Novela zákona o dani z príjmov je len ďalším prilievaním oleja do ohňa už beztak zhoršujúceho sa podnikateľské prostredia na Slovensku. Od 1. januára 2015 sa zvýšia dane o 300 miliónov eur ročne, a navyše sa výrazne zhoršia odpisové možnosti pre podnikateľov. Skutočnosť, že samotní …
… úradníci ministerstva financií ani Peter Kažimír netušia, ako novela zákona o dani z príjmov bude napokon vyzerať, len potvrdzuje legislatívny chaos v krajine. Štát pritom jedná s podnikateľskou obcou povýšenecky a nespravodlivo. Strana Sloboda a Solidarita preto požaduje „rovnaký meter pre štát a podnikateľov“. V prípade potreby sa liberáli neváhajú v otázke novely zákona o dani z príjmov obrátiť na Ústavný súd SR.
Novela zákona o dani z príjmov znepokojuje SaS
Richard Sulík: Jednou z vážnych ekonomických a pre hospodárstvo podstatných tém, je novela zákona o dani z príjmov. Sme veľmi znepokojení, keď vidíme novelu, ktorá ma desiatky bodov a strán, kde sa vymýšľajú stále nové a nové pravidlá. Práve daňová reforma pred vyše desiatimi rokmi urobila zo Slovenska stredoeurópskeho tigra a Slovensko vďaka nej zažívalo rasty či už HDP, výnosu daní z príjmov, alebo rasty priemernej mzdy a naopak poklesy nezamestnanosti.
Bolo to aj vďaka tomu, že daňový zákon sa extrémne zjednodušil.
Zákon o dani z príjmov mal o 40 % menej slov, a tým, že sa každá výška príjmu, každý druh príjmu a každý subjekt zdaňovali dôsledne jedenkrát a jedinou sadzbou, si každý fakticky vedel svoju daňovú povinnosť vyrátať. Ako autor koncepcie daňovej reformy z roku 2004 a neskôr aj člen realizačného tímu, môžem povedať, že tento daňový zákon v podobe rovnej devätnásťpercentnej dane, posunul pred desiatimi rokmi Slovensko dopredu.
SaS začne zbierať zlepšenia
Dnešnú socialistickú vládu tvoria väčšinou ľudia, ktorí nemajú skúsenosti s hospodárstvom, s podnikaním, ľudia, ktorí nezažili na vlastnej koži ako to je, keď človek musí vytvoriť hodnoty a vygenerovať peniaze, aby si mohol platiť nie len faktúry, ale aj mzdy svojim zamestnancom.
Keď do novely zákona o dani z príjmov fušujú ľudia, ktorí také niečo nezažili, vyzerá to zle. Bohužiaľ, obe vlády Roberta Fica v tom pokračujú. Čo sa s novelou zákona o daní z príjmov deje teraz je obzvlášť extrémne.
Preto sme sa v SaS rozhodli, že začneme zbierať zlepšenia. Predpokladáme, že o niekoľko mesiacov zoznam predložíme. Mám obavu, že do novely zákona o daní z príjmov budeme navrhovať možno sto konkrétnych zlepšení, aby sa zákon o daní z príjmov vrátil opäť tam, kde bol pred desiatimi rokmi. Aby sme teda mali iba jedinú sadzbu, minimum špeciálnych daňových režimov, výnimiek zo základu dane, výnimiek zo zdanenia a iba jedinú sadzbu.
Nové odpisové trendy Petra Kažimíra
Uvediem iba jeden príklad, odpisy.
Terajšia vláda v osobe ministra financií Petra Kažimíra komplikuje systém odpisov tým, že zavádza nové odpisové triedy. Sme presvedčení o tom, že aj odpisy treba stále viac zjednodušovať, aby sme jedného dňa dospeli do finálneho stavu, že pre odpisy nebudú existovať žiadne pravidlá. To znamená, že každý podnikateľ odpíše maximálne 100 % hodnoty, kedy on uzná za vhodné.
Môj kolega Jozef Mihál povie ku príkladu viac.
