Expert SaS na držbu zbraní | Len 5 dní po parížskych útokoch predstavil predseda Európskej komisie Jean Claude Juncker novelu smernice o držbe zbraní. Z pohľadu predsedu SaS a europoslanca Richarda Sulíka však ide o veľmi nešťastnú smernicu, ktorá pod rúškom boja …
… proti terorizmu obmedzuje slobodu občanov. V snahe zmierniť negatívne dopady tejto smernice šéf liberálov spoznal advokáta Borisa Draškabu. S jeho pomocou sa podarilo niekoľko negatívnych bodov v smernici eliminovať a viacero zmien realizovať. Keďže SaS je stranou odborníkov, pán Draškaba sa výborne hodí do tímu expertov strany SaS. Boris Draškaba bol dnes na tlačovej besede predstavený ako nový expert SaS na držbu zbraní.
Nový expert SaS na držbu zbraní
Richard Sulík: Pred niekoľkými mesiacmi si Európska únia zaumienila bojovať proti terorizmu, takým spôsobom, že sprísni legálnu držbu zbraní. To je, samozrejme, nezmysel, žiaden terorista si nepôjde najprv vybaviť zbrojný pas, aby potom spáchal teroristický útok. Žiaľ, táto argumentácia v Bruseli nehrala prakticky žiadnu rolu. Veľmi intenzívne som sa tejto problematike venoval v snahe aspoň zmierniť dopady smernice, ktorá nemala nikdy vzniknúť. Niečo sa podarilo, niečo nie, každopádne pri tejto mojej činnosti som spoznal pána doktora Borisa Draškabu, ktorý ma doslova ohúril svojimi znalosťami z problematiky a najmä tým, že bol v stave ich podať v perfektnej angličtine. Toto nakoniec zapôsobilo aj na výbore pre vnútorný trh, kde sme túto smernicu riešili, aj preto sa podarilo viacero zmien zrealizovať. Pána Draškabu som neskôr oslovil pre spoluprácu, lebo to je presne ten typ experta, o ktorých máme záujem. SaS je stranou odborníkov, a preto som veľmi rád, že po dnešnom dni môžem povedať, že sa k nám pridal aj pán Draškaba ako expert SaS na držbu zbraní, ktorý je bývalý dlhoročný člen predsedníctva Slovenskej advokátskej komory, je teda advokát, ale najmä je predsedom Združenia vlastníkov strelných zbraní Legis Telum.
Smernica EÚ o držbe zbraní nemala byť vôbec schvaľovaná
Boris Draškaba: Súčasná slovenská právna úprava legálnej držby zbraní je síce relatívne prísna, ale zároveň veľmi citlivo vyvažuje občianske práva, oprávnenia a povinnosti držiteľov zbraní, hlavne záujem spoločnosti na zachovaní verejného poriadku. V súčasnosti je na Slovensku evidovaných podľa aktuálnej štatistiky zhruba 150 tisíc držiteľov zbrojných preukazov, z ktorých až 88 tisíc má oprávnenie nosiť zbraň na osobnú ochranu, sú držiteľmi zbrojného preukazu skupiny A. Celkovo bolo v legálnej držbe v roku 2017 330 tisíc zbraní. Do tohto celkového počtu zbraní ale nie sú zahrnuté zbrane kategórie D, ako sú napr. vzduchovky Flobertky či expanzné zbrane. Podmienky získania zbrojného preukazu na Slovensku sú pomerne komplexné a dostatočne prísne. Žiadateľ o získanie zbrojného pasu musí mať aspoň 21 rokov, musí byť bezúhonný, spoľahlivý, zdravotne spôsobilý, psychicky spôsobilý, musí absolvovať skúšku na preukázanie odbornej spôsobilosti a v podstate tieto spôsobilosti sa sledujú počas celej doby platnosti zbrojného preukazu. K týmto všeobecným základným podmienkam sa pridávajú ešte osobné podmienky, ako napr. povinné členstvo v športovej streleckej organizácii pri niektorých skupinách zbrojného preukazu či držba poľovného lístka a podobne. Dá sa povedať, že okrem pomerne úzkej skupiny zbraní, môže aj u nás držiteľ zbrojného preukazu získať povolenie prakticky na nadobudnutie akejkoľvek zbrane. Naša právna úprava je veľmi vyrovnaná a vyvážená a túto citlivú právnu úpravu práve zásadným spôsobom rozvracia novela Smernice Európskeho parlamentu a Rady o kontrole získavania vlastníctva zbraní, ktorá bola schválená Európskym parlamentom v máji. Pôvodný návrh tejto smernice z dielne Európskej komisie bol veľmi drakonický. Európska komisia pôvodne navrhovala plošný zákaz samonabíjacích zbraní, povinnú konfiškáciu, povinné zničenie, a to vrátane vzácnych muzeálnych exponátov. V následnom legislatívnom procese, ktorý trval jeden a pol roka sa podarilo európskym poslancom najmä pod vedením pána Sulíka tieto najhoršie zákazy zo smernice vyňať, podarilo sa vyrokovať zásadné výnimky pre jednotlivé členské štáty a ich občanov. Napriek tomu sme presvedčení, že táto novela smernice je veľmi zlá a vôbec nemala byť ani schvaľovaná. Napriek schváleným výnimkám si zachovanie kvalitnej právnej úpravy, ktorá na Slovensku momentálne je, vyžiada veľmi kreatívnu implementáciu do národného práva. To, že smernica nemala byť vôbec ani schválená, si nemyslíme len my, myslí si to mnoho členských štátov. Česká republika napadla túto Smernicu na súdnom dvore.