Dnes bola na tlačovej besede predstavená reforma bezpečnosti a spravodlivosti z dielne strany Sloboda a Solidarita. Predseda SaS Richard Sulík ubezpečil verejnosť, že týchto vyše 100 opatrení bude strana SaS realizovať ihneď po tom, ako získa od občanov dôveru v najbližších …
… parlamentných voľbách. Reforma bezpečnosti a spravodlivosti sa venuje trom častiam: Lepšia polícia, Moderné ozbrojené sily a Viac spravodlivosti. Podľa podpredsedu liberálov a spoluautora opatrení Ľubomíra Galka sa táto reforma bezpečnosti a spravodlivosti z dielne SaS bude páčiť všetkým slušným policajtom, vojakom, sudcom i prokurátorom.
Reforma bezpečnosti a spravodlivosti obsahuje vyše 100 opatrení
Richard Sulík: Dnes sa budeme venovať reforme bezpečnosti a spravodlivosti. SaS týmto opakovane potvrdzuje, že je najlepšie pripravenou stranou na vládnutie. Chcem ubezpečiť všetkých našich voličov, že sa nám rozhodne nestane to, čo ministrovi školstva za SNS. Po nástupe do funkcie sa jeden celý rok zamýšľal, čo a ako chce v školstve urobiť a nakoniec bol materiál Učiace sa Slovensko doslova hodený do koša. Iný príklad je reforma ESO z dielne ministra vnútra Roberta Kaliňáka. Bola ohlásená s veľkým tramtará a skončila fiaskom.
Poprosím teraz Ľuba Galka, ktorý viedol realizačný tím a túto našu reformu bezpečnosti a spravodlivosti zastrešuje, aby naše opatrenia v tejto oblasti predstavil. Jedná sa o tri časti: vnútorná bezpečnosť, vonkajšia bezpečnosť a spravodlivosť s celkovo vyše 100 konkrétnymi opatreniami, ktoré budeme realizovať ihneď po tom, ako nám voliči dajú dôveru.
Polícia musí byť kontrolovateľná a kontrolovaná
Ľubomír Galko: Odkedy som vstúpil do politiky sa okrem pravidelných stretnutí s ľuďmi z bezpečnostnej odbornej komunity, s vojakmi a policajtmi stretávam aj s ukrivdenými ľuďmi, ktorí sa na Slovensku nevedia domôcť svojej spravodlivosti, svojich práv, ľuďmi, čo napríklad dlho a márne čakajú na súdny proces.
Pravidelne diskutujem a zbieram postrehy, bohužiaľ, väčšinou negatívne. Toto všetko ma primälo zamyslieť sa nad súborom riešení nielen v oblasti vonkajšej a vnútornej bezpečnosti, ale aj v oblasti spravodlivosti. Tieto témy spolu totiž úzko súvisia a som rád, že strana SaS sa reformu bezpečnosti a spravodlivosti rozhodla zaradiť medzi svojich 8 TOP programových priorít.
Policajný zbor v súčasnosti čelí klesajúcej dôvere obyvateľov Slovenska. Je pre nás kľúčové toto zmeniť. Niet žiadnych pochybností, že za zlú povesť slovenského Policajného zboru nesú primárnu zodpovednosť súčasný minister vnútra Robert Kaliňák a terajší policajný prezident Tibor Gašpar. Ich výmena je nevyhnutná, ale to samotné stačiť nebude. Treba spraviť viac.
„Polícia musí byť kontrolovateľná a kontrolovaná a na základe tejto kontroly očistená od príslušníkov náchylných ku korupčnému správaniu či svedomitému neplneniu si povinností.“
Ako ale chceme kontrolovať, keď kontrolujúci aj kontrolovaní majú jedného a toho istého šéfa – ministra vnútra? Potom sme svedkami samoúnosov, samovyšetrovaní a samovýbuchov.
Policajti musia chcieť a zároveň im musí byť umožnené pričiniť sa o to, aby sa zákony dodržiavali, ale nemajú byť využívaní a zneužívaní na to, aby schovaní v kríkoch, povyberali čo najviac pokút za prekročenie rýchlosti alebo nezapnuté pásy.
Ako základ správnej kontroly vidím zabezpečenie nezávislosti – model nezávislého a samostatného Úradu, ktorý nebude nijako prepojený s ministerstvom vnútra a Policajným zborom Slovenskej republiky. Takýto úrad chceme spraviť z inšpekcie policajného zboru.
Naň sú naviazané ďalšie navrhované riešenia, napríklad detailnejšia administratívna kontrola ako je kontrola majetkových pomerov, ale aj technická kontrola príslušníkov Policajného zboru pri ich výkone.
„Som presvedčený, že čestným a slušným policajtom sa budú naše riešenia páčiť“.
Špecializované útvary Policajného zboru sú dnes zneuživané, riešia doslova nezmysly. My chceme, aby boli príslušné len v oblasti odhaľovania trestnej činnosti a vyšetrovania výlučne na veci v pôsobnosti Špecializovaného trestného súdu, resp. Úradu špeciálnej prokuratúry.
Dnešný hodnotiaci systém policajtov založený na pokrútených parametroch hodnotenia, kde má značný vplyv nie kvalita, ale kvantita. Starý hodnotiaci systém zrušíme a nahradíme ho novým – spravodlivejším.