Niekoľko príkladov, ako povýšenecky štát jedná s podnikateľskou obcou
Jana Kiššová: Dovoľte mi ukázať na niektorých konkrétnych príkladoch, ako povýšenecky štát jedná s podnikateľskou obcou. Úplne bežne totiž nakupuje tovary a služby, ktoré pre podnikateľa nie je možné uznať ako daňový náklad. Ak sa teda podnikateľ rozhodne zaobstarať si rovnaké položky, za ktoré štát bez zábran utráca, musí ich zaplatiť zo svojho zisku. Na okraj si dovolím len povedať, že štát dlhodobo hospodári s deficitom, čiže so stratou.
- Napríklad nákup áut do výšky 48 tisíc eur. Ministerstvo financií chce teraz zaviesť tento limit pre podnikateľov, ktorí nemajú dostatočne veľký daňový základ ako strop na výšku odpisu. V tomto prípade by bolo spravodlivé, aby aj štát zásoboval svoje vozové parky autami, ktorých cena nepresiahne limit 48 tisíc eur.
- Ďalej nadspotreba pohonných hmôt. Ak má podnikateľ vyššiu spotrebu vo svojich autách ako uvádza technický preukaz, rozdiel si zaplatí zo zisku. Nie je to daňovo uznateľná položka. Na štátneho úradníka sa však nevzťahuje pravidlo, aby vyššiu spotrebu zaplatil z vlastného vrecka. Pýtam sa prečo? Ak existuje názor, že auto môže spotrebovať viac pohonných hmôt ako uvádza technický preukaz, nech sa z rovnakého názoru vychádza aj pri podnikateľoch a nech je táto nadpostreba daňovo uznateľný náklad.
- Ďalšou kategóriou sú reprezentačné náklady. Ak podnikateľ musí vianočný večierok alebo akciu pre zamestnancov zaplatiť zo svojich zdanených peňazí, teda zo zisku, nevidím žiaden dôvod prečo ministerstvá hradia takéto veľkopánske večierky z peňazí daňových poplatníkov. To isté platí pre darčeky a reklamné predmety.
Rovnaký meter pre štát a podnikateľov
Sme presvedčení, že tak rozdielny prístup zo strany štátu je neprijateľný a najmä nemorálny. Okrem toho, že demotivuje podnikateľov, nabáda ich k obchádzaniu systému. Nevidíme jediný dôvod, prečo by táto nerovnosť mala existovať. Navrhujeme preto jednoduché riešenie, ktoré sme nazvali …
„rovnaký meter pre štát a podnikateľov“.
Buď nech štát povolí podnikateľom to, čo sám považuje za nevyhnutné pre svojich pracovníkov a partnerov, alebo naopak, nech sa štát obmedzí presne do tej miery, ako dnes diktuje obmedzovať sa podnikateľom. Možno, keď budú vysokí štátni funkcionári konfrontovaní takýmto fungovaním, budú sa na niektoré veci pozerať trošku inak. Aby sme podchytili aj iné príklady z praxe, obrátime sa dnes listom na všetky relevantné zamestnávateľské organizácie a podnikateľské združenia. Vyzveme ich, aby náš zoznam doplnili o svoje každodenné problémy z tejto oblasti. Podnety potom zapracujeme do legislatívy a budeme ich predkladať v parlamente.
Novela zákona o dani z príjmov zhorší odpisové možnosti
Jozef Mihál: Novelou zákona o dani z príjmov sa zvyšujú dane, čo priznáva aj ministerstvo financií. V doložke finančných vplyvov hovorí vďaka týmto zmenám o vyššom výbere daní približne o 300 miliónov eur ročne. Ako už bolo povedané, jednou z najvážnejších zmien, ktorá bude mať veľký dopad na podnikateľské prostredie je zhoršenie odpisových možností u podnikateľov.
Zavádza sa osem, namiesto doterajších šiestich, odpisových skupín.
Čo je ale najdôležitejšie, predlžuje sa doba odpisovania u mnohých predmetov majetku. „Krásnym“ príkladom sú administratívne budovy, ktoré si to budú odpisovať 40 rokov. Súčasne sa ruší takzvané lízingové odpisovanie. Ak si teda podnikateľ zaobstaral budovu na lízing a odpisovať ju mal 12 rokov, podľa novely zákona o daní z príjmov ju bude odpisovať 40 rokov. To pre neho spôsobí zvýšenie daňového základu a zvýšenie dane, čiže zhoršenie podmienok na podnikanie ako také.
