Jaguar Expres | Na Slovensku sa stovkami miliónmi eur dotuje priemysel, ktorý už prakticky nemá budúcnosť – baníctvo. Vláda namiesto toho, aby sa zamýšľala nad tým, čo s baníkmi bude, hľadá riešenia pre majiteľa baní. Strane SaS ale nie je budúcnosť ťažko pracujúcich baníkov …
… ľahostajná. Liberáli preto navrhujú urobiť pre baníkov rekvalifikačné kurzy a zamestnať ich v spoločnosti Jaguar. Členovia SaS myslia na všetko, a teda aj na dopravu. Bývalých baníkov by mohol do novej práce prepravovať Jaguar Expres. Ten by cestu z Prievidze do Nitry skrátil zo súčasných dvoch hodín o polovicu. Podrobnosti k novému železničnému spojeniu Jaguar Expres predstavili dnes na tlačovej besede predseda SaS Richard Sulík, tímlíder SaS pre energetiku Karol Galek a poslankyňa NR SR a kandidátka SaS na predsedu Trenčianskeho samosprávneho kraja Renáta Kaščáková.
Čo budeme robiť s baníkmi?
Richard Sulík: Ako vieme, z peňazí daňových poplatníkov rok čo rok ide približne 100 miliónov eur na dotácie do uhoľných baní. Je to obrovská suma, na ktorú sa musia daňovníci skladať a v podstate sa živí priemysel, ktorý, keď máme byť medzi sebou úprimní, tak nemá žiadnu budúcnosť. Vláda namiesto toho, aby hľadala riešenia pre baníkov, aby sa zamýšľala nad tým, čo s nimi bude, tak hľadá riešenia skôr pre majiteľa baní, pána Čičmanca, ktorému, samozrejme, toto vyhovuje a povedzme si na rovinu, vyhovuje to aj pánovi Ficovi, lebo ako je známe, Robert Fico osobne berie úplatky z týchto dotácií. Tých 100 miliónov eur ročne predstavuje približne 2200 eur mesačne na každého jedného baníka, pričom ako sa o chvíľu dozvieme, ich mzdy sú len zlomok tejto sumy. Takže je tu otázka, čo budeme robiť s niekoľko tisíc baníkmi, ak by tieto dotácie prestali a bane v Prievidzi by zavreli. Zároveň však v 70 km vzdialenej Nitre vzniká veľký zamestnávateľ spoločnosť Jaguar, ktorý nemá dostatok zamestnancov, ktorý potrebuje pracovné sily a na dlani leží riešenie, že tí baníci, ktorí sa uvoľnia v Prievidzi, tak aspoň časť z nich by mohla pracovať v Nitre. Problém je však, ako sa tam dopraviť. Dnes to spojenie trvá približne 1,5 až 2 hodiny, či autom alebo vlakom. Nerobíme si ilúzie, že pri tejto vláde by mohla v dohľadnej dobe vzniknúť nejaká rýchlocesta, to by trvalo zrejme celú večnosť, ale vlakové spojenie podľa nášho názoru naozaj stojí za zamyslenie. A preto SaS navrhuje vytvoriť tzv. Jaguar Expres, ktorý by nestál v každej dedinke, ktorý by ale naopak vtedy, kedy tých zamestnancov treba mať v spoločnosti Jaguar, by ich tam dopravil.
Jaguar Expres – nové železničné spojenie pre baníkov
Karol Galek: Vybudovať novú cestu alebo zrekonštruovať pôvodnú je často pomerne časovo aj finančne náročné. Preto, ako už aj Richard Sulík naznačil, máme železničné spojenie. Je to cesta, ktorá je bežne využívaná napr. aj v zahraničí, keď zamestnanci dochádzajú do väčších miest alebo fabrík. Táto cesta trvá v priemere dve hodiny. Ja si pomôžem malou mapkou. Toto je mapka samotného cestného spojenia. Vidíte, že do Nitry alebo do Lužianok sa vieme dnes dostať cestou, a to buď cez Topoľčany alebo poza ne, alebo tou druhou cestou po R1. Toto je zhruba hodina a pol. A keď sa bavíme o vlaku, tak to dnes máme priame spojenie medzi Prievidzou a Nitrou. Táto cesta trvá v priemere dve hodiny a čo je nevýhodou, je tam až 26 zastávok. Pokiaľ by sme dokázali túto trať zmodernizovať a počet týchto zastávok znížiť na tri alebo štyri preferované, vybudovať popri nich záchytné parkoviská, tak ten čas prepravy do Jaguaru vieme dostať pod jednu hodinu. Jaguar Expres, ako sme si toto nové vlakové spojenie nazvali, nemusí byť iba doménou štátnej Železničnej spoločnosti, ale mohla by sa urobiť aj súťaž na dopravcu, ktorý by si Jaguar Expres zobral na starosť. SaS preto navrhuje, aby si štátne železničná spoločnosť sadla za jeden rokovací stôl s Jaguarom a upravili grafikón pre ľudí z hornej Nitry, a to aby robili tak už dnes, aby už dnes dostali tí ľudia šancu pracovať práve v tejto fabrike.
Budúcnosť hornej Nitry nie je v bani, ale nad zemou
Renáta Kaščáková: Ja som v priamom kontakte s regiónom a naposledy to bolo včera v Handlovej, kedy som sa rozprávala s baníkmi. Títo ľudia žijú z platu 650 eur mesačne a za tieto peniaze riskujú svoj život. Je naozaj denná prax pracovné úrazy, stáva sa aj smrteľná nehoda. Ľudia, ktorí žijú takýto život pri svojej bežnej drine nemajú veľmi čas zamýšľať sa nad tým, čo je skutočne v pozadí baní. Oni vnímajú len to, ako žijú, ako sa starajú o svoje rodiny, že s nimi zamestnávateľ manipuluje, akoby každý deň pre nich len hľadal prácu. Musím povedať, že medzi baníkmi vidím veľkú neistotu a strach o svoju budúcnosť. Pritom by stačilo, keby im len niekto povedal, že bane pôjdu do útlmu a že aj nad zemou sú príležitosti zamestnať sa. Tých príležitostí nie je málo. Bol tu už spomínaný Jaguar, ktorý dokáže na seba naviazať množstvo pracovných síl aj z hornej Nitry a funkčné vlakové spojenie Jaguar Expres, ktoré navrhujeme, bude určite veľmi užitočné. Celkovo považujem otázku integrovanej dopravy za veľmi vážnu tému na riešenie. Netreba však zabúdať ani na to, že horná Nitra má príležitosti pre svoj rozvoj aj v oblasti kúpeľníctva. A je na veľkú škodu, že nezodpovedná ťažba uhlia ohrozuje zdroje termálnej vody. Osobne sa však neobávam o tento región a jeho perspektívu. Horná Nitra útlmom baníctva určite neutrpí. Naopak, uzatvorenie baní vnímam ako príležitosť na zmenu slabej stránky tohto regiónu na jeho príležitosť. Vo svete je množstvo príkladov, ako sa transformácia banských regiónov podarila a ja nevidím jediný dôvod, aby sa to nepodarilo aj na hornej Nitre. Budúcnosť tohto regiónu nie je v bani, ale nad zemou.