Zákon o tepelnej energetike zahŕňa množstvo odborných pojmov a obmedzení, ktorých primárnou súčasťou sú centrálne zdroje tepla. Tento zákon neumožňuje vlastníkom bytov zriadiť si vlastnú kotolňu a odpojiť sa od centrálnych zdrojov tepla ani v prípade, ak je to …
… ekonomicky výhodné nielen pre samotných vlastníkov, ale taktiež efektívnejšie z hľadiska ochrany životného prostredia. Spôsob, akým sú centrálne zdroje tepla zakotvené v zákone o energetike, je podľa opozície silným obmedzením súkromného vlastníctva. Richard Sulík sa preto rozhodol v tejto otázke obrátiť na Európsku komisiu, Jozef Viskupič zozbieral už 50 poslaneckých podpisov na podanie na Ústavný súd a iniciatívu proti centrálnym zdrojom tepla vyvinuli tiež poslanci mestského zastupiteľstva v Bratislave. Práve to je totiž podľa europoslanca Richarda Sulíka spôsob, ako sa dá robiť reálna politika.
Stav v rozpore s koncepciou hlavného mesta SR
Milan Vetrák: Na dnešnom mestskom zastupiteľstve by som rád predložil materiál, ktorý sa týka riešenia situácie v oblasti tepelnej energetiky, konkrétne situácie, keď obyvatelia jednotlivých mestských častí v Bratislave sa chcú odpojiť od doterajšieho dodávateľa tepla a napriek tomu, že ich projekt je lepší z hľadiska životného prostredia, je lepší z hľadiska technického stavu, je im bránené vo výstavbe vlastnej, napríklad domovej kotolne len z dôvodu, že to má negatívny dopad na doterajší centrálny zdroj tepla. Takýto stav je neúnosný. Je v rozpore s koncepciou hlavného mesta Slovenskej republiky Bratislavy v oblasti tepelnej energetiky a materiál, ktorý predkladám spolu s ďalšími poslancami ako mestský poslanec rieši to, že starostovia budú zaviazaný v takýchto prípadoch vydávať pozitívne záväzné stanovisko o súlade s koncepciou mesta v oblasti tepelnej energetiky s tým, že by takéto odpojenie sa od centrálnych zdrojov tepla a výstavba vlastného zdroja boli možné. Ja by som sa naviac chcel aj poďakovať za to, že dnes tu so mnou sú jednak pán europoslanec Richard Sulík a pán poslanec Národnej rady Slovenskej republiky pán Jozef Viskupič, ktorí sa problematikou centrálnych zdrojov tepla dlhodobo zaoberajú a prišli podporiť tento materiál.
Centrálne zdroje tepla – len ak sú efektívnejšie
Richard Sulík: Také obmedzovanie, akého sme svedkami, že keď niekto chce mať svoju vlastnú kotolňu, ktorá je preukázateľne účinnejšia, to znamená menej zaťažuje životné prostredie a je aj menej finančne nákladná a nesmie ju mať len preto, lebo centrálny zdroj tepla je proti, považujeme za silné obmedzenie súkromného vlastníctva. Preto sme dlhodobo proti nariadeniu centrálnych zdrojov tepla, ktoré bolo prepašované pred asi rokom do zákona. Ja osobne som podnikol niekoľko krokov na európskej úrovni. Dal som dva dotazy na Európsku komisiu, či sú centrálne zdroje tepla v súlade so smernicou. Tam som dostal odpoveď, že áno, Komisia má síce záujem o centrálne zdroje tepla a chladu, ale len vtedy, keď sú účinnejšie a efektívnejšie. Tu to evidentne nie je ten prípad. Tu ide len o to, že veľké množstvo drobných odberateľov sa má skladať na zisky alebo na nehospodárne fungovanie, alebo možno až na rozkrádanie vo veľkých teplárňach.
Spôsob, ako sa dá robiť reálna politika
Preto som veľmi rád, že aj v Národnej rade boli podniknuté kroky. Kolega Jozef Viskupič zbieral podpisy na podanie na Ústavný súd SR a veľmi oceňujem túto iniciatívu mestských poslancov proti centrálnym zdrojom tepla, medziiným pána Vetráka preto, lebo kým sa či už cez Ústavný súd SR, alebo cez Európsku úniu podarí niečo docieliť, tak to aj trvá nejakú dobu, ale ak by uznesenie proti centrálnym zdrojom tepla prešlo tu, tak je v podstate možná náprava okamžite. Bol by to veľmi silný precedens, a toto by som teda chcel explicitne uvítať. Práve toto je spôsob, ako sa dá robiť reálna politika.
Nerovné pozície voči centrálnym zdrojom tepla
Jozef Viskupič: My sme tu teraz svedkami toho, že ak niekto zneužije smernicu Európskej únie a prepašuje do národnej legislatívy ustanovenie, ktoré ide v príkrom rozpore so záujmami občanov, tak to spôsobí obrovské problémy takmer na všetkých úrovniach. To, že sa teraz ocitáme na lokálnej alebo samosprávnej úrovni znamená to, že máme v Národnej rade prijatý veľmi zlý zákon o centrálnych zdrojoch tepla, ktorý stavia ľudí do nerovnej pozície. Nazvyme ich všeobecne nerovné pozície voči centrálnym zdrojom tepla alebo tzv. veľkým teplárom.
Centrálne zdroje tepla a podanie na Ústavný súd SR
Z národnej úrovne sme sa snažili zabrániť centrálnym zdrojom tepla, keď sa o tom v parlamente rokovalo a následne sme podali trikrát do dnešného dňa novelu predmetných ustanovení zákona o tepelnej energetike, a to hlavne na základe príkladov z Petržalky, z Ružinova a iných častí hlavného mesta, kde ľudia majú záujem vyriešiť svoje tepelné hospodárenie vo vlastných domácnostiach tak, že pri porovnateľných environmentálnych štandardoch dokážu byť lacnejší pri zabezpečovaní vykurovania, respektíve ohrevu vody. Okrem toho, keďže táto situácia s centrálnymi zdrojmi tepla je v rukách súčasnej vládnej väčšiny, sme vyvinuli iniciatívu, ktorá v súčasnosti disponuje už päťdesiatimi podpismi poslancov, aby tento stav posúdil Ústavný súd SR. Budúci pondelok bude toto podanie proti centrálnym zdrojom tepla na Ústavný súd SR doručené a budeme čakať na rozhodnutie. Chcem podporiť aj iniciatívu, ktorú vypracovali bratislavskí miestskí poslanci s tým, že toto je úroveň, ktorá vie minimálne v rovine obrovského precedensu a príkladu aj pre iné samosprávy byť účinná a môže padnúť na úrodnú pôdu či už pre jednotlivé mestské časti Bratislavy, ale dovolím si predpokladať, že aj na iné samosprávy, ktoré na Slovensku máme. A to v miere záväzného stanoviska, ktoré v procese stavebného konania minimálne uľahčí situáciu mnohým ľuďom, ktorí sa chcú odpojiť od centrálnych zdrojov tepla a dokázať ušetriť v rozmedzí 300 – 900 eur na jednu domácnosť na rok pri svojej vykurovacej politike.