Richard Sulík: Vláda dnes schválila PPP projekt na výstavbu diaľnice D4, v podstate bratislavský obchvat, ktorý nás najbližších 30 rokov má stáť 130 – 150 miliónov ročne, to znamená 4 – 4,5 miliardy eur. Toto sú strašidelné peniaze. Je to približne jedna tretina štátneho rozpočtu a my …
… sme presvedčení, že v PPP projekte na obchvat D4 ide o veľké plytvanie a celé by sa to dalo spraviť oveľa lacnejšie. Samotné náklady na výstavbu sú iba 1,3 miliardy eur, aj to už v cenách, ktoré navrhuje vláda. Tieto ceny vnímam ako pomerne veľkorysé. Aj ony by vedeli byť pri korektnom a takom súťažení, kde sa nekradne a nevyplácajú rôzne provízie, aj táto suma by vedela byť citeľne nižšia, ale to, čo nasleduje nad stavebné náklady na PPP projekt na výstavbu D4, to je skrátka niečo strašné a zadĺži naše deti a vnúčatá.
Ako nezadlžovať ďalšie generácie
Miroslav Ivan: Začal by som tým, ako sa celý tento PPP projekt volá, citujem je to:
„Návrh projektu verejno-súkromného partnerstva a realizácie úsekov diaľnice D4 Jarovce – Rača a rýchlostnej cesty Bratislava, Prievoz – Holice.“
Vláda o ňom dnes rokovala a materiál schválila. Ten materiál, ktorý bol predložený na vládu vrátane pripomienok je plný odporúčaní projekt realizovať formou PPP a celý javí znaky toho, že táto metodika financovania bola vyslovene uprednostňovaná. Som ale presvedčený, že toto nie je jediná forma, ako by sme celý projekt mohli financovať a máme pripravených niekoľko návrhov, ako by sa to dalo robiť, aby sme toľko peňazí, koľko je na PPP projekt na výstavbu obchvatu D4 plánovaných, nemuseli platiť a zadlžovať ďalšie generácie.
Fakty sú také, že ku koncu rozpočtového obdobia 2007 až 2014 je vyčerpaných z operačného programu Doprava okolo 62 %. Aj to svedčí o tom, že sa eurofondy nevyužívajú v miere, v akej by sa mali. Preto si myslíme, že zásobník projektu, ktorý vláda má, by mala rozšíriť o tento projekt výstavby diaľnice D4, aby potom využila financie alebo tie voľné peniaze, ktoré by boli k dispozícii, aj na tento projekt. Vláda sa teda musí postarať o presunutie čím viac eurofondov na financovanie ciest, ktoré máme v katastrofálnom stave a vyžaduje si to okamžité riešenia, nie riešenia cez PPP projekty.
Myslíme si, že dobrou súťažou by sme vedeli vysúťažiť lepšiu sumu, ako je 1,3 miliardy za 64 km, čo je v prepočte vyše 20 miliónov za 1 km obchvatu, ale v ďalších doporučeniach vychádzame zo sumy 1,3 miliardy.
Náš návrh je presunúť eurofondy do diaľnic
Máme tu teda PPP projekt na výstavbu bratislavského obchvatu D4, za ktorý máme celkovo zaplatiť za 30 rokov 4 až 4,5 miliardy. Náš návrh vychádza z prvého bodu, to znamená presunúť všetky možné eurofondy, ktoré môžeme, do diaľnic, aby sme aj tento projekt výstavby diaľnica D4 mohli realizovať formou eurofondov. Vieme, že obchvat D4 sa nachádza v Bratislavskom kraji, napriek tomu pomocou eurofondov môžeme financovať 50 % rozpočtových nákladov. To znamená 650 miliónov zo štátneho rozpočtu a toľko isto z eurofondov. A len počas piatich rokov výstavby, čo v prepočte na 1 rok vychádza 130 miliónov. To je toľko ako jedna splátka v prípade PPP projektu,ale neplatili by sme to 30 rokov, ale 5.
Ak PPP projekt, tak oddeliť jednotlivé zložky financovania
Ak by sme aj silou mocou chceli tento projekt realizovať formou PPP, potom treba a je nutné oddeliť jednotlivé zložky financovania projektu výstavby obchvatu D4, a to náklady na výstavbu, náklady na financovanie projektu a náklady na opravy a údržbu. A nie financovať výstavbu diaľnice D4 ako jeden balík. Len tak sa dá reálne posúdiť výhodnosť jednotlivých zložiek tohto celého projektu. To znamená, že je nutné výberové konanie uskutočniť nie ako výber koncesionára, ale ako výber zhotoviteľa a až potom riešiť financovanie celého PPP projektu výstavby obchvatu D4 ako takého, pričom opravy a údržby má podľa nás zabezpečovať Národná diaľničná spoločnosť, ktorá na to dostáva peniaze od nás, všetkých motoristov, vo forme zaplatených diaľničných známok a mýtnych poplatkov. Ak by sme teda celý projekt financovali pomocou eurofondov, za 5 rokov by sme mali obchvat D4 hotový a zaplatený. Pri rovnakých ročných platbách, ako pri splácaní PPP projektu, ale nie 30 rokov, ale 5 rokov. A to je úspora viac ako tri miliardy eur v tridsaťročnom období.
