Dnes bola predstavená siedma z našich ôsmich reforiem – reforma zdravotníctva. Táto téma je veľmi rozsiahla a ako tvrdí predseda liberálov Richard Sulík: „ Až pri tvorbe reformy zdravotníctva sme pochopili celý rozsah biedy slovenského zdravotníctva.“ Nad týmto …
… reformným dielom sme strávili množstvo hodín a identifikovali sme niekoľko problémových oblastí v zdravotníctve. Hľadali sme systémové riešenia, ktoré pomôžu tak pacientom, ako aj samotným zdravotníkom. Vzhľadom na komplexnosť témy nie je reforma zdravotníctva konečným dokumentom. Radi by sme vás poprosili o vaše pripomienky, najmä tie konštruktívne. Vaše návrhy na vylepšenie reformy zdravotníctva píšte našej tímlíderke pre zdravotníctvo Janke Cigánikovej na adresu janka@ciganikova.sk. Ďakujeme!
Reforma zdravotníctva nie je konečný dokument
Richard Sulík: Dnes predstavujeme reformu zdravotníctva. Je to v poradí už siedma z ôsmich reforiem, ktoré sme za posledné mesiace predstavili. Osem preto, lebo sme si stanovili osem priorít, ktoré považujeme za dôležité, ak chceme, aby Slovensko rýchlejšie napredovalo, aby životná úroveň občanov Slovenska rýchlejšie stúpala. Preto máme osem priorít ako nevyhnutných a ku každej predstavujeme reformné dielo. Reforma zdravotníctva je siedme z ôsmich reformných diel. Pred rokom som predstavil zdravotnícky tím, ktorý sa tejto téme vyše roka venoval a tento tím som viedol. Mali sme množstvo sedení, stovky „človekohodín“. Táto téma je naozaj komplexná, je rozsiahla. Až pri tvorbe reformy zdravotníctva, ktorú dnes predstavujeme, sme pochopili celý rozsah biedy slovenského zdravotníctva. Predstavená reforma zdravotníctva, tak ako všetky ostatné, nie je konečný dokument. Je to skôr podklad na diskusiu na zbieranie pripomienok. Chcem veľmi pekne poprosiť všetkých ľudí, ktorí majú o zdravotníctvo záujem, to nemusia byť len odborníci alebo len lekári, ale ktokoľvek iný, koniec koncov, 5 miliónov ľudí má občas so slovenským zdravotníctvom dočinenia, a preto budeme vďační za každú jednu pripomienku. Čím konkrétnejšie a čím odbornejšie tieto pripomienky budú, tým budú pre nás cennejšie. Chcem sa poďakovať tímu, ktorý na reforme zdravotníctva spolupracoval, menovite Iveta Pospíšilová, naša členka, ktorá sa venovala časti zdravotné sestry. Martin Barto, Martin Pilnik a Janka Cigániková. To sú členovia tímu, ktorí sú tu prítomní. Mali sme ešte dvoch ďalších poradcov. Bol to pán Rudolf Zajac a pán Ľuboš Lopatka, ktorý tento tím aj čiastočne viedol. Bolo to naozaj množstvo sedení, aby sme reformu zdravotníctva dostali do tohto stavu.
Niekoľko problémových oblastí v zdravotníctve
Janka Cigániková: Identifikovali sme niekoľko problémových oblastí. Samozrejme, nie je teraz možné vymenovať všetky. Ale asi vás neprekvapí, že za jeden z najväčších problémov považujeme rozkrádanie. Toto samotné ale vyrieši výmena vlády za slušných ľudí. Ďalším problémom je plytvanie, absencia akéhokoľvek merania a kontroly vynaložených verejných prostriedkov. Veľmi často sa pacient cíti zmätený, nevie, na čo má nárok, resp. má pocit, že má nárok na všetko, ale nedostane sa k tomu nároku v žiadnom reálnom čase. Sú veľmi zle nastavené pravidlá vrátane motivácie zdravotníckych pracovníkov a povinností zdravotných poisťovní. Zastavím sa pri ľudských zdrojoch, pretože zdravotníctvo je služba a treba si uvedomiť, že jeho kvalitu určujú najmä ľudia, ktorí túto službu vykonávajú. Snažili sme sa preto zjednodušiť prácu sestier i prácu lekárov. Snažili sme sa o širšie uplatnenie asistentov i sestier, dohliadanie na dodržiavanie často prevyšujúceho personálneho stavu. Čiže snažíme sa, aby naozaj bolo dodržané to, čo zákon predpisuje. V spolupráci so zdravotnými poisťovňami sa budeme snažiť zamedziť veľmi často zbytočne duplicitnému vykazovaniu údajov. Takisto sme sa snažili trošku reformovať vzdelávanie. Umožníme školám nakupovať praktickú výučbu u viacerých nemocníc, ktoré spĺňajú vopred dané kritériá, čiže nie iba na to určených. Určíme cenu každého jedného študijného odboru, ktorý následne zaplatí študent zo svojich budúcich odvedených daní. Takisto si myslíme, že bude rozumnejšie nahradiť momentálny kreditový systém reálnym preskúšavaním vedomostí zdravotníckych pracovníkov každých 5 rokov. Za veľký problém považujeme aj to, že pacient dnes nevie, na čo má nárok, preto definujeme nárok poistenca. Teda rozsah zdravotnej starostlivosti, ale čo je veľmi dôležité, neurčíme len to, na čo má pacient nárok, ale povieme, v akom časovom horizonte má pacient nárok a kto je za zabezpečenie tohto nároku zodpovedný. Samozrejme, čo najväčšiu časť tejto zodpovednosti sa snažíme preniesť na poisťovne ako manažérov starostlivosti o zdravie občanov.