Obstarávanie stíhačiek pre Ozbrojené sily SR, ktoré predvádza rezort obrany pod vedením strany SNS považujeme za megaškandál. Vláda schválila v stredu okolo poludnia nákup 14 amerických stíhačiek F-16 Block 70/72. Podklady pre toto obstarávanie stíhačiek boli …
… pritom verejnosti k dispozícii iba 24 hodín. Považujeme to za neprípustné, tak sa môže nakupovať možno toaletný papier. Je šialenstvom, keď sa schváli 1,6 miliardový nákup takým netransparentným spôsobom. V materiáli chýba cena. Chýbala verejná diskusia. Chýba odpoveď na otázku, prečo nestačí prenájom švédskych Gripenov. Obstarávanie stíhačiek takýmto netransparentným spôsobom je neprípustné, najmä keď SNS takto hazarduje s peniazmi, ktoré im nepatria. Sľubujeme, že ak SaS bude po najbližších voľbách vo vláde a bude mať dosah na rezort obrany, tak celé toto obstarávanie stíhačiek podrobíme poctivému auditu.
Strana SNS má rýchlejší nástup k rozkrádaniu ako Smer
Richard Sulík: SaS sa už dávnejšie vyjadrila, že Slovensko má stáť za svojim záväzkom, a to je dávať 2 % do obrany na výdavky, ktoré minie slovenská armáda, nie peniaze, ktoré by sme niekam posielali. K tomu sme sa zaviazali, keď sme vstupovali do NATO. Tento záväzok by sme mali dodržať. To ale neznamená, že opozícia teraz vystaví bianco šek pre obstarávanie stíhačiek, obzvlášť nie, keď obstarávatelia sú zo strany SNS. Strana SNS má rýchlejší nástup k rozkrádaniu, ako mal Smer v roku 2006, keď bol prvýkrát vo vláde. A to je jeden z dôvodov, že s takou stranou my do koalície nepôjdeme. Rozhodne sme im nedali žiadny bianco šek, že teraz budú pokútnym spôsobom obstarávať stíhačky za 1,6 miliardy eur. Považujeme za neprijateľné, aby boli podklady k obstarávaniu k dispozícii menej ako 24 hodín. Takto sa dá obstarávať toaletný papier ale nie stíhačky. A výrok ministra spravodlivosti pána Gála, ktorý povedal: „Na čo by som čítal veci, ktorým nerozumiem,“ hovorí za všetko. Na čo potom hlasuje o veciach, ktorým nerozumie? Takto sa predsa stíhačky za 1,6 miliardy eur nedajú obstarávať.
Obstarávanie stíhačiek je megaškandál
Ľubomír Galko: Proces obstarávania nadzvukových lietadiel, ktorý bol dnes zavŕšený súhlasom vlády Petra Pellegriniho, pokladám za megaškandál. Koaličné strany Smer-SD a Most-Híd v tichosti v dovolenkovej letnej sezóne ustúpili vydieraniu SNS. Je doslova šialenstvom schváliť 1,6 miliardový strategický vojenský nákup tak netransparentným spôsobom, dlhodobo utajený pred poslancami výboru pre obranu a bezpečnosť , mimovládnou bezpečnostnou komunitou a odbornou aj laickou verejnosťou. Obstarávanie stíhačiek bolo pokútne, bez súťaže, bez diskusie, bez toho, aby sme vedeli, či americké stoje F-16 a v počte 14 kusov vôbec potrebujeme. Bez toho, aby sme vedeli, ako plánujeme ich využitie. Bez toho, aby sme dostali relevantnú odpoveď na otázku, prečo vlastne nestačí prenájom ôsmich švédskych Gripenov na obdobie 10 rokov, ako to bolo plánované , bez toho, aby sme v dostatočne časovom predstihu dostali porovnanie ďalších možností kúpy lízingu alebo predaja a diskutovali o nich. Strana Sloboda a Solidarita dáva týmto verejný prísľub, že ak bude po najbližších voľbách vo vláde a bude mať dosah na rezort obrany, tak celé toto obstarávanie stíhačiek podrobíme poctivému auditu a aj s prípadnou trestnoprávnou koncovkou, tak, ako tomu bolo pri nástenkovom tendri, pokiaľ sa ukáže, že je potrebná. 1,6 miliardy eur sú obrovské peniaze. Zdôrazňujeme, že to nie sú ani Gajdošove, ani Hrnkove, ani Dankove peniaze, ale peniaze nás všetkých, všetkých občanov Slovenska a pokladáme za nonsens s nimi takto pokútne hospodáriť. A tak, ako si spravodlivosť aj po 10 rokoch našla ministra Štefanova a Janoušeka, je celkom možné, že ani v tomto prípade nebude slepá. Na mieste ministra obrany Gajdoša by som nespával pokojne.