PPP projekt na výstavbu diaľnice D4 – jeden obrovský tunel na štátnom rozpočte
Richard Sulík: My považujeme PPP projekt na výstavbu diaľnice D4 za jeden veľký podvod, za jeden obrovský tunel, cez ktorý budú odtekať peniaze zo štátneho rozpočtu. Preto navrhujeme financovať diaľnicu z eurofondov, aj keď sme v Bratislavskom kraji. 50 % financovania z eurofondov je dovolené a zvyšok by bolo za niekoľko rokov splatené.
Dovoľte mi povedať ešte jednu vec k samotným PPP projektom.
Tie vznikli pôvodne tak, že súkromný investor prevzal riziko za prevádzku. Prevzal teda riziko za to, že po nejakom úseku diaľnice bude jazdiť dostatok áut. Toto v minulosti fungovalo len zriedkavo a väčšinou to nefungovalo, a preto šikovní investori spolu so šikovnými politikmi vymysleli ďalšie dve riziká – riziko za dostavbu a riziko za údržbu. A dnes vravia: „Dobre, máme tu tri riziká, riziko za prevádzku, riziko za dostavbu, riziko za údržbu a ak ten súkromný investor prevezme na seba dve riziká z týchto troch, tak je to PPP projekt, a potom je všetko v poriadku a môžeme to robiť.“ Ale všetci investori prevezmú len riziko za dostavbu a riziko za údržbu, čo nie je skutočné riziko, to je otázka kvalitného, solídneho zazmluvnenia. Jediné skutočné riziko je riziko za prevádzku, za to, že tam bude chodiť dosť áut, ktorými sa cez diaľničné poplatky taká diaľnica zaplatí a práve tomuto riziku sa investori vyhýbajú. Toto aj tak ostáva štátu. Považujeme takýto PPP projekt v prvom rade za jeden obrovský tunel na štátnom rozpočte.
Presunúť všetky eurofondy, ktoré je možné
Otázka: Vy navrhujete, aby sa všetky eurofondy na všetky možné veci presunuli iba na diaľnice, a tým pádom by sa mohla dofinancovať dostavba D1 a zároveň D4 aj D7?
Richard Sulík: My navrhujeme, aby sa presunuli všetky eurofondy, ktoré je možné presunúť. Chápeme, že napríklad európske peniaze, ktoré idú ako dotácie do poľnohospodárstva, nemá zmysel presúvať, ale všetko, čo je možné presunúť, to sú napríklad fondy na rôzne štrukturálne projekty, kde sa aj tak vo veľkej miere tuneluje. Áno, navrhujeme čím viac eurofondov presunúť práve do výstavby diaľnic. Bude to ďaleko lacnejšie.
H3: Vec vyjednávania
Otázka: A Brusel by s tým nemal problém podľa Vás, aby nám povolil to presunutie eurofondov z iných vecí než z dopravy na diaľnice?
Richard Sulík: Je to, samozrejme, vec vyjednávania, ale treba aspoň vyjednávať začať a ja si pamätám z čias našej vlády, že tam bol priestor na jednanie, že sa to dalo dohodnúť len, samozrejme, minister dopravy sa musí s tými ľuďmi stretnúť a ísť presunutie eurofondov vôbec od nich žiadať a chcieť. Z Bruselu sami s týmto neprídu za nami.
Otázka: Čiže Vy ste vypočítali, že zo všetkých položiek, ktoré by teoreticky bolo možné presunúť, by sa za tých 5 rokov mohlo presunúť 650 miliónov?
Richard Sulík: Nie je to len presunúť. Áno, veľká časť by sa presunula. Ale už dnes máme eurofondy určené na diaľnice, čiže aj z nich. V prvom rade treba financovať z eurofondov. Iba na 62 % sú eurofondy čerpané, čiže peňazí je tam dosť, len ich treba vyjednať a treba ich začať čerpať, a potom sa treba primárne snažiť o to, aby sa z nich stavala diaľnica D4 a nie sa primárne snažiť, aby sa verejnosti predala akási štúdia na financovanie obchvatu D4 cez PPP projekt, lebo to nás opäť zadĺži po uši.