Richard Sulík v otvorenej rozprave predložil výhrady a pozmeňovací návrh k návrhu podpredsedníčky Renáty Zmajkovičovej (Smer-SD), týkajúci sa novely o správnych poplatkoch, zvyšujúcej poplatky v niektorých prípadoch až päťdesiatnásobne.
Novela, ktorú presadila vládnuca strana Smer-SD, bola po odbornej stránke zlá a unáhlená.Richard Sulík sa v rozprave snaží poslancom zo strany Smer-SD vysvetliť, že rozhodnutie, ktoré spravili, nielenže poškodzuje slovenských ľudí, ale tak vyháňa zo Slovenska aj investície. Keď zvýšite potenciálnym investorom poplatok za stavebné konanie z 300 na 16 000 eur, je to akoby ste im povedali: Nechceme vás tu!
*****
Richard Sulík: Ešte raz by som chcel oceniť, že táto rozprava bola druhýkrát otvorená, a preto sa bude týkať môj príspevok iba zmien v zákone o stavebnom konaní. 1. októbra vstúpila do platnosti novela o správnych poplatkoch, ktorá zvyšovala poplatky v niektorých prípadoch až päťdesiatnásobne, 50 krát.
Evidentne tento zákon bol po odbornej stránke zlý a unáhlený. Bol zlý, pretože je to rozhodnutie, ktoré výškou správnych poplatkov vyháňa zo Slovenska investície. Keď niekomu zvýšite správny poplatok za stavebné konanie z 300 na 16 000 eur, tak je to evidentne mimoriadne zlý signál pre potenciálnych investorov. To je ako keby ste im povedali: Nechceme vás tu.
Za niekoľko mesiacov socialistickej vlády politickej strany Smer-SD sme tu už mali všeličo. Zvyšovanie daní stranou Smer-SD, ako som práve pred chvíľou spomenul, ktoré tu odsúhli, plus vyššie odvody, poplatky miestami až o 50-násobok. Zrejme to bolo na kolegov zo strany Smer-SD veľa, ale tiež sa pripájam ku kritike Daniela Lipšica, že takýmto spôsobom sa to robiť nemá. Strana Smer to tiež kritizovala, no na druhej strane evidujem snahu o nápravu tohto zlého prístupu a evidujem takisto, že pani podpredsedníčka Renáta Zmajkovičová (strana Smer-SD) vystúpila s päťstranovým pozmeňovacím návrhom, kde ide naprávať práve poplatky o stavebnom konaní, bohužiaľ dosť nešťastne – v zákone o hazardných hrách.
Dobre, rozprava je otvorená, nechajme chvíľu hazardné hry a každopádne je možnosť odstrániť tie chyby, ku ktorým došlo. K tomu návrhu, ktorý predložila podpredsedníčka Renáta Zmajkovičová, mám ešte stále tri výhrady. A jednu z nich by sme chceli napraviť pozmeňovacím návrhom, ktorý teraz predložím a dúfam, že bude prijatý.
Prvá výhrada – Diskriminačný systém vládnucej strany Smer-SD v stavebných poplatkoch
Prvá výhrada, tá ktorá je pre nás najdôležitejšia, je rozdielna výška niektorých stavebných poplatkov za rovnaký úkon pre právnické a fyzické osoby. Toto považujeme za nespravodlivé. V pôvodnom zákone, ktorý platil do konca septembra tohto roku, to obsiahnuté nie je. To znamená, že doteraz fyzické a právnické osoby za jeden a ten istý úkon platili rovnaké správne poplatky a toto je aj správne, preto, lebo pri správnych poplatkoch ide o platbu, s ktorou je spojená nejaká protihodnota. Tá protihodnota samozrejme spôsobuje nejaké administratívne náklady a preto sú s týmito nákladmi zohľadnené v nejakom poplatku. Za jeden a ten istý úkon štátna správa nemá vyššie náklady, keď ich robí pre právnickú osobu, ako keď ich robí pre fyzickú osobu a práve takéto rozlišovanie je diskriminačné a vnáša do tohto systému stavebných poplatkov distorziu.