Materiál o obstarávaní je pochybný
Materiál o obstarávaní stíhačiek, respektíve jeho torzo, ktoré bolo včera zverejnené, k tomuto rozhodnutiu vlády ministerstvom obrany, už po letmom prečítaní vykazuje závažné pochybnosti o jeho možnej tendenčnosti v prospech dopredu vybratých strojov. Mohol by som hovoriť o tom, že vyčlenená zhruba jedna miliarda eur v dlhodobom pláne Ozbrojených síl SR do roku 2030 nebude určite postačovať, lebo dnes už hovoríme o 1,6 miliarde eur. Mohol by som hovoriť o absencii odporúčania NATO, ktoré nám odporúčalo nerealizovať takúto akvizíciu, ale sústrediť sa na budovanie ťažkej brigády. Potom, že v materiáli nie je uvedená cena, náklady na životný cyklus, letovú hodinu, zapojenie slovenského obranného priemyslu, nie sú tam započítané náklady dlhšieho prevádzkovania Migov, ako by tomu bolo pri skoršom nákupe švédskych Gripenov a mnohé ďalšie veci.
F-16 nie sú lietadlá, ktorých úlohou je naháňať vetrone
Chcem sa vyjadriť k jednej podstatnej veci, aby bolo jasné aj občanom Slovenskej republiky, čo sa vlastne deje. Tou podstatnou vecou je použitie týchto strojov. Americké bojové lietadlá F-16 nie sú lietadlá, ktorých úlohou je naháňať vetrone, ktoré zavial vietor na Slovensko. Sú to bojové lietadlá so všetkým, čo k tomu patrí. Sú to bojové lietadlá určené na použitie v intenzívnych bojových misiách. Ak ich Slovensko kúpi len na ochranu svojho vzdušného priestoru a nie s cieľom nasadiť ich do zahraničných bojových operácií, bude vyhadzovať peniaze von oknom. Čo z toho vyplýva? To, že táto vláda má v úmysle použiť tieto lietadlá v bojových misiách a musí to poctivo občanom Slovenskej republiky povedať. Misie, ktoré prichádzajú do úvahy, sú Sýria, Líbya, Afganistan. Preto treba povedať aj ďalšiu dôležitú vec, Slovensko bude riskovať, že v takejto zahraničnej bojovej misii prídeme o jeden alebo viac strojov. A bude treba kúpiť v budúcnosti aj ďalšie. Hovorme otvorene, ak americká armáda príde v misii v Sýrii alebo v Líbyi o stroj, kúpi si ďalší, ale kúpi si ho vo svojej krajine, to znamená, že investuje do svojej ekonomiky. Ak bude na zahraničnej misii zostrojený stroj Slovensku, Slovensko pri kúpe ďalšieho stroja investuje do americkej ekonomiky ďalšie desiatky až stovky miliónov. Preto sa pýtame, či počíta s týmito dodatočnými nákladmi vláda Petra Pellegriniho.