Trvalý euroval – Richard Sulík: Našich politikov, poslancov NR SR argumenty proti eurovalu nezaujímali aj keď vedia, že napáchajú veľké škody na Slovensku, slovenskej ekonomike a odsúhlasenim trvalého eurovalu zadĺžia slovenských ľudí na mnoho generácií. Doobeda …
… som uviedol všetky argumenty proti trvalému eurovalu, preto chcem teraz len na to krátko reagovať. Na úvod by som chcel pozdraviť fanúšičky a fanúšikov, ktorí tu vydržali celý deň, aspoň máte teraz celkom dobrú predstavu o tom, ako málo platné sú argumenty ohľadom nebezpečnosti eurovalu.
Následky odhlasovania trvalého eurovalu poslancami NR SR budú pre Slovensko nedozerné.
Niekoľko krát už bol uvádzaný príklad a sám chápem aj takú tú snahu ľudí, ktorí sa nevenujú dostatočne odbornej stránke eurovalu. Nie každý je ekonóm, tak sa snažia nájsť nejaké plastické príklady, aby tá predstavivosť bola lepšia.
Problém eurozóny – v jednoduchom príklade
Ivan Mikloš uviedol príklad, kde hovorí o tom, že sused fajčil cigaretu v posteli, zaspal, horí dom a my teraz povieme, že ho nebudeme zachraňovať. Problém s eurozónou je taký, že tomu susedovi čo tam fajčil a tým si zapálil dom, už sme doniesli obrovské množstvo vody. Lenže ten sused fajčí naďalej. Namiesto toho, aby sme ho vykopli, ešte mu ani tie cigarety nezoberieme a v podstate ten dom zapaľuje stále, znovu a znovu. No veľmi ťažko sa potom funguje.
Odmietnuť trvalý euroval alebo trvalý euroval dotovať? … čo je logickejšie?
A potom samozrejme aj argumentovať, ako povedal Peter Osuský, tým mimoriadne konkrétnym a jasným rizikom, že teda náklady odmietnutia trvalého eurovalu ESM by boli vysoké. Mrzí ma, že náklady na odmietnutie ESM neboli nijak nikdy a nikým vyčíslené. V každom prípade by sa však jednalo o jednorazové náklady odmietnutia. Kdežto to teraz budeme mať náklady rok čo rok preto, lebo po dva a pol roku zachraňovania môžeme povedať, že sa plnou parou blížime smerom k Transferovej únii, kde nie bohatí budú dotovať chudobných, respektíve nie vždy, kde sa ale stane, že chudobní a pracovití, skromne žijúci, budú dotovať takých, ktorí si žijú ďaleko nad svoje pomery a nechcú zliezť z tej vysokej úrovne životnej.
Je Slovensko čierny pasažier eurózony? Pán poslanec Mikloš …
Ako keby mala byť pravda, že musíme byť solidárni a tá únia má byť jedna krajina, tak potom poďme dotovať aj Bulharsko. Tí sú na tom určite horšie ako Gréci a sú na tom horšie ako my, tam by aspoň ten pojem solidarita dával nejaký zmysel. No ale my sme prikovaní jednotnou menou a teraz počúvame argument, to bol ďalší od Ivana Mikloša, že nemôžeme byť čiernymi pasažiermi Eurozóny. My nie sme čierni pasažieri. My sme si zaplatili riadne vstupenku a splnili sme všetky podmienky na vstup do eurozóny. Slovensko sa do eurozóny nedostalo podvodom a práve Ivan Mikloš vie o tom dosť veľa ako sme sa tam dostali. Takisto aj Peter Kažimír. Preto ma veľmi, veľmi tento argument prekvapuje, hlavne s jeho úst, ktorý vlastne hovorí o tom, že my sme vlastne tuto nejakí potrimiskári, ktorí sa dostali do eurozóny a teraz sú čierny pasažier. Slovensko však všetky podmienky splnilo.
Šesť jasných riešení, ktoré navrhuje strana SaS pre lepšie Slovensko
Zároveň vravel Ivan Mikloš, teda že ale neponúkame žiadne riešenia, a to povedal aj pán poslanec Fronc, ktorý mi sľúbil, že si teda, keď mu to budem opakovať, tak si to pozrie v televízii. Riešenia, ktoré ponúkame sú jasné, sú pomerne jednoduché, ale sú aj náročné. Určite nevravíme, že vstúpenie do eurovalu, to je len zlé a to, čo ponúkame my, je len dobré. Súhlasím s tvrdením, že nemáme na výber dobré a zlé riešenia, máme na výber riešenie zlé, možnože dosť zlé alebo riešenie katastrofálne, ktoré bude viesť k rozpadu eurozóny.
