Richard Sulík: Sobotné referendum na Slovensku prinieslo, medzi iným, dva dôležité poznatky. Ten jeden je, že je najvyšší čas začať diskutovať o odluke cirkvi od štátu. K tomu sme mali tlačovú besedu včera a budeme tu podnikať konkrétne kroky. A ten druhý poznatok je, že je najvyšší …
… čas začať diskutovať o pravidlách pre celoštátne referendum na Slovensku a takisto aj o pravidlách pre referendá na nižšej úrovni. Napriek mimoriadne intenzívnej kampani, prišlo k referendu na Slovensku menej voličov ako v roku 2010, kedy referendum organizovala strana Sloboda a Solidarita. Z toho nám vyplýva, že ľudia sú uvedomelí, dá sa im dôverovať v ich úsudok a myslím si, že celkom dobre pochopili pravidlá. Pochopili to, že keď chcú vyjadriť svoj nesúhlas, tak najlepšie to spravia tým, že ostanú doma. Preto sa vôbec netreba báť referenda a treba sa baviť o tom, ako sa dajú tieto referendá na Slovensku sprístupniť.
Čistá fantazmagória
Dnes je podmienka pre vyhlásenie referenda 350 000 podpisov. Ten, kto nikdy podpisy pre referendum na Slovensku nezbieral, tak netuší, koľko je s tým roboty. Strana SaS tých potrebných 350 000 podpisov, teda v našom prípade to bolo 400 000, zbierala vyše roka a robili sme to veľmi intenzívne.
Čiže požadovať teraz zvýšenie tejto hranice na 500 000, a to ešte aj len počas jedného mesiaca, je skrátka čistá fantazmagória.
Takto by sme docielili to, že referendum na Slovensku nevyhlási odteraz žiadna občianska iniciatíva. Už by sme mali referendá len také, kde by zber podpisov organizovalala cirkev, odbory alebo Smer. Nikto iný na Slovensku nie je schopný zozbierať či už 500 000, alebo 350 000 podpisov počas jedného mesiaca. To je skrátka, ako zabehnúť 100 metrov za 2 sekundy. To jednoducho nejde.
Rozumné zmeny, ktoré by uľahčili referendum na Slovensku
Ale poďme sa baviť o rozumných zmenách, ktoré by sfunkčnili tento inštitút priamej demokracie, čiže ktoré by uľahčili referendum na Slovensku. Jedna z nich napríklad je, robiť referendum len v deň volieb, a to by vzbudilo veľký záujem u ľudí.
Martin Klus: Ja by som to trošičku zosumarizoval, ako si predstavujeme to, že by referendová demokracia bola sfunkčnená, aby sa naozaj dala používať tak, že by vychádzala v ústrety občianskej spoločnosti na Slovensku.
My si myslíme, že treba začať na miestnej a regionálnej úrovni.
To je základ, aby sa občania naučili, že referendová demokracia sa dá využiť v ich prospech a je to základ, aby sa naučili, že referendová demokracia predpokladá nie ľahostajného, ale naopak proaktívneho občana. Preto si myslíme, že nie je cestou zvyšovať pretičný prah referenda na Slovensku, ale naopak znižovať.
Preto navrhujeme, aby sa pre miestne voľby petičné prahy znížili nasledovne:
- obce do 1000 obyvateľov by zostali pri 30 %, tak ako je to v súčasnosti
- v obciach medzi 1000 a 10 000 obyvateľmi by sa petičný prah znížil na 20 %
- v mestá nad 10 000 obyvateľov je nevyhnutné, aby sa petičný prah znížil na 10 % obyvateľov, ktorí majú právo voliť.
Zároveň si myslíme, že podobnú úpravu si zaslúži aj úprava referenda na Slovensku na krajskej úrovni, to znamená tiež prejsť zo súčasných 30 % na 10 %.
Referendum na Slovensku a jeho záväznosť
Veľmi ťažká diskusia sa strhla v súvislosti so záväznosťou referenda na Slovensku.
Vieme, že viacerí ústavní právnici v tom nemajú jasno a že naša Ústava je v tomto smere tiež nejednoznačná, preto trváme na tom, aby Ústavný súd SR čo možno najrýchlejšie vydal nejaké stanovisko k tomu, ako je to so záväznosťou referenda na Slovensku. To znamená, či referendá na Slovensku sú tzv. fakultatívne (odporúčacie) alebo naopak, či sú skutočne záväzné, a teda tzv. obligatórne. V prípade, že ten výrok nebude jednoznačný, považujeme za nevyhnutné, aby sa v tomto smere čím skôr menila Ústava, aby občania vedeli na čom sú po každom referende na Slovensku.
V ústrety občianskej spoločnosti
Takisto sme pripravení začať diskusiu o zmenách na celoštátnej úrovni. Dnes tu máme 50 % kvórum, ktoré sa ukazuje ako takmer nereálne, že ešte niekedy bude referendum na Slovensku platné. Preto je tu priestor na to, aby aj po tomto referende začali odborníci, ale aj politici, samozrejme, diskutovať na tému zníženia alebo zrušenia celoštátneho kvóra v rámci referenda na Slovensku. Takisto si myslíme, že je tu priestor aj na zníženie petičného prahu zo súčasných 350 000 podpisov. Teda nie zvyšovať, ale naopak výjsť viac v ústrety občianskej spoločnosti.
Zlúčiť voľby a referendá
No a, samozrejme, to najdôležitejšie, o čom si myslíme, že je potrebné v súvislosti s referendom na Slovensku urobiť, aby tu prestali diskusie na tému plytvania verejných prostriedkov v súvislosti s referendovou demokraciou, tak to je zlúčiť voľby a referendá. To znamená, žiadne ďalšie referendum na Slovensku by nemalo byť vyhlásené mimo termínu najbližších volieb. Ktokoľvek bude teda zbierať petičné podpisyv budúcnosti, mal by si byť vedomý toho, že najbližšie sa toto referendum na Slovensku bude môcť konať len s najbližšími voľbami, a to vrátane, samozrejme, zlúčenia okrskových komisií, aby sme ušetrili čo možno najviac verejných prostriedkov. Je to tak štandardné vo všetkých fungujúcich demokraciách. Nevidíme dôvod, aby to nemohlo fungovať aj v Slovenskej republike.
Možnosti obrátenia sa na Ústavný súd SR
Richard Sulík: My teraz začneme skúmať možnosti obrátenia sa na Ústavný súd SR. Jedna možnosť je 30 podpisov, druhá možnosť je požiadať o to prezidenta, ale ide nám o to, aby sa čím skôr Ústavný súd vyjadril k záväznosti referenda na Slovensku.