Štrasburg, 4. 7. 2018 | Balík mobility – Včera sa poslanec Európskeho parlamentu Richard Sulík zúčastnil debaty k dnešnému hlasovaniu o Balíku mobily, ktorý mal zaviesť nové pravidlá pre sektor medzinárodnej dopravy.
Keď sa v roku 2014 začali objavovať národné predpisy o uplatňovaní minimálnej mzdy na vodičov nákladnej dopravy vo FR, DE a AT a poškodzovať najmä malých a stredne veľkých dopravcov, začal sa o túto tému aktívne zaujímať aj poslanec Richard Sulík a žiadať Komisiu urýchlene o nápravu. Komisia namiesto toho vydala súbor návrhov, známych ako Balík mobility o ktorých sa dnes malo hlasovať v Európskom parlamente. Naneštastie, poslanci sa nedohodli a modernizácia pravidiel medzinárodnej dopravy sa tak odkladá na neurčito.
Balík mobility diskutovaný v Európskom parlamente
Na videu sa nachádza včerajšia debata, v ktorej sa poslanci vyjadrovali k jednotlivým návrhom z Balíka mobility. Richard Sulík v nej obhajoval kompromis z Výboru pre dopravu, ktorý spod pôsobnosti Smernice o vysielaní vylučuje medzinárodnú dopravu a je tak najlepšou alternatívou pre slovenských dopravcov.
Poslanec Sulík sa aj z toho dôvodu ohradil voči tvrdeniam rakúskej poslankyne Regner, ktorá tvrdila, že vodiči z východnej a strednej Európy nedodržujú povolený čas jazdy a odpočinku. Poukázal na to, že také konanie už teraz nie je dovolené a je výsledkom nevymáhania súčasných pravidiel.
Hrozilo, že vyhrá návrh, ktorí presadzovalo Francúzsko
Pri dnešnom hlasovaní za Balík mobility totiž hrozilo, že vyhrá návrh, ktorí presadzovalo najmä Francúzsko. V takom prípade by sa národná legislatíva musela vzťahovať na každého jedného vodiča pri jeho prekročení hraníc. Slovenský vodič, ktorý cestuje do Portugalska by tak mohol byť v priebehu pár dní objektom 5tich rôznych podmienok na odmenu, dovolenku, špeciálne bonusy, kolektívne zmluvy a tak ďalej. Mesačne by sa to mohlo vyšplhať aj na viac ako 20 rôznych podmienok, ktoré by dopravcovia museli spĺňať pod hrozbou veľkých pokút.
Hlasovanie tak mohlo dopadnúť oveľa horšie, pretože takéto riešenie by poškodilo všetkých – dopravcov, zamestnancov ale aj spotrebiteľov, ktorí by zaplatili vyššie ceny za prepravu. Návrh namiesto toho poputuje späť do Výboru pre dopravu a bude sa opätovne posudzovať.