Ficova vláda schválila nové protiteroristické zákony, o ktorých majú teraz poslanci rozhodovať v skrátenom legislatívnom konaní. Jednou z navrhovaných zmien je aj novela Ústavy SR, kde by sa mali meniť maximálne lehoty na zadržanie v prípade podozrivých z trestných …
… činov terorizmu. Opozícia vrátane strany Sloboda a Solidarita tieto protiteroristické zákony kritizuje. Oprávnene. Ako totiž tvrdí predseda SaS Richard Sulík, Slovensko nie je terorizmom priamo ohrozené. Existuje dostatok času na rozvážnu diskusiu o protiteroristických zákonoch, ale strana Smer-SD zúfalo potrebuje nejakú agendu, aby ňou prekryli svoje prešľapy. Protiteroristické zákony sú navyše podľa slov Ľubomíra Galka len kamuflážou, aby sa Slovensko priblížilo k policajnému štátu. Strana SaS preto avizuje, že nové protiteroristické zákony v žiadnom prípade nepodporí.
Kompetencie silových zložiek by sa nemali meniť v skrátenom legislatívnom konaní
Richard Sulík: Benjamin Franklin raz povedal: „Ten, kto sa vzdá slobody kvôli bezpečnosti, si nezaslúži ani slobodu, ani bezpečnosť.“ Myslím si, že veľmi nebezpečný vývoj, ktorý sa dnes na Slovensku deje, kedy pod rúškom boja proti terorizmu sa štátna moc snaží obmedziť slobodu svojich občanov, je veľmi nebezpečné. Zďaleka sa to nedeje prvýkrát v histórii ľudstva, ale za to takmer vždy to dopadlo zle. Príslušníci silových zložiek sa dlhodobo sťažujú na nedostatočné kompetencie. Mali by radšej viac kompetencií, chceli by v oveľa väčšom rozsahu zasahovať, ale to je práve to nebezpečné a aj keď by sa ich kompetencie mali meniť, rozšíriť, v žiadnom prípade sa to nesmie stať bez poctivej verejnej diskusie, bez legitímneho zdôvodnenia a už vonkoncom by sa takéto veci nemali robiť v skrátenom legislatívnom konaní.
Slovensko nie je terorizmom priamo ohrozené
Slovensko nie je terorizmom priamo ohrozené. To, čo Robert Fico kváka celé mesiace, je obyčajné strašenie ľudí a nič iné. Teroristický útok na Slovensku v tejto dobe je mimoriadne nepravdepodobný. Určite existuje dostatok času na pokojnú a rozvážnu diskusiu o zmene ústavy a protiteroristických zákonov. Chápal by som ešte, keby sa niektoré jednoduché zákony menili, ale predsa len ústava je zákon všetkých ostatných zákonov. A tým, že treba na zmenu ústavy až 90 hlasov, sa môže stať, že keď teraz urobíme zbrklo niektoré nepremyslené zmeny, najbližších 20 rokov ich nebudeme vedieť vrátiť späť. Ak by protiteroristické zákony boli naozaj tak horúce, Robert Fico by sa snažil vyvolať verejnú diskusiu, začali by sa zbierať návrhy, začali by byť vypočúvaní experti. Toto všetko sa nedeje.
Smer potrebuje zúfalo udržať agendu utečencov, aby ňou prekryli svoje prešľapy
Naopak, vládna strana Smer a jej prisluhovači narýchlo zbúchali nejakú pomerne rozsiahlu novelu protiteroristických zákonov len preto, aby mali agendu. Toto je hlavný dôvod, prečo strana Smer vôbec vo veci protiteroristických zákonov koná. Potrebuje zúfalo udržať agendu utečencov, aby ňou prekryli svoje prešľapy. S veľkou nevôľou vnímam, ako sa vracia Pavol Paška. Ako pani dôchodkyňa Tomanová bola včera vymenovaná za ochrankyňu detských práv, to je oxymorón sám o sebe. Ako by pani Laššáková chcela byť ústavnou sudkyňou. Základom fungovania každého sudcu je, že rozhoduje v rôznych veciach. Pani Laššáková sa bojí rozhodnúť o čomkoľvek. A preto je ten vývoj taký nebezpečný.
