Rozkrádanie na železniciach je ďalším prípadom nezákonného konania vlády, tentokrát na ministerstve dopravy. Niektoré prípady sú však podľa predsedu liberálov tak systematické a organizované, že sa vymykajú z bežných rozkrádačiek. Tentokrát ide o masívne …
… rozkrádanie na železniciach v podobe 20 zdokumentovaných prípadov. Zatiaľ čo Richard Sulík prirovnáva situáciu k druhému Váhostavu, Ľubomír Galko hovorí o bezpečnostnej hrozbe, ktorú rozkrádanie ne železniciach nepochybne prináša. Keďže SaS sa nevie len nečinne prizerať, podáva sériu trestných oznámení a zároveň vyzýva ministra dopravy Jána Počiatka, aby vyvodil príslušnú zodpovednosť. Za toto masívne rozkrádanie na železniciach totiž trpia nielen bežní daňovníci, ale najmä subdodávatelia.
Rozkrádanie na železniciach sa vymyká z bežných rozkrádačiek
Richard Sulík: Na to, že počas vlády Roberta Fica sa kradne systematicky a prakticky všade, sme si zvykli, a to je hlavný dôvod, prečo treba túto vládu vymeniť. Ale napriek tomu niektoré prípady rozkrádania sú tak systematické a tak organizované, že predsa len sa vymykajú z bežných rozkrádačiek. Tentokrát ide o masívne rozkrádanie na železniciach. Je to približne 20 prípadov. Značná časť z nich je riadne zdokumentovaných zistenými dôkazmi, ktoré sú všetky k dispozícii a ktoré budú prílohou trestných oznámení, ktoré podáme. Vedľa mňa stojí pán Fábry, ktorý je jeden z postihnutých subdodávateľov. Toto rozkrádanie na železniciach je sčasti presne ten prípad, ako bol Váhostav a aby sme si overili, či je to naozaj pravda, tak som napísal list na železnice, kde som im dal 10 konkrétnych otázok a dostal som 10 konkrétnych odpovedí, ktoré do veľkej miery potrvrdzujú právespomínané rozkrádanie na železniciach.
Veritelia sa im vyhrážajú
Okrem trestných oznámení, ktoré podáme, podám aj vo všetkých prípadoch, kde ide o európske peniaze, podnet na OLAF. Už v minulosti sme to spravili pri železničnom moste pri Trenčíne, a tam OLAF aj konal a dospel k záveru, že peniaze boli použité nekorektným spôsobom. Pán Fábry a jeho spoločnosť nie je jediná, ktorá je dotknutá. Dokopy je to asi 15 firiem. Niektorí šéfovia týchto firiem majú strach si vymáhať svoje pohľadávky, lebo veritelia, čiže tie firmy, ktorým dodávali, sa im vyhrážajú.
Tri spôsoby rozkrádania na železniciach
Chcel by som uviesť tri spôsoby rozkrádania na železniciach:
Železnice si niečo postavia vo vlastnej réžii a zároveň si to nechajú od nejakého dodávateľa vyfakturovať, napríklad mostné provizóriá. Zároveň ale združenie Púchov OHL takúto stavbu vyfakturovalo. Samozrejme, na všetko, čo hovorím, existujú listinné dôkazy v podobe stavebných denníkov v podobe odovzdávajúcich protokolov na jednej strane, to je to, čo si železnice urobili vo vlastnej réžii a v podobe faktúr na druhej strane, čo bolo ešte raz, čiže dvojmo faktúrované.
Čiže jeden typ rozkrádania na železniciach je, že za jednu a tú istú vec zaplatia železnice dvakrát.
Výkon, za ktorý železnice zaplatia, sa vôbec neuskutoční. Keď sa odvážal stavebný odpad, v projekte aj v rozpočte bolo, že sa bude odvážať na skládky, ktoré sú určené pre stavebný odpad. Tie mali podľa projektu v prípade modernizácie železničnej trate Považská Teplá – Bytča byť zvdialené 10 až 24 km. Skutočnosť bola tá, že to sypali do rybníka, ktorý bol vzdialený 3 km.
Toto je ďalší spôsob rozkrádania na železniciach.
Musím povedať, že všetky spôsoby sú pomerne primitívne. Rozkrádanie na železniciach zodpovedá asi tým zlodejom, ktorí to robia, a preto sa to dá aj pomerne ľahko prekuknúť.
