokoškolsky vzdelaného učiteľa. Samozrejme, že za to treba požadovať kvalitu vzdelávania, zoštíhlenie siete škôl. Máme omnoho viac stoličiek ako detí, ale toto je tá dobrá správa pre všetkých kvalitných učiteľov, pretože budeme vytvárať kvalitné prostredie.
- Prepojenie škôl s praxou bude asi horúca téma jesene, keď nám z úradu vlády povedia, koľko budeme potrebovať murárov, nebudeme zohľadňovať to, že sme v Európskej únii a ostatné náležitosti. Je veľmi dôležité, aby firmy spolupracovali so školami, aby sme im uľahčili zapájať sa do odborného vzdelávania, aby sme umožnili žiakom vstupovať aj v iných ročníkoch než len v prvom do duálneho vzdelávania a, samozrejme, budeme presadzovať odstránenie znižovania normatívu školám.
- Posledná vec, ktorá sa prepája s tými predchádzajúcimi, systém uplatnenia absolventov v praxi a sledovanie kvality vzdelávania, ich úspešnosti na trh práce, ich zamestnanosť a priemernú mzdu v jednotlivých odboroch. Ako tieto údaje môže využívať ministerstvo na svoje vlastné potreby, tak by to malo byť sprístupnené aj mladým ľuďom a ich rodičom, pretože rodičia sú tí zodpovední, ktorí by mali vybrať svojmu dieťaťu budúcnosť. Tento systém je absolútne štandardný vo všetkých ostatných krajinách. Verím, že aj týchto 5 krokov na zvýšenie kvality vzdelávania pomôže novému ministrovi školstva, aby sa inšpiroval, aby sme naozaj začali rezort posúvať trochu dopredu a nie iba diskutovali, aby sme sa náhodou neprediskutovali až d roku 2020.