Richard Sulík: Dnes oficiálne predstavujeme kandidátov SaS pre voľby do VÚC. Ich mená nie sú žiadnym prekvapením, už celé mesiace rezonovali. Napriek tomu by sme dnes chceli kandidátov SaS pre voľby do VÚC predstaviť oficiálne a najmä naši kandidáti povedia, čo budú …
… ich hlavné body programu, čo plánujú v krajoch urobiť. Naši poslanci veľmi dobre vedia, a teda aj kandidáti SaS pre voľby do VÚC, že nie je možné sedieť na dvoch stoličkách a chcel by som vyzdvihnúť skutočnosť, že v prípade, ak bude niekto z nich zvolený, tak sa vzdá mandátu poslanca NR SR. Toto považujeme za veľmi dôležité, pre plnohodnotný a stopercentný výkon funkcie župana. Všetkých troch kandidátov SaS pre voľby do VÚC poznám roky, majú moju plnú dôveru.
Traja kandidáti SaS pre voľby do VÚC
Renáta Kaščáková bola v Trenčíne viceprimátorkou, roky sa v Trenčíne angažuje, najmä v projekte „Trenčín si Ty“ a takisto je dlhé roky členkou strany SaS. Martin Klus je doteraz ešte naším tímlídrom pre zahraničnú politiku. Samozrejme, tiež sa bude plne venovať županovaniu, ak bude zvolený. Veľmi dobre pozná Banskobystrický kraj. Bol zvolený za poslanca s najvyšším počtom krúžkov, a preto nepodceňujeme situáciu v Banskobystrickom kraji, je náročná, ale myslím si, že s Martinom Klusom sa nám podarí byť vo VÚC voľbách úspešní. Na záver som si nechal Juraja Drobu, človeka, ktorého poznám úplne najdlhšie zo všetkých ľudí, ktorých poznám, lebo som ho po mojom návrate z Nemecka spoznal ako prvého. Ja ho teda poznám asi lepšie, ako on sa pozná. Tiež si myslím, že Juraj bude veľmi dobrý župan. Všetci traja kandidáti SaS pre voľby do VÚC majú plnú podporu strany, preto máme len troch kandidátov, nie ôsmich, aby sme sa vedeli na tieto tri kraje koncentrovať. Ako viete, postupujeme spoločne s kolegami z OĽaNO, pribudnú aj ďalšie strany a som presvedčený o tom, že budeme v týchto voľbách úspešní, ale najmä želám veľa úspechov trom kandidátom SaS pre voľby do VÚC.
Martin Klus – Banskobystrický kraj musí opäť fungovať
Martin Klus: Nie je žiadnym tajomstvom, že Banskobystrický samosprávny kraj sa stal synonymom akejsi čiernej diery na mape Slovenska. Ja som sa v tomto kraji narodil, žijú tam moje dve dcéry, moja rodina, moji priatelia. Pochopiteľne mi je osud nášho kraja mimoriadne pri srdci a záleží mi na tom, ako sa bude ďalej náš kraj vyvíjať. Preto som sa rozhodol, že prijmem túto výzvu. Banská Bystrica je osobitný kraj. Rád by som sa venoval tomu, čo by som pre Banskobystrický kraj chcel priniesť ja. Neviem si predstaviť, že ako banskobystrický župan by som dnes nereagoval na také vážne výzvy, ako tu dnes máme. Spomenul by som veľmi vážnu otázku dostavbu rýchlostnej cesty R2, ktorá trápi občanov Banskobystrického samosprávneho kraja. Neviem o tom, že by sa župa akýmkoľvek spôsobom zasadzovala za záujmy občanov, ktorí na túto tému niekoľkokrát protestovali a spísali petíciu. Neviem si predstaviť, že by som dnes nemal dohodnuté stretnutie u ministra zahraničných vecí a ministra zdravotníctva v súvislosti so snahou dostať na Slovensko liekovú agentúru z Londýna. Práve takéto investície potrebuje náš Banskobystrický kraj ako soľ. Takisto si neviem