Richard Sulík: K 1. januáru tohto roku vstúpil do platnosti zákon o minimálnej mzde v Nemecku. Minimálna mzda v Nemecku dosahuje výšku 8,50 eur na hodinu. Na prvý pohľad sa zákon o minimálnej mzde v Nemecku môže zdať veľmi sociálny a prospešný. Bohužiaľ, opak …
… je pravdou. Strana Sloboda a Solidarita už dlhodobo kritizuje minimálne mzdy a takisto má v programe jej zrušenie preto, lebo minimálna mzda je tvrdý administratívny zásah do zmluvnej slobody dvoch subjektov, to po prvé a po druhé, minimálna mzda, obzvlášť, keď je taká vysoká ako v Nemecku, bráni vzniku pracovných miest, ktoré nie sú natoľko produktívne, aby na túto minimálnu mzdu zarobili. Okrem týchto zásadných výhrad, ktoré strana Sloboda a Solidarita voči minimálnej mzde má, musím konštatovať, že Nemecko zákon o minimálnej mzde zneužilo a zneužíva na uzavretie svojho trhu, čo je v rozpore s princípmi Európskej únie.
Zákon o minimálnej mzde v Nemecku priamo postihuje prepravcov
Problém je totiž ten, že predpisy o minimálnej mzde v Nemecku sa vzťahujú aj na zahraničných zamestnávateľov, ktorí cez Nemecko cestujú alebo do Nemecka dovezú tovar, alebo z Nemecka tovar dovezú. Zákon o minimálnej mzde v Nemecku priamo postihuje prepravcov a nie je ich málo, lebo najväčším obchodným partnerom Nemecka je Slovensko. Minulý týždeň v piatok Nemecko síce dočasne pozastavilo platnosť paragrafov zákona o minimálnej mzde pre tranzitnú dopravu. Čiže, keď niekto zo Slovenska vezie niečo do Holandska a ide cez Nemecko, tak vtedy na neho tieto ustanovenia neplatia. Naďalej však platí zákon o minimálnej mzde v Nemecku ako celok a naďalej platí minimálna mzda v Nemecku pre šoférov, pre zamestnancov transportných spoločností, ktoré do Nemecka niečo vyvážajú alebo z Nemecka niečo dovážajú. Nemecko tento zákon o minimálnej mzde zneužilo, lebo okrem samotnej minimálnej mzdy vymyslelo ešte množstvo rôznych administratívnych bariér.
Strata zákaziek vedie k prepúšťaniu a zániku firiem
Miroslav Ivan: Zopakujem jeden dôležitý fakt, že Nemecko je najväčším obchodným partnerom ako pre dovoz, tak pre vývoz so Slovenskou republikou. A to je to, čo je najviac zasiahnuté zákonom o minimálnej mzde v Nemecku. Nehovoriac o tom, že cez Nemecko sa veľa tovaru tranzituje do ďalších krajín. Pre zákon o minimálnej mzde v Nemecku sa v konečnom dôsledku môže stať, že výsledkom budú nielen veľké ťažkosti slovenských dopravcov, ale môže sa to dokonca stať aj likvidačné pre niektorých. Samozrejme, vyzerá to lákavo. Vodiči sa sa možno aj tešili, 8,50 eur na hodinu nie je malá mzda, avšak v konečnom dôsledku strata zákaziek vedie k prepúšťaniu a zániku firiem.
Veľa problémov pre slovenských dopravcov
Podľa zákona o minimálnej mzde, čaká na slovenských dopravcov veľa ďalších problémov z neho vyplývajúcich. Je to povinnosť zamestnávateľov mať zodpovedného zástupcu so sídlom v Nemecku, ktorý poskytuje nemeckým úradom informácie, ako sa plní nemecký zákon o minimálnej mzde, vypĺňanie formulárov v nemeckom jazyku, nahlasovanie cesty vopred nemeckým úradom, a, samozrejme, veľkým problémom je výška sankcií v prípade nedodržania zákona o minimálnej mzde v Nemecku. Výška sankcií je v desiatkach tisíc eur. Toto všetko je šikanovaním zamestnávateľov. V tomto prípade dokonca nie vlastným štátom, ale cudzím.
Ale toto nie je jediný problém, ktorý trápi našich dopravcov. S niektorými už komunikujeme a chcel by som využiť túto chvíľu, aby som aj takto vyzval všetkých slovenských dopravcov, ktorí sa trápia s administratívnymi bariérami a šikanovaním úradmi, aby nám takéto prípady nahlasovali, aby s nami komunikovali, aby sme to my potom mohli legislatívne riešiť, analyzovať a navrhovať či už v našom národnom, alebo Európskom parlamente cez nášho europoslanca.