1. Odmietnutie zmluvy o trvalom eurovale
Riešenia, ktoré ponúkame, sú odmietnuť zmluvu o trvalom eurovale. Ja viem, že niektorí si to nedokážu predstaviť, lebo jednoducho, možnože naozaj tých chlebíčkov v Bruseli pojedli príliš veľa. Ako som už doobeda vravel, Slovensko je suverénna krajina, toto si môže dovoliť ako si mohlo dovoliť prvú pôžičku Grécku, aj vtedy boli svetoví lídri a štandardné strany a celé tie omáčky, ale skrátka, my sme tu pôžičku odmietli. Tu si myslím, nie je správne od Ivana Mikloša tvrdiť, že v Bruseli to musel on presadzovať. V Bruseli nie je čo presadzovať, v Bruseli sa oznámi výsledok rozhodnutia suverénnej národnej rady. Pokiaľ si teda my tu nechceme rovno priznať, že naozaj, že sme tu nejaké zoskupenie bábok, ktoré dostane príkaz z Bruselu, potom tu nebuďme, úplne zbytočne tu zabíjame čas.
2. Odmietnuť platby z dočasného eurovalu
Druhý náš návrh, odmietnuť platby z dočasného eurovalu na záchranu súkromných španielskych bánk. K tomu som hovoril doobeda dosť.
3. Pripraviť sa na možný rozpad Eurozóny
Tretí bod, byť pripravení na možný rozpad Eurozóny. Tu by som rád povedal, že my zo strany SaS a už vonkoncom nie ja osobne, my nie sme proti Európe. Ja som sa zúčastnil referenda v 2004-tom roku a myslím si, že Slovensko patrí do Európskej únie. Máme nárok na to. Čo sa mňa týka, chcel som, aby tam Slovensko bolo, preto som aj jasne vyjadril moju vôľu v roku 2004. Takisto som aj chcel a robil som všetko, čo bolo v mojich silách ako poradca vtedajšieho ministra financií Jána Počiatka, aby sme vstúpili do Eurozóny. Čiže to nie je tak, že všetko, čo je z Bruselu, je zlé. Ale bohužiaľ, politici v Bruseli ma medzičasom presvedčili napriek mojej nevôli o tom, že jednoducho ich slovo nemá dostatočnú hodnotu na to, aby sa človek mohol na to slovo spoliehať.
To je môj osobný zážitok. V auguste 2010 som hlasoval za vznik dočasného eurovalu a keď sme sa s kolegami o tom radili, tak som ich presviedčal, že to je dobrá vec. My predsa nemôžeme byť čiernymi pasažiermi, musíme spolupracovať, lebo sme zväzkom niečoho. Ale potom bolo slovo nedodržané, potom prísľub, jednoducho už tomuto spolku nemá zmysel veriť. Keď si pozriem posledného dva a pol roka, vždy, keď sme tu neboli samostatní, sme na to len doplatili. To je holý fakt. Teraz jediné, čo si môžeme povedať, dobre, strčme hlavu do slučky, aby sme mali pokoj.
Takže treba byť pripravení na možný rozpad eurozóny, preto, lebo všetko, čo svetoví lídri a štandardné strany robia, vedie euro rovno do záhuby. Ja dokonca sa obávam, že rubikon sme prekročili, medzičasom.
4. Treba začať šetriť na verejných výdavkoch
Po štvrté, treba začať naozaj výrazne šetriť na verejných výdavkoch. O tom som tiež doobeda vravel. To je tiež riešenie, samozrejme, ani my si nemôžeme dovoliť žiť večne na dlh. Momentálne Fico robí Slovensku obrovské dlhy. Začalo to v roku 2008, počas prvej vlády Roberta Fica, kedy naše deficity prudko išli hore. Ešte aj v 2008 roku bol náš celkový dlh bol 27%, dnes je 50. Tak samozrejme s týmto treba prestať. Preto treba začať šetriť, treba realizovať štrukturálne reformy.
5. Treba zlepšiť podnikateľské prostredie
To je piaty náš návrh, tak, aby sa zlepšilo podnikateľské prostredie, lebo len toto prostredie vie vytvoriť pracovné miesta, čo zvýši dane a teda zníži dlhy.