Strana Smer-SD nediskriminuje odlišnou výškou stavebných poplatkov len právnické osoby ale aj mimovládne organizácie
Chcem pripomenúť, že právnické osoby, to nie sú len tí hnusní podnikatelia, aha, tak pán Blaha tu nie je, takže právnické osoby to nie sú len podnikatelia, to sú aj mimovládne organizácie, ktoré budú takto diskriminované tým, že budú platiť stavebné poplatky za niektoré úkony (nie za všetky) až trojnásobne vyššie. To zvýšenie je 2,5 až trojnásobné, čiže nie je to nejaká maličkosť a zároveň, ale nie je to na všetky poplatky, za vydanie stavebného povolenia je poplatok rovnaký, ale za zmenu stavebného povolenia je už trikrát vyšší. Chcem tu apelovať na kolegov zo strany Smer-SD a toto nie je že lavicové, pravicové a ideológia marksistická alebo liberálna, toto je jednoducho, že vnášame veľký neporiadok do systému a nebude to robiť dobre. Preto sme my v strane Sloboda a Solidarita presvedčení o tom, že tie poplatky pre právnické a fyzické osoby by mali naďalej ostať rovnaké.
Druhá výhrada – Neprimerané zvýšenie poplatkov stranou Smer-SD
Druhá výhrada je už k tomu návrhu, ktorý predložila pani podpredsedníčka Renáta Zmajkovičová (strana Smer-SD), že tie správne poplatky sú neprimerane vysoké. Niektoré stúpnu až päťnásobne. To len upozorňujem, či teda je potrebné zvyšovať správne poplatky päťnásobne. Je to určite lepšie ako päťdesiatnásobne a vnímame to ako výhradu, ale vnímame to na druhej strane ako legitímnu politiku strany Smer a treba aj povedať, že nedá sa dlhodobo, počas mnohých rokov, tie poplatky vôbec nezvyšovať. Preto, lebo oni tým, že sú fixnou sumou a máme nejakú infláciu, tak ich za nejaký poplatok samozrejme je možné robiť rok čo rok menej, tých administratívnych úkonov, preto chápeme, že musí dôjsť k nejakému zvýšeniu. Len otázka je, či práve až päťnásobné zvýšenie správnych poplatkov je vhodné a obzvlášť tu.
Strana Smer-SD by nemala zaťažovať stavebnícky sektor vysokými poplatkami
Totižto stavebníctvo potrebujeme ako soľ. My predsa chceme, aby firmy investovali. Nechceme, aby investovali tak, že sem prídu, niečo prenajmú, budú tu chvíľku a potom odídu. My chceme, aby tu investovali natrvalo, aby si tu stavali svoje budovy, svoje zázemie, svoje výrobné haly a nebude to už síce taký dramatický signál ako päťdesiatnásobne, ale päťnásobne si myslím tiež, že stálo by to za úvahu. K tomuto však nebudem predkladať žiaden pozmeňujúci návrh. Toto je na tom, ako sa strana Smer-SD rozhodne. Ale práve stavebníctvo je sektor, ktorý dokáže pomôcť k vytvoreniu pracovných miest a nemali by sme ho zaťažiť vysokými správnymi poplatkami. V Českej republike, kde teda tie administratívne náklady nie sú o moc nižšie, je napríklad správny poplatok za skupinu stavieb, za ktorú sa u nás bude platiť 1 000 eur, tak v Čechách je to v prepočte 120, čiže bol by som tu opatrný.
Tretí problém – je celkom čarovný, pretože sa veci neriešia komplexne, respektíve podľa princípov.
Tým, že sme zvýšili poplatky, môže v niektorých prípadoch dôjsť k tomu, že poplatky za stavebné konanie budú viac ako 5 000 eur, napríklad pri nejakom súbore stavieb. Keď je viacero stavieb s objemom kubických metrov nad nejaké číslo, je to asi 1 000 kubíkov, tak môže sa stať, že poplatok za vydanie stavebného povolenia bude viac ako 5 000 eur, zároveň však je zakázané platiť v hotovosti viac ako 5 000 eur a stavebné úrady nie sú schopné inkasovať inak ako v hotovosti. Nevedia vydať nejaké rozhodnutie alebo niečo, na základe čoho ide človek, ide do banky a zaplatí. Stavebné poplatky sa dodnes ako pred dvesto rokmi platia v hotovosti a my predsa nemôžeme spraviť, nie je možné platiť na stavebných úradoch kartou a my nemôžeme predsa spraviť to, že na jednej strane dáme poplatky viac ako 5 000 eur, na druhej strane umožníme platiť len v hotovosti a po tretie zakážeme platby viac ako 5 000 eur v hotovosti, čiže nehovorím teraz, že sa to stane pri každom druhom stavebnom konaní, ale toto sa môže stať, upozorňujem na to. Bolo by dobré toto nejako vyriešiť, možno tak, že nech sa povie: maximálna výška poplatkov za akékoľvek konanie môže byť 5 000 eur. To by bolo napríklad riešenie.
Nebudem dlho rečniť.
