Veľkofilm Generál o štátnikovi M. R. Štefánikovi spustil ostrú debatu o tom, aké je financovanie audiovizuálnej tvorby na Slovensku. Doteraz bola na tento film schválená podpora štátu cez päť zmlúv vo výške 1,8 milióna eur. Celkový rozpočet filmu má byť ešte oveľa vyšší.
Zmluvy sú však neprehľadné a zistili sme obrovské množstvo pochybení. Naším zámerom je zachovať rovnaké množstvo peňazí pre tvorbu filmov. Cieľom strany SaS je transparentné a efektívne financovanie audiovizuálnej tvorby. Ukazuje sa, že problém nie je iba jednorazový s filmom Generál. Vznikla potreba komplexnejšieho návrhu, preto sme pripravení o našom návrhu zákona , ktorý upravuje financovanie audiovizuálnej tvorby na Slovensku, diskutovať s odbornou verejnosťou.
Transparentné financovanie audiovizuálnej tvorby
Richard Sulík: Naším cieľom je zachovať rovnaké množstvo peňazí pre tvorbu filmov. Nikdy nebolo naším zámerom toto množstvo peňazí zmenšiť alebo obmedziť. Avšak chceme sprehľadniť a zjednodušiť a zefektívniť čerpanie peňazí z verejných zdrojov, konkrétne z Audiovizuálneho fondu a z RTVS. Našou snahou do budúcna je, zjednodušene povedané, získať viac filmov za rovnaké peniaze a po posledných zisteniach sme presvedčení, že toto je možné. Bohužiaľ, musíme konštatovať, že zistenia Renáty Kaščákovej, našej tímlíderky pre kultúru ohľadom filmu Generál a nie je to jediný príklad, ukazujú, že tak, ako to vidíme inde aj kultúra vie byť prostredím, kde sa korupcii darí. A dokonca sú tu možné také veci, ktoré už inde možné nie sú, že z verejných zdrojov sú platené projekty, ktoré nikdy nevzniknú. Je smutné, že takto sa míňajú peniaze, za ktoré by možno iní, mladí, talentovaní tvorcovia mohli nakrútiť ďalší film. Zároveň je toto dôkazom, že práve spomínaná transparentnosť a efektívnosť chýbajú. Ako v RTVS, tak aj v Audiovizuálnom fonde. Strana SaS chce tieto pravidlá nastaviť k prospechu daňových poplatníkov, ktorí sa svojimi dnami skladajú na tvorbu filmov.
Objem peňazí zostane zachovaný
Rád by som teraz povedal viac slov k tzv. viaczdrojovému financovaniu. V skutočnosti sa jedná najmä o dvojzdrojové financovanie. O financovanie z dvoch zdrojov – to je Audiovizuálny fond a peniaze, ktoré na základe zmluvy so štátom prichádzajú cez RTVS. Oba tieto zdroje sú verejné zdroje zo štátneho rozpočtu. Nevidíme dôvod mať dva chlieviky, z ktorých sa potom môžu za rôznych okolností čerpať peniaze. Preto navrhneme, aby tie peniaze, ktoré sú určené na tvorbu filmov v RTVS, boli celé presunuté do Audiovizuálneho fondu. To znamená, objem peňazí zostane zachovaný, ale bude to financované z jedného zdroja. Samozrejme, iné zdroje, ktoré sú možné, VÚC a pod. ostanú zachované. Naším zámerom ani nebolo toto rušiť.
O našom návrhu budeme radi diskutovať
K návrhu novely by som rád povedal, zistili sme, že sme otvorili Pandorinu skrinku. Stojíme si však za tým, čo navrhujeme a vravíme, že od poberateľov dotácií treba vyžadovať väčšiu zodpovednosť a treba žiadať preukázanie ich schopnosti spolufinancovať dielo už vo fáze vývoja. Po druhé, treba sprehľadniť zmluvy, nefinancovať dielo po častiach, ale ako celok a jedenkrát. A pokiaľ sa na dielo poskytujú verejné peniaze, čo je, samozrejme, v poriadku, inak by mnohé diela nevznikli, treba ich mať pod kontrolou na jednom mieste. Reakcie na návrh ukázali, do akého osieho hniezda pichla Renáta Kaščáková. Ja som dostal asi 10 listov. Ukazuje sa, že problém nie je iba jednorazový s filmom Generál. Vznikla potreba komplexnejšieho návrhu, preto náš existujúci návrh nahradíme a budeme radi diskutovať napr. pri okrúhlom stole s filmármi, scenáristami, s ľuďmi z fachu. Našou snahou vo všeobecnosti je, aby sa peniaze daňových poplatníkov nestrácali, aby boli použité transparentne a efektívne.