SaS pokračuje v politike uvoľňovania
Pripomeniem, že strana SaS nie len vo svojom programe, ale aj počas účasti vo vláde Ivety Radičovej, presadzovala uvoľnenie tejto odpisovej politiky, liberalizáciu odpisov a konkrétne sme do pripravovanej odvodovej daňovej reformy, takzvanej superhrubej mzdy, presadili, aby si živnostníci mohli svoje odpisy určovať ľubovolne, ako sami chcú. V tejto politike chceme určite pokračovať. Malo by sa to tiež týkať právnických osôb, spoločností a firiem tak, aby mohli odpisovať majetok rýchlejšie a aby v konečnej fáze došlo k úplnej liberalizácii odpisov a podnikateľ si odpísal majetok do daňových výdavkov tak, ako on uzná za vhodné. Štát poškodený nebude, pretože on si budovu tak či tak odpíše. Ide len o to či rýchlejšie, či pomalšie. O tom by mal rozhodnúť v prvom rade podnikateľ, ktorý investíciu urobí.
Legislatívny chaos
Ďalší veľký problém v novele zákona o dani z príjmov je legislatívny chaos. Novela zákona o dani z príjmov má 84 bodov, čo je neuveriteľne veľký počet, ale keby len to. Na utorkovom finančnom výbore sme sa dozvedeli, že pozmeňovacie návrhy, ktoré sú iniciatívou samotného ministerstva financií, teda ďalších 58 nových bodov, menia sčasti to, čo sa malo meniť, pretože to bolo zle navrhnuté. Ministerstvo financií SR musí teda samo seba opravovať a v novele zákona o dani z príjmov sú ešte mnohé ďalšie zmeny.
Ako sme však na finančnom výbore zistili, samotní úradníci ministerstva financií a samotný pán minister, majú chaos v hlavách a sami ani nevedia, čo vlastne chcú urobiť a ako novela o dani z príjmov bude vyzerať.
Ak v tom nemá jasno sám minister ani kompetentní úradníci, ako v tom asi budú mať jasno zamestnanci daňových úradov? Ale najmä sa pýtame, ako v tom majú mať jasno podnikatelia, živnostníci, ktorých sa novela zákona o dani z príjmov výrazným spôsobom dotkne.
Príkladom je klauzula započítania 80-tich percent do výdavkov, kedy najskôr bola v zákone príloha, v ktorej sa definovalo, ktorého majetku sa to možné započítanie do 80 % má týkať. Potom minister Kažimír hovorí o zrušení prílohy a nakoniec nevieme, ako bude mať vlastne podnikateľ postupovať. Pri takej legislatíve, sa potom nemôžeme čudovať, že …
všetci podnikatelia alebo tí, čo na Slovensko uvažujú prísť, hovoria o neustále zhoršujúcom sa podnikateľskom prostredí, čo má dopad aj na stále vysokú nezamestnanosť.
Je to veľmi zlé, zákon sa stále viac komplikuje. Znovu pripomeniem dlhoročné volanie podnikateľskej sféry – zákony by mali byť jednoduché, nemali by sa meniť príliš často a nemali by sa meniť zásadným spôsobom. Ale ako sa zdá, pánovi ministrovi Kažimírovi je to úplne jedno.
Retroaktivita v praxi
Richard Sulík: Tým, že administratívne budovy sa už nebudú odpisovať 20 rokov, ale 40 a bude to platiť aj pre budovy, ktoré už sú v majetku podnikateľov zahrnuté, dochádza k retroaktivite. My v SaS podporíme či už pozmeňovací návrh, aby novela zákona o dani z príjmov bola zmenená tak, že k retroaktivite dochádzať nebude, alebo sa pridáme k podaniu na Ústavný súd SR. Nemôžu sa predsa spätne meniť pravidlá. Spoľah na platné právo musí existovať a najmä pre podnikateľov, ktorí v tomto štáte tvoria hodnoty a zamestnávajú ľudí.