predstaviť, že by som už nemal dohodnuté stretnutie s rektorom Stredoeurópskej univerzity v Budapešti, ktorej hrozí, že bude z Budapešti vyhodená. Viem si predstaviť práve takúto univerzitu v našom kraji, pretože práve takéto investície a takéto možnosti nesú možnosť pre mladých ľudí, aby sa nemuseli z nášho kraja porúčať tak, ako je tomu v súčasnosti. Takisto sa hovorí napr. o investícii automobilky Mitsubishi. Som veľmi smutný, že župa nijakým spôsobom do tohto procesu nezasahuje a som veľmi smutný, že sa Banskobystrický kraj v tejto súvislosti spomína len veľmi okrajovo. A takto by sme mohli pokračovať. Veľmi zaujímavou témou je napr. cestovný ruch. Banskobystrický kraj má všetky predpoklady na to, aby sa stal vyhľadávaným priestorom pre celoeurópsku, možno aj celosvetovú, turistiku. Spomeniem len známe termálne pramene, Nízke Tatry, agroturistiku. Takmer nulová podpora zo strany kraja. Toto sa musí zmeniť. Nehovoriac o tom, že tam máme medzinárodné letisko Sliač, ktoré musíme rozlietať, ak sa chceme pohnúť ďalej. Kým v Európe sú dávno hotové projekty integrovanej dopravy, v Banskobystrickom kraji sme na túto tému ešte ani nezačali hovoriť. Toto je tiež téma, ktorej sa chcem plnohodnotne zhostiť a ktorú chcem predstaviť Banskobystričanom ako mimoriadne dôležitú, pričom pilotný projekt začne medzi mestami Zvolen a Banská Bystrica. No a nakoniec transparentný kraj. Ono to znie možno ako klišé, ale keď sme v minulosti začínali hovoriť o transparentných mestách, prečo nehovoriť aj o transparentných krajoch, obzvlášť v kraji, kde sa rodinkárstvo a zamestnávanie straníckych príslušníkov stalo synonymom fungovania úradu. Bezprostredne potom, ako by som sa ujal mandátu župana, urobíme komplexný personálny aj finančný audit a, samozrejme, začneme zavádzať opatrenia, ktoré z Banskobystrického kraja urobia výkladnú skriňu transparentnosti. Náš kraj musí začať opäť fungovať a verím, že sa tak stane už od novembra tohto roku.
Renáta Kaščáková – moje priority v Trenčianskom kraji
Renáta Kaščáková: Moje motivácie kandidovať na županku vyplynuli z mojich dlhoročných skúseností, ktoré mám v samospráve a dnes už i v politike. Prešla som si rôznymi volenými aj výkonnými pozíciami. Preskákala som si nejeden politický súboj a dospela som k zisteniu, že ak chcete veci naozaj zmeniť, tak ich musíte začať riadiť. Mám nápady aj riešenia ako na to, ale poviem vám najskôr, čo sa mi nepáči. Veľmi sa mi nepáči doterajší spôsob riadenia župy. Mám na mysli tie doteraz zaužívané také zakorenené spôsoby, kedy župan je vnímaný ako gubernátor, ktorý môže o všetkom rozhodovať podľa svojej vôle. Toto ma hnevá a chcem to zmeniť, lebo župa nie je gubernia. Chcem docieliť, aby financie do čohokoľvek boli pod mojím vedením rozdeľované zmysluplne a nie podľa politických sympatií. Peniaze sa nesmú prejedať. Takou hlavnou témou a mojou srdcovou témou je človek, človek z mäsa a kostí, ktorý žije svoj každodenný život, dopravuje sa do práce, do školy, za kultúrou, stará sa o svoje zdravie, prípadne o zdravie svojich blízkych, čo je teraz veľmi akútny problém. Situácia je dnes taká, že mladí ľudia nechcú po skončení štúdia zostať doma