Poskytovanie investičnej pomoci । Richard Sulík: Po legislatívnej zmene, ktorú strana Smer pretlačila dosť pokutným spôsobom, bol to nejaký drobný pozmeňovací návrh jedného poslanca Maroša Kondróta, kedy o poskytovaní investičnej pomoci nad 200 miliónov eur …
… môže rozhodovať už len minister hospodárstva a nie vláda SR, tak po tejto zmene bolo schválené poskytnutie investičnej pomoci spoločnosti Duslo Šaľa vo výške 58 miliónov eur. Približne 40 tisíc slovenských firiem sa bude na takúto vysokú investičnú pomoc, ktorá je jedna z najvyšších v histórii Slovenska, skladať. Po takomto schválení je žiadosť posudzovaná aj Európskou úniou. Ja som vtedy požiadal vtedajšieho komisára pána Almunia o stretnutie, na ktorom viac-menej oznámil, že áno, je to nespravodlivé, nie je to korektné, nemalo by to byť. Žiaľ, Európska únia nebude zasahovať, lebo oni riešia takéto štátne poskytovanie investičnej pomoci len, keď majú európsky význam.
Mimoriadne silné prepletenie záujmov
Okrem toho, že poskytovanie takejto investičnej pomoci je nekorektné voči všetkým tým, ktorí ju nedostanú, dochádza tu aj k silnému konfliktu záujmov, lebo …
Minister hospodárstva pán Pavlis, ktorý toto poskytnutie investičnej pomoci podpísal, jeden podpis jedného človeka stačil na takúto vysokú pomoc, tak tento pán Pavlis bol v minulosti spoločníkom majiteľa Dusla Šaľa a terajšieho českého ministra financií pána Babiša.
Toto je mimoriadne silné prepletenie záujmov a určite sa nedá hovoriť o objektívnom posudzovaní takejto investičnej pomoci. Preto sme sa rozhodli v parlamente predložiť návrh novely zákona, ktorá kompetenciu poskytovania investičnej pomoci posunie opäť na vládu. To znamená, že o poskytovaní investičnej pomoci za desiatky miliónov eur nebude rozhodovať jeden jediný človek, ale celá vláda. Bohužiaľ, tento zákon neprešiel, ale podnikli sme ďalšie kroky.
Poskytovanie investičnej pomoci nad 200 miliónov eur v rukách jedného ministra
Jana Kiššová: Možno pár slov na pripomenutie na jar minulého roku. Poslanci Smeru cez nepriamu novelu prijali v oblasti poskytovania investičnej pomoci jednu veľmi významnú zmenu a síce, že o poskytovaní investičnej pomoci s podnikateľským zámerom nad 200 miliónov eur už nemusí rozhodovať vláda Slovenskej republiky, ale stačí, aby o tom rozhodoval jeden jediný minister, a to konkrétne minister hospodárstva, prípadne minister dopravy. Takéto schválenie potom odobrí Európska komisia, ale ako sme počuli, pristupuje k tomu len veľmi formálne a možno len v prípadoch, kedy sa to týka Európskej únie.
Dve absurdné veci na tejto zmene
Na tejto zmene v oblasti poskytovania investičnej pomoci sú absurdné dve veci:
- Jedna absurdita je to, akým spôsobom k tejto novele prišlo, teda cez poslaneckú nepriamu novelu, teda bez akejkoľvek možnosti medzirezortného pripomienkového konania tejto zmeny a bez verejnej prítomnosti alebo pozornosti.
- A druhá absurdnosť je, že poslanci Národnej rady zbavili vládu Slovenskej republiky tak významnej právomoci a tak významnej zodpovednosti, akou bezpochyby poskytovanie investičnej pomoci je.
Minister financií nemá na poskytovanie investičnej pomoci žiadny dosah
A nielen to. Dnes je napríklad možné, že napriek tomu, že poskytovateľom daňovej úľavy je ministerstvo financií, tak rozhodnúť o poskytnutí takejto úľavy, je možné za chrbtom ministra financií. To znamená, že minister financií dnes nemá čo povedať k tomu, akým spôsobom a v akej výške je investičná pomoc poskytnutá. Čiže ten minister, ktorý zodpovedá za verejné financie, nemá na poskytovanie investičnej pomoci vôbec žiadny dosah.
Podanie na Ústavný súd SR
Preto sme sa rozhodli predložiť v parlamente návrh zákona, ktorým by sa táto právomoc a zodpovednosť vláde Slovenskej republiky vrátila, aby teda ona kolektívne rozhodovala o poskytovaní investičnej pomoci. Tento návrh však neprešiel. Okrem toho, že je to vecne absurdné, tak sme presvedčení, že je to aj protiústavné. Ústava SR totiž v článku 119 dáva povinnosť vláde rozhodovať o zásadných opatreniach na zabezpečenie hospodárskej a sociálnej politiky. Sme presvedčení, že rozhodovanie o poskytovaní investičnej pomoci, kedy sa jedná o desiatky miliónov eur, rozhodne takýmito zásadnými opatreniami je.
Keďže náš návrh zákona, ktorý bol predložený koncom minulého roku, neprešiel, rozhodli sme sa podať podanie na Ústavný súd SR, aby preskúmal súlad, resp. nesúlad s Ústavou SR.
Už v tomto momente máme vyzbieraných dostatok podpisov na to, aby toto podanie mohlo dnes na Ústavný súd SR odísť.
Prevedenie rozhodnutia z vlády na iný inštitút je protiústavné
Jozef Rajtar: A dovoľte mi pripomenúť, že k takejto podobnej situácii už v minulosti došlo. Bolo to za vlády Vladimíra Mečiara pred rokom 1998, kedy v roku 1994 Národná rada previedla zákonom právomoc ohľadne privatizácie na Fond národného majetku. V roku 1996 posudzoval Ústavný súd SR túto situáciu a definitívne rozhodol, že takéto významné právomoci nemôžu byť prevedené na iný štátny orgán. Jedine vláda môže prijímať takéto významné rozhodnutia. Mám tu teraz v ruke konkrétny nález Ústavného súdu SR z roku 1996, z ktorého budem citovať:
„Právne normy odoberajúce vláde ako najvyššiemu orgánu výkonnej moci rozhodovaciu právomoc priznanú článkom 119 Ústavy SR, nie sú preto v súlade s Ústavou Slovenskej republiky.“
To znamená, že takéto konanie, prevedenie rozhodnutia z vlády na iný inštitút, bolo protiústavné. Ústavný súd SR už o tom rozhodol v minulosti. Tieto dva prípady sú veľmi podobné.
Žiadame Ústavný súd SR o preskúmanie
Richard Sulík: Dnešným dňom podávame vo veci rozhodovania o poskytovaní investičnej pomoci podanie na Ústavný súd SR. Máme vyzbieraných dostatok podpisov a žiadame Ústavný súd SR, aby preskúmal, či takéto rozhodnutie je v súlade s Ústavou SR.