Nebolo by nikoho, kto by ochraňoval práva jednotlivca
Alojz Baránik: V súvislosti s týmito navrhovanými zákonnými úpravami v podobe protiteroristických zákonov je vhodné povedať, že napriek tomu, že niektoré technické návrhy sú prijateľné, v zásade je tento návrh neprijateľný preto, lebo rozširuje moc napríklad tajných služieb, ktoré v krajinách, kde fungujú riadne súdy, sú vyvažované tým, že súdy fungujú a že práva jednotlivcov súdy riadne ochraňujú. To my ale, bohužiaľ, nemáme, a teda je vážna obava, že ak by tajné služby alebo polícia mali ešte širšie práva, ako majú doposiaľ, tak by nebolo nikoho, kto by reálne práva jednotlivca v konkrétnom prípade ochraňoval. A preto nemôžeme s takto navrhovanou novelou v podobe protiteroristických zákonov ako celkom súhlasiť.
Bez kontroly a diskusie
Ľubomír Galko: Nie je náhoda, že lehoty na zadržanie ľudí, ktorí sú podozriví zo spáchania trestného činu (48 a 72 hodín) sa dostali až do Ústavy SR. Veď to má svoje historické korene z čias, keď politická moc zneužívala zadržiavanie ľudí na perzekúciu z politických dôvodov a dnes ideme absolútne neuvážene predlžovať tieto doby. Viete, čo mi dnes povedali na výbore, keď som sa spýtal, že z akého dôvodu? Jeden z dôvodov bolo, že majú málo alebo nemajú arabských tlmočníkov, ktorí tlmočia s rôznymi nárečiami. To je niečo neuveriteľné, kvôli tomu bude hroziť, že akýkoľvek bezúhonný občan Slovenskej republiky bude môcť byť zadržaný po novom až na 10 dní. Je absolútne neprijateľné, že si tajné služby doslova prepašovali obrovské množstvo ustanovení do protiteroristických zákonov bez akejkoľvek kontroly a neprešli ani odbornou diskusiou. Je neprípustné, aby SIS dostala oprávnenie tzv. cenzora, oprávnenie posudzovať, že čo sú a čo nie sú extrémistické názory. Prestavte si, že napíše niekto blog a oni usúdia, že ten blog je extrémistický. Čo potom urobia? Vypnú celý blog?
Slovensko má dostatok účinných nástrojov na boj s terorizmom
Veľmi veľká časť ustanovení protiteroristických zákonov je len technického charakteru. Hovorím o tajných službách aj o polícii, a vôbec sa netýkajú boja proti terorizmu. Celé skrátené legislatívne konanie v prípade protiteroristických zákonov je len za tým účelom, aby sa vo verejnosti vytvoril falošný dojem, že dnes bezpečnostným orgánom chýbajú nejaké účinné nástroje na boj s terorizmom. Toto nie je pravda. Môžem s plnou vážnosťou vyhlásiť, že Slovensko má dostatok účinných nástrojov na boj s terorizmom, len treba dodržiavať zákon a netreba ho zneužívať. Ako bývalý minister obrany a člen brannobezpečnostného výboru a výboru na kontrolu vojenského spravodajstva vyhlasujem, že Slovensku nehrozia žiadne teroristické útoky, o nič väčšie, ako tomu bolo pred týždňom, pred mesiacom, pred rokom alebo pred dvoma rokmi.
Nové protiteroristické zákony – kamufláž, aby sa Slovensko priblížilo k policajnému štátu
Protiteroristické zákony v nás len posilňujú presvedčenie, že boj s terorizmom je len kamuflážou, aby sa Slovensko priblížilo k policajnému štátu. Hovorím to s plnou vážnosťou, pretože ak prejdú zmeny hlavne trestného zákona tak, ako sú navrhnuté, tak bude výrazne zasiahnuté do práv a osobných slobôd občanov Slovenskej republiky.