6. Treba pokračovať v privatizácii
No a posledný náš návrh, to, pokračovať v privatizácii a získané peniaze použiť na zníženie verejného dlhu Slovenska.
Šesť bodov, ktoré navrhujeme, šesť úplne konkrétnych bodov. Nerozumiem v čom je tu problém. Áno, je úplne jednoduché povedať, no veď vy neponúkate žiadne riešenia, lenže ako vidíte, ponúkame. Naopak, musím povedať, naši odporcovia neponúkajú žiadne argumenty. Jediný argument je geopolitika a nemáte žiadne riešenia.
Eurozóna, euro a dôsledky odchodu Grécka pre Slovensko
Pán poslanec Fronc sa pýtal, aké dôsledky by mal odchod Grécka z Eurozóny, keby sme nesúhlasili s trvalým eurovalom? No, je jedno, či my s trvalým eurovalom súhlasiť budeme alebo nebudeme, Grécko z Eurozóny odíde. Možno skôr, možno neskôr. Je veľmi vysoký predpoklad, že Grécko z Eurozóny odíde už tento rok. Je jedno, čo my spravíme, Grécko v Eurozóne nemá najmenšiu šancu prežiť. Spoločná mena euro hodilo Grécko o tridsať rokov späť. Doobeda som to ukazoval na tom grafe, na vývoji priemyselnej produkcie Grécka. Euro hodilo Grécko o tridsať rokov späť. No a euroval bude pre Slovensko znamenať stratené jedno celé desaťročie.
Čiže súhlasím s tým, čo tu bolo povedané, rozhodnutie, ktoré urobíme zajtra, ide ďaleko, ďaleko nad rámec tejto legislatívnej periódy.
Poslanec Fígeľ a Beblavý vraveli, že trvalý euroval (ESM) je v podstate Medzinárodný menový fond (MMF)
Ján Fígeľ, ale aj pán poslanec Beblavý vraveli, že veď trvalý euroval (ESM), to je v podstate to isté ako Medzinárodný menový fond (MMF). No nie, nie je. A to nemám teraz na mysli rozdiel súm, ktoré sme zaplatili, ale podstatu fungovania.
Medzinárodný menový fond (MMF)
Medzinárodný menový fond MMF je tu na to, aby riešil problémy, keď majú krajiny problémy s devízami, keď majú deficity obchodnej bilancie, keď sa nevedia financovať, povedzme, na dovoz ropy a podobne. Toto rieši Medzinárodný menový fond, keď sa krajina nevie dostať k devízam.
Trvalý euroval (ESM)
Ale trvalý euroval ide riešiť, teda ESM ide riešiť rozpočty krajín. Toto je diametrálny rozdiel. Trvalý euroval je tu preto, keď nevie niekto riadne hospodáriť, tak ho bude financovať. Toto je skutočne morálny hazard existencie trvalého eurovalu. Keďže to, čo robí Medzinárodný menový fond, pomáha krajinám, ktoré sa veľa krát ani nie svojou vinou dostali do pozície, že si nevedia obstarať devízy. Toto je jeden podstatný rozdiel medzi trvalým eurovalom (ESM) a Medzinárodným menovým fondom (MMF).
No a môj čas sa kráti, ktorý som si stanovil samostatne, tak už iba dve veci.
Poslanec Beblavý povedal: 5,8 miliardy eur do eurovalu je maximum – to je však len začiatok
Pán Miroslav Beblavý povedal, že 5,8 miliardy eur do eurovalu je maximum. Toto nie je pravda. 5,8 miliardy je začiatok. Na rozdiel od dočasného eurovalu, kde naozaj bola stanovená maximálna suma, tu v tejto zmluve o trvalom eurovale (ESM) je priamo v článku 10 pomenovaný mechanizmus, ktorým tá suma vie byť donekonečna dvíhaná. Čiže 5,8 miliardy určite nie je maximum a musím súhlasiť s pánom Beblavým, na to, aby trvalý euroval bol účinný, stačí 90% kapitálu. Podiel Slovenska je 0,8. My tam nikomu chýbať nebudeme. Stačí 90%. Nikoho nebudeme blokovať.