a hrozivo narastá aj počet starých ľudí. Je to obrovský nápor na sociálne služby, ktoré, aspoň konkrétne v našom kraji, fungujú takpovediac iba na zotrvačník. Sú v nich potrebné systémové opatrenia, inak sa nám zosypú na hlavu. Záleží mi na tom, aby občania pri riešení svojej sociálnej núdze mali zachovanú ľudskú dôstojnosť a hlavne, aby sa domohli svojich práv. Častokrát nemajú ani len základné informácie, aké sú ich práva. Aj na toto mám niekoľko nápadov. Na to, ako sa dá táto situácia zlepšiť hneď, keďže VÚC má tie kompetencie na to, aby zlepšoval každodenný život ľudí v tých všetkých spomenutých oblastiach. Na niečo, naopak, bude potrebná súčinnosť pri tvorbe zákonov v NR SR, ale veľa vecí sa dá vyriešiť už dnes z pozície župy. Mojou ďalšou prioritou bude tvorba riešení zdola, to znamená na báze prirodzených regiónov v kraji. Pretože iné problémy má Myjavsko, iné problémy má Horná Nitra, iné problémy má Považie. Za kľúč k úspechu v tomto mojom prístupe považujem partnerstvá, ktoré chcem budovať. Ide mi o aktívne prepájanie medzi samosprávami, podnikateľským sektorom, komunitami, školami, inštitúciami a ďalšími subjektmi v jednotlivých regiónoch kraja a veľmi podstatná bude pre mňa tiež komunikácia s krajským mestom, ktoré je centrom rastu a s ktorým som si prešla dlhú cestu na projekte „Trenčín si Ty“. Tento princíp kooperácie a spolupráce chcem uplatniť aj keď sa pozriem na opravy, respektíve stav ciest druhej a tretej triedy, ktoré sú v kompetencii VÚC, a tieto chcem porovnať, respektíve tú koncepciu ich rozvoja, ktorá dnes vlastne ani nie je koncepciou, tak chcem porovnať, aký je stav ich rozvoja so situáciou s cestami iných subjektov, konkrétne štátu, miest, obcí a pod., pretože aj tieto cesty sú súčasťou jednej a tej istej cestnej siete v tom istom území a ľavá ruka musí vedieť, čo robí pravá. Čudujem sa, že takéto prepojenia a spolupráca nefungujú už dnes. Podobne integrovaný a vzájomne prepojený prístup chcem uplatniť teda nielen v doprave, ale pri všetkých mojich riešeniach a v takomto duchu chcem určite pozvať zamestnávateľov a podnikateľov k revízii koncepcie stredného školstva v našom kraji. Rovnako ako v sociálnej oblasti, aj tu existujú riešenia, ktoré vieme zmeniť z úrovne župy, ale aj také, pri ktorých je treba tlačiť na zmenu zákonov. Tu je výhodou silné odborné zázemie, verím, že čoskoro už vládnej, strany SaS v parlamente, ktoré budem určite využívať. Takže to sú v stručnosti moje priority. Pre mňa je v tejto chvíli podstatné, že pri tomto kroku, ako je uchádzanie sa o post županky, čo je pre mňa veľmi veľkou výzvou, mám plnú dôveru a zázemie najsilnejšej opozičnej strany, že mám dobrí a odhodlaný tím spolupracovníkov, s ktorým si trúfam ísť do tohto súboja aj napriek tomu, že máme jednokolový systém volieb, ktorého zavedenie nepovažujem za férovú hru. Bola by som najradšej, keby sme spolu s voličmi vytreli zrak jeho aktérom svojou vysokou účasťou a dobrým výsledkom. Ak sa stanem župankou, tak úradník v mojom ponímaní bude pomocníkom pri nachádzaní riešení pre ľudí a nie byrokratom. Chcem sa stať župankou preto, aby som ukázala, že veci sa dajú robiť s rozumom a s citom.