Tu už nie je okradnutý štát alebo v konečnom dôsledku daňovník, tam je okradnutý subdodávateľ. Je to presne to, čo bolo v prípade Váhostav, že išli do súťaže s nejakými cenami a mohli to robiť len preto, lebo na subdodávateľov sa vykašľali. Dotknutých je 15 firiem a majiteľ jednej z nich je pán Fábry.
Objednávatelia systematicky neplatili za práce
Marcel Fábry: Naša spoločnosť (Eurocontinental Building) sa zaoberala najmä výstavbou mostov, podchodov a priepustov. V roku 2014 došlo k situácii, ktorá už bola vyhrotená tým, že naši objednávatelia nám systematicky neplatili za práce, ktoré sme vykonávali na železnici a naša spoločnosť bola nútená odstúpiť od týchto zmlúv o dielo. Naša spoločnosť uzavreté zmluvy o dielo, na ktorých bolo medzičasom zriadené predčasné užívanie v zmysle stavebného zákona, nikdy neodovzdala a taktiež nesúhlasila s ich kolaudáciou. Aj napriek tejto skutočnosti naši objednávatelia bez akéhokoľvek zaváhania tieto stavebné objekty odovzdali alebo odovzdávajú železniciam a taktiež na nich zriaďujú kolaudačné konania alebo rozhodnutia o predčasnom užívaní.
Nevyplatené dva milióny eur
My sme sa vtejto záležitosti rozkrádania na železniciach obrátili na NKÚ, na Generálnu prokuratúru SR s podnetom na preskúmanie zákonnosti týchto rozhodnutí, avšak po osem mesačnej neustálej komunikácii, z ktorej naša spoločnosť nemala absolútne žiadny výsledok, pri ktorej sme sa obrátili na Železnice SR, ako aj na ministerstvo dopravy, ktoré nám v tejto celej záležitosti nedalo žiadne vyjadrenie, sme sa teda v konečnom kroku rozhodli kontaktovať rôznych ľudí, pričom pán Sulík zareagoval na túto našu prosbu o pomoc. Bolo to jedno z posledných riešení, ktoré sme nejakým spôsobom ako spoločnosť mohli mať. Ešte by som dodal, že tie práce, za ktoré sme nedostali zaplatené, sú vo výške dvoch miliónov eur na troch úsekoch výstavby modernizácie železničnej trate.
Rozkrádanie na železniciach má v sebe aj bezpečnostný rozmer
Ľubomír Galko: Aby sme si to zhrnuli, ide tu vlastne o tri rôzne spôsoby kradnutia.
- Platba dvakrát za to isté.
- Výrazne vyššie fakturovanie za niečo, čo stálo menej.
- Nezaplatenie subdodávateľovi.
A podozrenie, že tu na Slovensku máme druhý Váhostav, je veľmi silné. Rozkrádanie na železniciach ale v sebe nesie nielen ekonomický a finančný rozmer, ale aj bezpečnostný rozmer, lebo dnes Železnice Slovenskej republiky používajú stavby, ktoré používať nemôžu. Nie sú skolaudované, nie sú stavebne odovzdané a dokumenty na dočasné užívanie už v júni stratili platnosť. To znamená, že toto rozkrádanie na železniciach má aj bezpečnostný rozmer a je tu podozrenie zo všeobecného ohrozenia. Ja sa pýtam, kto si zoberie na zodpovednosť, keď sa niečo stane, pretože tie stavebné objekty nepoužívajú len Železnice Slovenskej republiky, ale aj ďalšie subjekty, Regiojet atď.
Vyzývame ministra dopravy, aby vyvodil zodpovednosť
Železnice Slovenskej republiky patria pod ministerstvo dopravy. Pán Fábry nám predložil obrovské množstvo materiálov z komunikácie s úradníkmi z ministerstva dopravy. Aké kroky budú teraz nasledovať z našej strany? Podávame v súvislosti s týmto rozkrádaním na železniciach sériu trestných oznámení. Je tu podozrenie z viacerých trestných činov: trestný čin všeobecného ohrozenia, podvodu, porušovanie práv pri správe cudzieho majetku, dotačný podvod atď. Zároveň vyzveme Najvyšší kontrolný úrad, aby vykonal kontrolu v Železniciach Slovenskej republiky aj v zmysle kontroly tohto rozkrádania na železniciach. Ako iste viete, Najvyšší kontrolný úrad má nového predsedu, pána Mitríka, tak bude mať možnosť sa ukázať, čo prešetrí a čo skontroluje. Zároveň chceme vyzvať ministra dopravy Počiatka, aby konal, aby sa k prípadu rozkrádania na železniciach vyjadril a aby vyvodil príslušnú zodpovednosť. Pán Fábry má množstvo dokumentov, že komunikoval s úradníkmi ministerstva dopravy. Tí ho klamali, nekonali, doslova ho vyhadzovali z kancelárie. Žiadame ministra dopravy, aby sa k týmto skutočnostiam vyjadril.