Trvalý euroval je priama cesta k eurobondom
No a určite nie je pravda, že trvalý euroval je posledná výhybka pred eurobondami. Nie, nie, nie, práve naopak. To je cesta k eurobondom, lebo ten mechanizmus, tá podstata toho je tá istá, čo pri eurobondoch. Trvalý euroval má bankovú licenciu, priamo v zmluve má dovolené nakupovať dlhopisy tých problémových štátov, tak on bude nakupovať dlhopisy a my to našimi vkladmi financujeme a v konečnom dôsledku za to ručíme. Eurobondy sú vo svojej podstate to isté, trochu iný mechanizmus, ale to isté, takže práve trvalý euroval je rovno cesta k eurobondom a nie, že je to výhybka ako sa im vyhnúť.
Aký má zmysel prispievať do eurovalu na krajiny s ďaleko vyššou životnou úrovňou?
Na záver, už som to raz vravel, Ján Fígeľ vravel, že no tak veď dostaneme 14 miliárd eur, tak súhlasme tu, lebo dostaneme 14 miliárd. No v dočasnom eurovale sme sa zaviazali platiť 7,7 a teraz sa ideme zaviazať platiť 5,8 a nevieme, kde to skončí. 7,7 plus 5,8 trinásť a pol. Aký má zmysel tu dávať krajinám, ktoré majú ďaleko vyššiu životnú úroveň, ktoré sú niekde na periférii Európy tak ako my, dať im 13,5 miliardy, aby sme tu išli žobroniť a dúfali, že nejaký bohatý strýčko v Bruseli sa uráči a dá nám 14. Má zmysel dať 13,5, aby tu sme mohli prosíkať o 14?
Ústavný súd vyzval nemeckého prezidenta, aby trvalý euroval nepodpísal do jeho preskúmania
No a úplne na záver, niekoľko krát tu odznelo: držme sa Nemecka. No tak keď sa chceme držať Nemecka, tak sa pozrime, čo sa tam dnes stalo. Strana Die linke, to sú ľavičiari, spolu s jednou poslankyňou SPDES a sociálnou demokraciou oznámili, že ako náhle bude trvalý euroval v Nemecku schválený, že to napadnú na ústavnom súde.
Čiže len avizovali, že to napadnú na ústavnom súde. Ústavný súd reagoval na to tak, že vyzval nemeckého prezidenta dnes doobeda, aby nepodpísal trvalý euroval, keď bude tá zmluva schválená parlamentom. Aby nemecký prezident nepodpísal trvalý euroval preto, lebo ústavný súd sa chce k tomu vyjadriť. No a nemecký prezident spravil niečo, čo si u toho nášho ani náhodou neviem predstaviť. Jednoducho povedal, že on to zatiaľ podpisovať nebude. Čiže Nemecko určite nebude mať schválený trvalý euroval k 1.júlu. Uvidíme ako dopadne skúmanie ústavného súdu.
Slovenskí poslanci si však idú nohy dolámať, aby zmluvu o trvalom eurovale odsúhlasili aj keď vedia, že napáchajú veľké škody
To je len ďalší dôvod sa neponáhľať so schválením, nemusíme si tu my na Slovensku nohy dolámať, aby sme schválili zmluvu, z ktorej sa nebude dať vycúvať. Mimochodom, dôvod, že to ľavicoví poslanci, ľavičiari v Nemecku napadli je práve ten, že tá zmluva nepozná žiadny exit, žiadne možné vystúpenie. Tak keď tam mali dostatok rozumu na to a prezident preukázal, že je skutočný štátnik a nenechal sa ohúriť ani zastrašiť nejakými, že trhy budú nervózne, že následky budú nedozerné alebo, že svetoví lídri sa v tom všetkom zhodujú, že treba trvalý euroval ESM a štandardné strany v celej Európe sa zhodujú, že treba ESM a neviem, čo sme tu všetko počuli za zastrašovanie, skutočný štátnik si z tohto príliš veľa nerobí, ale robí to, čo je jeho povinnosťou a povedal, že on trvalý euroval (ESM) v Nemecku zatiaľ nepodpíše. Toto by mohol byť príklad pre našu vládu.
Ja vám veľmi pekne ďakujem, mali sme veľmi dlhý deň, kde sme si všetko vedeli vydiskutovať . Áno, je mi veľmi ľúto, že tu sa budú zajtra poslušne dvíhať ruky, ale veľmi presne viem, že nepadne nám to ľahko, lebo viete, že nemáte pravdu a že schválením trvalého eurovalu napáchate veľké škody. Ďakujem pekne.