Poviem vám niekoľko konkrétnych príkladov. Je neprípustné, aby polícia mohla na základe nejakého podozrenia z terorizmu hocikoho hocikde s autom odstaviť a urobiť mu prehliadku jeho batožiny. To je tak vážny zásah do osobnej slobody, že aj pri bežnej dopravnej kontrole, keď policajt vyhodnotí, že ste išli rýchlo, kvôli tomu, že utekáte z nejakého stretnutia alebo nejakého miesta, kde ste pripravovali teroristický akt, tak vám môže túto osobnú prehliadku bez akejkoľvek kontroly sudcu či prokurátora vykonať, ak budú protiteroristické zákony prijaté. Tvrdím, že protiteroristické zákony sú tak napísané. Takisto ako s webom. Keď dnes zavesíte na portál Slovenskej televízie túto tlačovú besedu a niekto v SIS sa rozhodne, že Galko tu prezentoval politicko-etrémistické názory, tak bude môcť ten web vypnúť, aj keď v tomto prípade, chvalabohu, pod dohľadom súdu. Takisto zadržanie človeka bez toho, aby ho legitimizovali na 48 hodín len preto, že sa vyskytne na nejakom mieste, kde budú predpokladať, že by sa mohla udiať nejaká teroristická akcia, je nepríspustné. Dnes je trestný zákon nastavený tak, že trestný čin sa musí najprv stať, ale že by ste vy išli okolo nejakého zhromaždenia a na základe toho, že oni dostanú nejakú informáciu, že tam má prebehnúť teroristický čin, aby vás zadržali na 48 hodín, držali vás a tam zisťovali, kto ste, čo ste, je to veľmi vážny zásah do osbných slobôd, ktorý nemôže byť cez protiteroristické zákony prijímaný.
Na Slovensku máme trikrát viac policajtov ako vo Fínsku
Čo sa týka ešte tajných služieb, to, že budú môcť narábať s nebezpečnými látkami, ale aj s jedmi, s omamnými látkami, prosím vás pekne, čo má boj proti terorizmu s tým, že sa rozširujú úlohy SIS alebo vojenského spravodajstva v tom smere, že budú môcť narábať s omamnými látkami či s drogami? Viem presne, v akých prípadoch to potrebujú a je naozaj pravda, že keď budeme schvaľovať nový spravodajský zákon, tak tieto úlohy im bude vhodné v určitom špeciálnom režime zadefinovať, ale určite sa to netýka boja proti terorizmu a určite to nemôžeme robiť takýmto spôsobom. V zákonoch je rozšírená možnosť policajtov pôsobiť v kuklách. My vieme, že dnes máme špecializované útvary. To sú tí kukláči, ktorí môžu za určitých okolností robiť zásahy, ale podľa týchto protiteroristických zákonov sa to ide absolútne uvoľniť a bude môcť o tom rozhodnúť len veliteľ určitej jednotky. Presný opak má byť pravdou. Na Slovensku je dostatočný počet policajtov. Možno ste zachytili, že ich máme trikrát viac ako vo Fínsku. Nech nesedia v kanceláriách, nech nekávičkujú, a to sa týka aj sudcov, ale nech si robia svoju robotu a som presvedčený, že za použitia tej legislatívy, ktorá je momentálne k dispozícii, dokážeme bez problémov pôsobiť na poli boja proti terorizmu. Nie tým, že v skrátenom legislatívnom konaní prinesieme návrhy protiteroristických zákonov do NR SR, ktoré výrazným spôsobom budú zasahovať do osobných slobôd a práv občanov Slovenskej republiky. My sa pod protiteroristické zákony nepodpíšeme a z tohto miesta proti nim protestujeme. To, čo Robert Fico ide páchať v rámci svojho PR alebo v rámci marketingu, je niečo, čo je ďaleko za čiarou.
SaS niekoľkokrát podporila vládu Roberta Fica
Posledná poznámka, či Richard Sulík, ja alebo iný predstaviteľ SaS sme niekoľkokrát podporili našu vládu aj Roberta Fica pri niektorých krokoch týkajúcich sa utečeneckej krízy. Ja som možno ako jediný politik vyhlásil, že musíme byť pripravený aj na to, aby sme v prípade akútnej potreby vedeli hermeticky uzavrieť hranice. Podporili sme ho v odmietnutí povinných kvót. Podporili sme zmiešané cvičenia ozbrojených zborov policajtov, vojakov, hasičov atď. Nás nemôže nikto obviňovať z toho, že by sme neboli konštruktívni, ale toto, čo dnes predstavitelia vládnej strany Smer stvárajú, je veľmi nebezpečné a treba to občanom Slovenskej republiky jasne povedať!
Keď sa má pod rúškom boja proti terorizmu obmedzovať sloboda ľudí
Richard Sulík: Počuli ste to, poslanci za SaS nepodporia túto narýchlo zbúchanú novelu protiteroristických zákonov. Vnímame to tak, že pod rúškom boja proti terorizmu sa má hlavne obmedzovať sloboda slušných ľudí. Veľmi dúfam, že ani ostatné pravicové strany nebudú robiť stafáž Robertovi Ficovi. Nebudú mu pomáhať vyrábať nejaké kvázi zástupné témy, ale naopak, že v ich rozhodnutiach a názoroch zvíťazí zdravý rozum a nie protiteroristické zákony.