Pasívna vláda Roberta Fica
Richard Sulík: Toto sú tie šikany, ktoré Nemecko pripravilo pre slovenských autodopravcov a, bohužiaľ, musím konštatovať, že slovenská vláda pod vedením Roberta Fica je pri tejto problematike veľmi pasívna. Medzičasom 5 štátov podalo sťažnosť na Európsku komisiu na preskúmanie toho, či je zákon o minimálnej mzde v Nemecku v súlade s európskymi predpismi. Bohužiaľ, Slovensko medzi týchto 5 štátov nepatrí.
Niekoľko krokov na riešenie problému
Ja som podnikol niekoľko krokov na riešenie tohto problému. Po prvé, zozbieral som vyše 40 podpisov. 40 podpisov je potrebných na tzv. ústnu otázku. To znamená, zodpovedný komisár musí prísť do Európskeho parlamentu, a tam musí vysvetliť, ako to s zákonom o minimálnej mzde v Nemecku je. Takisto môj tím v Bruseli komunikuje so stálym zastúpením nielen Slovenskej republiky, ale aj ministerstvom hospodárstva a ministerstvom dopravy a takisto sme v kontakte s Európskou komisiou. Medzičasom bolo podaných 10 písomných otázok, čiže to len ukazuje ako naliehavý a dôležitý tento problém je, a čas naozaj horí. Slovenskí prepravcovia musia mesiac čo mesiac platiť lízingové splátky alebo výplaty zamestnancom, tam nikoho nezaujíma, že celý január nemohli do Nemecka nič vyvážať preto, lebo Nemci si vymysleli nezmyselný zákon o minimálnej mzde.
Ja o týchto mojich aktivitách budem informovať verejnosť. Ak prepravcovia chcú byť priamo informovaní, tak mi môžu napísať na moju mailovú adresu. Takisto vyzývam Roberta Fica, aby zariadil, že Slovensko urýchlene podá sťažnosť na Európsku komisiu. Sťažnosť vie podať iba vláda, nie europoslanec, nie normálni poslanci ani nik iný. Keď bude takáto sťažnosť podaná, plus čoskoro by malo dôjsť k tej rozprave v Európskom parlamente, dúfam, že tento problém sa čoskoro podarí vyriešiť.
Majú prepravcovia možnosť sa súdiť?
Kalinský, Správy RTVS: Momentálne je zákon o minimálnej mzde v Nemecku pozastavený. Čo v prípade, že sa povolí a Európska komisia zistí, že to bolo chybné zo strany Nemecka. Majú potom naši prepravcovia možnosť sa súdiť?
Richard Sulík: Pozastavený je len tranzit. To znamená, keď niekto zo Slovenska do Holandska vezie tovar, tak na neho tieto ustanovenia neplatia. Ale pozastavené nie je ustanovenie o tom, keď niečo veziete do Nemecka. Musíte to vopred nahlásiť, písomne, v nemčine, veľké pokuty sú tam, čistá buzerácia. A Nemecko je najväčší obchodný partner. 22 % všetkých slovenských vývozov ide do Nemecka, 15 % všetkých dovozov do Slovenska prichádza z Nemecka.
Zákon o minimálnej mzde v Nemecku naďalej ostane platiť
Európska komisia začala tzv. infringement, ktorý v podstate znamená akési skúmanie, resp. predprípravu na skúmanie toho, že či naozaj môže dochádzať k porušeniu. Toto potrvá ešte odhadujem 2 alebo 3 týždne a dovtedy by zrejme mohlo dôjsť aj k ústnej rozprave na pôde europarlamentu, ktorú som inicioval. Čo bude ďalej vám presne povedať neviem. Ja si myslím, najpravdepodobnejšie riešenie je, že jednoducho platnosť zákona o minimálnej mzde v Nemecku bude pre zahraničných prepravcov pozastavená. Odhadujem, že zákon o minimálnej mzde v Nemecku naďalej ostane platiť, akurát sa povie: „Dobre, neplatí pre zahraničných prepravcov.“ To by bolo už celkom slušné riešenie. Tie dva mesiace alebo tri dokým k takému niečomu dôjde, budú jednoducho musieť zahraniční prepravcovia oželieť a zaknihovať ako stratu.