Juraj Droba – Bratislavský kraj je kraj nevyužitého potenciálu
Juraj Droba: Dobrý deň, volám sa Juraj Droba a kandidujem na župana Bratislavského samosprávneho kraja. Budem pravicovým kandidátom a hneď v úvode ďakujem strane Sloboda a Solidarita za jednohlasnú dôveru, ktorú mi strana dala. A jedným dychom dodávam, že rovnako ďakujem strane Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti, ktorá sa tiež zhodla na tom, že ma podporí. Súčasný stav je taký, že rokujem s ďalšími politickými stranami z pravej strany spektra a z centra a rokujem taktiež s viacerými občianskymi združeniami, ktoré majú čo povedať k politike krajskej a takisto k politike mestskej. Budem vás priebežne informovať o výsledkoch, avšak mojou ambíciou je byť kandidátom celej zjednotenej pravice. A na tom intenzívne pracujeme aj so svojím tímom. Zároveň potrebujem povedať, že župu nevnímam ako miesto na kolbište ideí a ideológií, takže župa nebude ani liberálna, ani konzervatívna. Župa má slúžiť tým ľuďom, ktorí v nej žijú a ktorí v nej platia dane, a tak ako župan aj budem postupovať. Za posledných pár mesiacov som intenzívne chodil po župe, rozprával som sa s ľuďmi, s aktérmi, s primátormi, so šéfmi občianskych združení a pýtal som sa na to, aké problémy župu trápia. Nechodil som sám. Chodil som so svojím tímom. Môj tím je momentálne ten najužší tím, sú piati župní poslanci za stranu Sloboda a Solidarita, veľmi silný poslanecký klub. Máme aj vicežupana a identifikovali sme niekoľko oblastí, ktorým sa bude treba programovo venovať najviac. Prvý problém je doprava. Čo sa týka dopravy, tak poznáte to aj vy osobne z vlastných skúseností, ale musím povedať, že tento problém tu pretrváva už viac ako 10 rokov a neexistuje žiadne šibnutie zázračného prútika, ktorý by problém vyriešil za 1 rok. Takže treba začať z gruntu. Myslím si, že áut na cestách bude len pribúdať a ak by sme ich mali postupne začať odstraňovať, tak musíme ľuďom ponúknuť adekvátnu alternatívu. Tou adekvátnou alternatívou bude Bratislavská integrovaná doprava, avšak taká, ktorá bude naozaj integrovaná a nie polotovar, ktorý funguje dnes. Mojou ambíciou bude pritiahnuť do bitky ďalších nových hráčov. Zvýšiť frekvenciu, intenzitu spojení hlavne z tých miest, v ktorých dnes pretrvávajú najväčšie dopravné zápchy. Tomuto sa budem venovať a nepodceňujeme takisto rôzne environmentálne formy dopravy a takisto dvojkolesovú dopravu, ktorá je môjmu srdcu veľmi blízka. Ako župan budem určite podporovať ďalší rozvoj cyklotrás nielen na rekreáciu, ale aj na dopravu a budem takisto podporovať také pravidlá, ktoré zjednodušia život motocyklistom a skútristom. Ďalšou veľkou témou je šport. Bratislavský kraj je jedným z najbohatších krajov Európskej únie a občania to, bohužiaľ, necítia, ale moja snaha a príspevok ku zvyšovaniu kvality života bude práve v podpore športu. Málokto si z nás naplno uvedomuje, v akom krásnom kraji žijeme a čo nám príroda nadelila. Či sú to Malé Karpaty, či sú to vinohrady pod nimi alebo krásne borovicové lesy na Záhorí a rieka Dunaj, ktorá je takisto fenomén, a ten vnímam ako naozaj veľmi málo využívaný a chcem urobiť mnohé veci pre to, aby bol Dunaj tým, čo mnohí využívajú nielen na dopravu, ale aj na rekreačný šport. Ďalšie oblasti, na ktoré sa zameriam, budú kultúra a takisto cestovný ruch. V oblasti cestovného ruchu som pôsobil od svojich dvadsiatich rokov, poznám väčšinu dôležitých aktérov a mám v talóne riešenia, ktoré postupne budem predstavovať tak, aby Bratislava naplno rozvinula svoj obrovský potenciál v oblasti cestovného ruchu. Keď to zhrniem, poviem, že Bratislavský kraj má na viac. Je to kraj nevyužitého potenciálu a nevyužitých príležitostí a ako župan aj so svojím silným tímom zo strany SaS sa do toho pustíme naplno a ukážeme Bratislavčanom, že je naozaj dobrým miestom pre život. Ja vnímam Bratislavčanov a obyvateľov Bratislavského samosprávneho kraja nielen cez tú prizmu starousadlíctva a generácií, ktoré tu žili predtým, pre mňa je dôležitý každý občan Bratislavského kraja, ktorý tu žije, ktorý tu platí dane a ktorý tu chce nájsť svoj nový domov. Ďakujem!