Ozbrojené sily musia byť základným nástrojom zabezpečovania obrany SR
V druhej časti materiálu sa venujeme Ozbrojeným silám SR. Ozbrojené sily musia byť základným nástrojom zabezpečovania obrany Slovenskej republiky, či už na jej teritóriu alebo mimo neho v rámci spojeneckých štruktúr a záväzkov. To, čo predkladáme, je základ, aby sme boli efektívni, aby sme dokázali riešiť všetko čo treba, aby sme sa cítili bezpečne doma i v zahraničí. Tak v oblasti modernizácie, ako aj v oblasti personálu a financovania. Naše Ozbrojené sily sú ešte aj dnes zastarané a nemoderné, ale vieme to zmeniť.
Náš cieľ – 2 % HDP rozpočtu na obranu
Dôležitou časťou je financovanie. SR nikdy nenaplnilo úroveň 2 % HDP rozpočtu na obranu a len v obmedzenej miere prispieva k vojenským spôsobilostiam NATO. Od roku 2008 investície do obrany len klesajú. Súčasný podiel cca 1,2 % HDP zďaleka nepostačuje pokryť potreby fungovania a rozvoja OS SR. Okrem toho dochádza k tlaku jasne stanoviť plán postupného zvyšovania až na úroveň požadovaných 2 % HDP, pravdepodobne do roku 2024. Toto považujem za jasný záväzok a náš pohľad na Ozbrojené sily to veľmi ovplyvňuje.
My navrhujeme jasný plán financovania v rámci celkového rozpočtu. Navrhujeme napríklad aj zmenu pri obstarávaní – formou : viac dôvery vojakom. V preklade – chceme, aby mali velitelia na nižších stupňoch možnosť samostatne rozhodovať o niektorých obstarávaniach na svojich útvaroch. Zároveň je ale potrebné myslieť na záujmy Slovenska. Preto navrhujeme posilniť zahraničné misie a operácie MKM s vyššou pridanou hodnotou pre Slovensko, pri ktorých je reálny predpoklad, že sa vojaci niečo naučia alebo skúsenosti z misie zúročia v domácich podmienkach v prospech občanov Slovenska.
Obstarávanie je v slovenských Ozbrojených silách samostatná pesnička. Keď sa to niekomu hodí, tak sa súťaží, a keď nie, ide sa priamo. Je nemysliteľné, aby po vytečených miliónoch naďalej zostali len otrhaní vojaci. Toto treba zmeniť. Chceme pri modernizácii a projektoch rozvoja OS SR v záujme maximálnej transparentnosti a efektívnosti popri medzinárodnej súťaži využívať aj spoluprácu v rámci mechanizmov, iniciatív a štruktúr NATO a EÚ – ako je mechanizmus stálej štruktúrovanej spolupráce PESCO, alebo nákupy cez agentúry NSPA, EDA a podobne. Peniaze, ktoré takto ochránime pred dlhými prstami, musia zostať tam, kde patria – teda u vojakov. Nová technika a materiál, náhradné diely, výzbroj a výstroj, – to sú oblasti, na ktoré zostane, keď sa prestane nezmyselne plytvať.
Komplexné prezbrojenie techniky OS SR je nevyhnutným predpokladom zabezpečenia obranyschopnosti SR. Okrem rozhodujúcich zbraňových systémov je potrebné priebežne modernizovať aj ďalšie súčasti výzbroje, ale aj osobnú výstroj vojakov.
„Len sa nesmie modernizovať netransparentne – tak ako sa to robí dnes“.
Ak sa má krajina rozvíjať, musia sa jej občania domôcť svojich práv
V tretej časti materiálu : Viac spravodlivosti sa venujeme témam, ktoré trápia mnohých občanov Slovenska. Ak sa má krajina rozvíjať, musia sa jej občania domôcť svojich práv. Riadna vymožiteľnosť práva je nevyhnutnou podmienkou ekonomického a hodnotového rozvoja Slovenska. Mnohé relevantné prieskumy potvrdzujú nespokojnosť väčšiny našich občanov s tým, ako fungujú naše súdy a prokuratúra, viera občanov v spravodlivosť a právny štát klesá. Máme za to, že práca „poza bučky“ v orgánoch justície a prokuratúry nemá čo hľadať! Všetky rozhodnutia osôb, rozsudky, súdne pojednávania, ale aj osoby samotné musia uniesť bremeno verejnej kontroly.
„Sudcami a prokurátormi musia byť len také osoby, ktoré spĺňajú najvyššie morálne kritériá.“
Disciplinárne konania treba vykonávať spravodlivo a jednoznačne Najvyšším správnym súdom, pričom sa musia dramaticky zreálniť predpoklady pre ukladanie trestu strany sudcovskej funkcie, ak sudca alebo prokurátor zlyhá. Je potrebné na jednej strane zvýšiť náročnosť na adeptov na funkcie sudcov a prokurátorov, obzvlášť pri ich kariérnom postupe a na druhej strane výrazne zefektívniť disciplinárne stíhania tých, čo chybujú napríklad automatickými stíhaniami pri určitých druhoch pochybenia.
V zmysle našich návrhov je prostriedkom reformy súdnictva a prokuratúry dôsledné a rýchle uplatnenie zákonných oprávnení výkonnej a zákonodarnej moci, s jednoznačným vyvodením zodpovednosti za minulé porušenia a nedodržiavania zákona.
Ak som niekde na začiatku povedal, že naše opatrenia sa budú páčiť všetkým slušným a čestným policajtom, tu platí mierna analógia. Naše návrhy v oblasti spravodlivosti sa určite nebudú páčiť tým sudcom, ktorí si zvykli, že môžu takpovediac „všetko“ a nevykonávajú si riadne svoje poslanie. Ale pre tých sme naše návrhy nespracovávali, práve naopak – my potrebujeme oddeliť zrno od pliev. Tým čestným sudcom vadiť nebudú, proti nečestným sú zamerané.