Chcem sa ešte vyjadriť k druhej výhrade: zavádzame rozdielne správne poplatky pre právnické osoby a pre fyzické osoby, pre právnické budú 2,5 až trikrát vyššie a to po prvé, a po druhé, právnické osoby sú aj neziskové organizácie a po tretie, nie pri všetkých správnych poplatkoch to bude platiť. To naozaj vnáša chaos do systému a k tomu teda chcem predniesť pozmeňovací návrh. Teraz prečítam celý pozmeňujúci návrh:
Pozmeňujúci návrh Richarda Sulíka
Pozmeňujúci návrh poslanca Národnej rady Richarda Sulíka k vládnemu návrhu zákona, na ktorom sa mení a dopĺňa zákon číslo 171 z roku 2005 o hazardných hrách (to sme už mali) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, a ktorým sa dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky číslo 145 z roku 95 o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov, čiže ide o ten zákon o správnych poplatkoch. V článku 2 sa na začiatku vkladajú nové body, jedna až tri, ktoré znejú:
(1) V sadzobníku správnych poplatkov časti 5, stavebná správa v položke 59 písmeno A znie: Návrh na vydanie rozhodnutia o umiestnení stavby alebo rozhodnutia o využití územia, alebo rozhodnutia o zmene územného plánu 40 eur.
V sadzobníku správnych poplatkov časti 5, stavebná správa v položke 60
A- Žiadosť o predĺžení stavebného povolenia 30 eur.
B- ohlásenie jednoduchej stavby 20 eur.
C- ohlásenie drobnej stavby, stavebných úprav a udržiavacích prác 10 eur.
D- ohlásenie stavby elektronickej, komunikačnej siete, jej prízemnej stavby a výmeny a doplnenia telekomunikačného zariadenia 80 eur.
E- žiadosť o potvrdenie pasportu stavby, ak sa nezachovala pôvodná dokumentácia stavby 10 eur.
F- Žiadosť o uloženie oparenia na susednom pozemku alebo stavbe 30 eur.
G- žiadosť o predĺženie termínu dokončenia stavby 10 eur.
Oslobodenie od poplatku: sú oslobodení držitelia preukazu fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím alebo preukazom fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím so sprievodcom.
(3) V sadzobníku správnych poplatkov v časti 5 stavebná správa v položke 62 písmeno A, druhý bod znie: Na odstránenie stavby, poplatok sa vyberá za každý objekt 20 eur. Doterajšie znenie článku 2 sa označuje ako bod 4.
Predtým, ako dôjdem k odôvodneniu, ktoré je krátke, všetky sumy, ktoré som teraz tu čítal, sú prevzaté z návrhu pani podpredsedníčky Zmajkovičovej, tam sme žiadne nové čísla nedopĺňali.
Navrhovaná zmena: odstrániť diskrimináciu medzi správnymi poplatkami právnických a fyzických osôb
Jediná a podstatná zmena tohto návrhu je, že sa odstraňuje diskriminácia medzi právnickými a fyzickými osobami, to znamená, ostanú len tie poplatky, ktoré ste zvýšili pre fyzické osoby a tie, ktoré sú teraz síce ešte vyššie pre právnické, ale diskriminačné, tak tie sa rušia a všetci budú platiť tieto poplatky pre fyzické osoby.
Odôvodnenie teda tohto návrhu: pozmeňujúcim návrhom chceme zjednotiť výšku správneho poplatku rovnako pre fyzické osoby a právnické osoby. Výška poplatkov, ktorú sme stanovili, pokrýva náklady na vydanie rozhodnutí v stavebnom konaní. Keďže pre krátkosť času, ako som teda vravel, až dnes bola otvorená rozprava. Jednoducho pre krátkosť času nebolo tu možné sa dohodnúť, či už s ministrom financií, alebo kto to u vás rieši a teda to nejako zákulisne riešiť. Ostáva mi len tu vás presvedčiť v tejto miestnosti, ako tu sedíte, tak dúfam, že toto prijmete. Nespravíte dobre, keď budete zavádzať túto diskrimináciu a len niekde, nie všade, len niekde postihnete aj neziskové organizácie, môžem teda len dúfať, že aspoň takýto návrh si osvojíte. A preto pán predseda, keď sa bude hlasovať o návrhu pani Zmajkovičovej a následne o mojom, keďže nehovorí o tom istom, tak budem žiadať teda o, jak sa to hovorí? O hlasovanie aj o mojom návrhu s tým, že až by mal byť odhlasovaný, tak prebije tieto tri body pani poslankyni Zmajkovičovej. Ďakujem vám veľmi pekne za pozornosť.