Reforma školstva | Nám v strane Sloboda a Solidarita záleží na školstve a vzdelaní. Doteraz vzniklo množstvo vízií a dokumentov, ktoré, bohužiaľ, skončili v šuplíku. SaS preto prichádza s novými opatreniami, ktoré netvoria žiadny 300-stranový elaborát, ale sú základom pre …
… skutočnú reformu školstva. V dokumente „Spravme Slovensko vzdelanejším“ predstavujeme konkrétne opatrenia namiesto abstraktných vízií. Táto reforma školstva z dielne SaS obsahuje množstvo kvalitných a rýchlo realizovateľných opatrení. Na dnešnej tlačovej besede ju predstavili predseda SaS Richard Sulík spolu s tímlídrom SaS pre školstvo Branislavom Gröhlingom.
8 priorít SaS
Richard Sulík: Okrem obrovskej miery korupcie, ktorú nám Robert Fico doniesol, trpí Slovensko aj tým, že vyše 10 rokov prešľapuje na mieste. Ideová prázdnota Smeru je do neba volajúca. Preto budúca vláda, ktorá vznikne, sa bude musieť činiť aj v tých oblastiach, ktoré sú najviac zanedbané, ktoré sú najviac problémové. Školstvo, zdravotníctvo, justícia – všade v medzinárodných porovnaniach klesáme, všetky tieto oblasti sú v dezolátnom stave. Práve preto sme si my v SaS stanovili 8 oblastí, ktoré považujeme za veľmi dôležité, kde Slovensko musí konať. Kde budú potrebné odvážne a premyslené reformy alebo, kde budú potrebné zmeny, vylepšenia, alebo jasné stanoviská. Týchto našich 8 priorít je: vzťah k Európskej únii a k NATO, kvalita podnikateľského prostredia, bezpečnosť a spravodlivosť, problém rómskych osád, odvodový a sociálny systém, zdravotníctvo, štíhly a vyrovnane hospodáriaci štát a v neposlednom rade školstvo.
Školstvo nutne potrebuje riešenia
Práve školstvo je jednou z tých oblastí, ktoré nutne potrebujú riešenia. Bolo predložených množstvo rôznych vízií, návrhov, reforiem, bohužiaľ, tu sa práve prešľapuje na mieste a slovenskí žiaci sú v medzinárodných porovnaniach čoraz horší. Nielen to, neceníme si našich učiteľov, sú nedostatočne platení, ten sociálny status, ktorý by učitelia mali mať, dávno nemajú atď. Dnes chceme predstaviť naše návrhy v oblasti školstva. Nie je to žiaden 300-stranový elaborát, ktorý nakoniec skončí aj tak niekde v šuplíku, ako sme zažili pri bývalom ministrovi Plavčanovi. Sú to konkrétne jasné návrhy, ktoré zlepšia situáciu v školstve a ktoré budeme realizovať ihneď, ako sa SaS stane súčasťou vlády.
Reforma školstva: ciele SaS
Branislav Gröhling: Vyrobilo sa množstvo vízií a dokumentov, ktoré, bohužial, buď skončili v šuplíku, alebo školstvu skôr poškodili. Preto prichádzame so súborom konkrétnych a z veľkej časti rýchlo realizovateľných opatrení. V krátkosti vám predstavím naše ciele v školstve:
- Chceme zvýšiť platy učiteľov jednorázovo a výrazne. Nie čiastočne po pár percentách. Financované budú úspornými opatreniami aj systémovými zmenami, ktoré navrhujeme.
- Navrhujeme nástupný plat 912 eur, a v 11. triede, kde je najviac učiteľov, plat 1.110 eur.
- Navrhujeme redukciu ministerských organizácií – mnoho z nich je nefunkčných a zbytočných. Míňajú peniaze, ktoré by mali ísť školám a žiakom, učiteľom. Odhadujeme, že takto usporíme do 20 mil. eur ročne.
- Navrhujeme vznik jednotnej právnickej osoby – Školskej právnickej osoba (ŠPO): školy budú môcť dostávať peniaze priamo a tiež budú môcť tvoriť zoskupenia, ktoré spolu môžu riešiť obsah vzdelávania, ekonomické či účtovné záležitosti.
- Máme priveľa vysokých škôl a zbytočných odborov, ale aj veľa stredných a veľkú rozdrobenosť malých základných škôl. Všetci vieme že ich potrebujeme menej, že to krok musíme realizovať– bez toho, aby sme komukoľvek ohrozili prístup ku vzdelaniu – na základe dostupnosti škôl, polohy, vyučovacieho jazyka a štatútu špeciálnych škôl.
- Sme takmer posledná krajina, ktorá centrálne obstaráva učebnice, výrazne tým obmedzujeme slobodu škôl a rodičov. Som presvedčený, že najlepšie posúdia učitelia a riaditelia, z akých učebníc sa deti majú učiť. Preto navrhujeme presunúť rozpočet na učebnice z ministerstva na jednotlivé školy ako súčasť normatívu a tie budú môcť nakupovať štátom schválené učebnice podľa vlastného uváženia.
- Obsah vzdelávania sa má aktualizovať v pravidelných 10 ročných cykloch v spolupráci so školami a odborníkmi. Chceme dať školám výrazne viac voľných hodín, aby mohli výučbu prispôsobiť potrebám žiakov, podporiť blokovú výučbu, musia byť zakomponované digitálne zručnosti a finančná gramotnosť.
Súčasťou tohto cieľa je aj návrh štruktúry kurikula ranného a základného vzdelania od profesora Púpalu. - Dnes nemáme takmer žiadne dáta o uplatnení našich absolventov. Potrebujeme prepojiť databázy ministerstva školstva, ministerstva vnútra, Ústredia práce (sociálnych vecí a rodiny) a Sociálnej poisťovne. Keď máme podpredsedu vlády pre informatizáciu, toto by mala byť jeho priorita, žiaľ, zdá sa, že nie je.
- Neznižovať školám normatív – dnes štát berie školám peniaze, keď sa zapoja do duálneho vzdelávania. Už na najbližšiu schôdzu prinášame po druhý raz zákon, ktorý toto vyrieši.
- Logicky by sme očakávali, že školy sa financujú z rezortu školstva, avšak obrovská časť peňazí prúdi do škôl úplne nezmyselne z rezortu vnútra, čím vzniká priestor na neefektívne míňanie financií. Toto chceme zmeniť a chceme, aby do škôl prúdili peniaze z ministerstva školstva.
Nám v strane SaS záleží na školstve a vzdelaní. Preto predkladáme týchto 11 oblastí a 64 riešení, ktoré pomôžu slovenskému školstvu. K jednotlivým cieľom zverejňujeme aj odborné podkladové materiály, ktoré hlbšie analyzujú dané problémy a pri viacerých máme pripravené aj legislatívne návrhy. Zároveň vyzývame odbornú verejnosť aby pripomienkovala konkrétne návrhy v našom materiáli.