Fábry terčom vyhrážania
Na záver by som chcel uviesť ešte jednu veľmi vážnu záležitosť. Pán Fábry sa stal terčom vyhrážania sa. A konštatujem, že nielen terčom vyhrážania sa ekonomickej ujmy, ale aj terčom vyhrážania sa fyzickej ujmy a fyzickej likvidácie. Chcel by som upozorniť každého, kto by mal nápad v tomto pokračovať, že všetky naše právne kroky a ďalšie kroky v budúcnosti sa budú týkať aj takejto záležitosti a nedovolíme, aby ľudia, ktorí sa oprávnene dožadujú svojich práv, boli takýmto spôsobom zastrašovaní.
Aká je celková škoda?
Otázka: Spomínali ste 15 firiem. Viete povedať, aká je celková ich škoda?
Richard Sulík: Viete, že v prípade spoločnosti pána Fábryho je to škoda 2 milióny eur. Pre túto firmu je to v podstate likvidačne vysoká pohľadávka. Ja vám teraz neviem povedať tých zvyšných 15 firiem, aká je tam celková škoda, ale budeme tieto firmy kontaktovať aj ich vyzývam, aby sa nám ozvali. Možno dokážeme spracovať spoločnú žalobu. Pre mňa je jasné, že sa tu jedná o druhý Váhostav a určite budeme konať. Akonáhle budeme vedieť, koľko je celková škoda, tak budeme informovať.
Kto je za rozkrádanie na železniciach zodpovedný?
Otázka: Viete už teraz povedať, kto je za rozkrádanie na železniciach zodpovedný, či niekto z vedenie ŽSR alebo niekto z ministerstva dopravy?
Richard Sulík: Situácia o rozkrádaní na železniciach nie je úplne prehľadná, preto som poslal list na ŽSR s množstvom otázok. Dostal som odpoveď a dávame puzzle dohromady. Toto rozhodne nie je naša posledná tlačovka k téme rozkrádanie na železniciach a predtým, ako priamo ukážeme prstom na vinníka, najprv si počkáme na vyjadrenie ministra Počiatka. Politickú zodpovednosť za rozkrádanie na železniciach nesie jednoznačne on. On je pre nás partner a od neho čakáme, že jasne povie, čo sa stalo, či došlo k pochybeniam, či došlo k rozkrádaniu. V prípade pána Počiatka si neviem moc predstaviť, že by také niečo povedal, ale očakávame od neho, že vyvodí zodpovednosť, a potom budeme konať ďalej. Dnes začíname tým, že podávame tri trestné oznámenia spolu s dokumentáciou, čiže vyšetrovateľ, prokurátor, sudca, budú mať dosť veľký problém toto rozkrádanie na železniciach zamiesť len tak pod koberec a uvidíme, čo prinesie ďalší čas.
O aké stavby išlo?
Otázka: Vy ste realizovali tie stavby, môžete teda konkrétne povedať, aké to boli stavby?
Marcel Fábry: Jedná sa o 41 stavebných objektov a tieto stavebné objekty sme realizovali na úseku Zlatovce – Trenčianska Teplá, Beluša – Púchov a Považská Teplá – Bytča.
Od zlikvidovania spoločnosti po zlikvidovanie osoby
Otázka, TA3: Pán Galko spomínal, že sa vám vyhrážali. Môžete konkretizovať, o čo išlo?
Marcel Fábry: Jedná sa teda o to, že prostredníctvom určitých subdodávateľov, ktorí vykonávali subdodávateľskú činnosť pre nás a taktiež pre našich objednávateľov sme dostávali rôzne odkazy, ktoré nasvedčovali toto konanie. Bolo to od zlikvidovania našej spoločnosti až po zlikvidovanie mojej osoby.