Prejav Richarda Sulíka v NRSR k štátnemu rozpočtu 2013. Richard Sulík upozorňuje vládnucu stranu Smer-SD, premiéra Roberta Fica a ministra financií SR Petra Kažimíra, ale aj ďalších ministrov Slovenskej vlády o nereálnych číslach štátneho rozpočtu 2013 a ich …
… nebezpečných zásahoch do ekonomiky, ktoré vážne poškodia slovenské hospodárstvo a ľudí. Pán R. Sulík sa snaží vládnucej strane Smer-SD a jej ministrom vysvetliť v detskom jazyku po prvé, z čoho plynú príjmy a po druhé, na základe ktorých faktorov má možnosť Ministerstvo financií SR odhadnúť nasledujúce príjmy do štátneho rozpočtu. Upozorňuje však na to, že bez ekonomickej odbornosti, citu pre vývoj v krajine a sledovania trendov, to nie je možné.
Za príklad maximálnej neodbornosti dáva vypracovaný štátny rozpočet na rok 2009 ministrom financií SR Jánom Počiatkom. Pár dní po jeho predložení Hospodárske noviny uverejnili 20. októbra 2008 R. Sulíkov článok, kde pán Sulík povedal “Takýto rast HDP a rast daňových výnosov je len zbožným želaním pána ministra financií Počiatka a jeho strany Smer-SD”.
Slová pána Sulíka sa naplnili namiesto rastu HDP o 6,5% sme mali pokles o 4,7%.
Táto tragédia neprofesionálnosti zo strany Smeru má však pokračovanie. Tentokrát v osobe ministra financií SR Petra Kažimíra, ktorý sa nepoučil – jeho štátny rozpočet na rok 2013 znova vychádza z rastu HDP, ku ktorému nedôjde. Čo je ešte horšie, od tohto druhu amatérizmu je že Robert Fico usilovne všetkým pripomína, že Slovensko bude mať jeden z najvyšších rastov hrubého domáceho produktu.
Ide však o polopravdu.
Premiér Robert Fico totiž nespomína za akú cenu. Slovensko bude mať jeden z najvyšších primárnych deficitov v Európe.
Slovensky dlh je vyšší ako primárny deficit Grécka a Talianska a pri tejto rýchlosti zadlžovania Slovenska stranou Smer-SD budeme mat Slovensko čoskoro vážny problém. Ďalšími vážnymi problémami pre slovenskú ekonomiku, štát a ľudí, žijúcich v ňom, je okrem nereálneho štátneho rozpočtu pre rok 2013 a nefundovanosti ministrov vládnucej strany Smer-SD opätovné zavádzanie praktík, ktoré tu robili komunisti po celých 40 rokov. Jednoducho kliknite na jeden z odkazov:
- Tajomník ministerstva práce Burjan – miesto poďakovania hrozí basou
- Vďaka Smer-SD Slovensko prestalo byť atraktívne pre investorov
- Smer-SD sľúbilo ľuďom istoty – teraz ich pripravuje o pracovné miesta
- Motto Smeru – plytvanie daní, rozdávanie peňazí kamarátom
- Fico si hráva lotériu s peniazmi slovenských daňovníkov
- Vláda strany Smer-SD plytvá peniazmi ako keby nežila na Slovensku
- Fico: Zožmýkame všetkých, ktorí v tejto krajine tvoria hodnoty
- Liek Smeru na boj proti nezamestnanosti – Zvyšovanie počtu úradníkov
Keďže pán Sulík a strana SaS aj napriek tvrdeniam Roberta Fica, že víta pomoc opozičných strán, už vyčerpala všetky možnosti ako pomôcť vládnucej strane Smer-SD s riadením štátu a tu je niekoľko pokusov na posúdenie čitateľa:
- Pokus pomôcť: Strana SaS ponúkla Jozefa Kollára a Jozefa Mihála – tých však strana Smer-SD zamietla
- Pokus pomôcť: Jozef Mihál začal verejne upozorňovať na chyby vo vládnych návrhoch zákonov – štátny tajomník ministerstva práce Burjan (Smer-SD) sa však začal vyhrážať trestným stíhaním
Posledná možnosť: Pán Sulík využíva poslednú legálnu možnosť ako poslanec NRSR a tou je prejav v parlamente k štátnemu rozpočtu 2013. Richard Sulík v tomto prejave nielen upozorňuje na nebezpečné zásahy do ekonomiky, ktoré už strana Smer-SD vykonala, ale hlavne vysvetľuje a radí ako je možné Slovensko vyviesť z priepasti, do ktorej nás strana Smer-SD na čele s premiérom Robertom Ficom, ministrom financií SR Petrom Kažimírom, ale aj ďalšími ministrami Slovenskej vlády nasmerovala.
*****
Richard Sulík – V detailných číslach informoval môj kolega Jozef Kollár a preto dnes budem hovoriť o štátom rozpočte 2013 zo širšieho pohľadu, budem hovoriť o zákone roka. Štátny rozpočet je zákon, v ktorom sa stretáva ideológia s realitou. Zákon, v ktorom na jednej strane sa ráta s príjmami, najmä z daní a na druhej strane s výdavkami, ktoré odzrkadľujú politiku tej ktorej vlády, v tomto prípade vlády ľavicovej. Aj socialistická vláda, ktorá rada rozdáva cudzie peniaze, musí svoje predstavy zosúladiť s očakávanými daňovými a inými príjmami. Preto hovorím, že pôjde o stret ideológie s realitou, v tomto prípade možno dokonca o zrážku ideológie s realitou.
Príjmy štátneho rozpočtu plynu z daňových príjmov
Príjmy štátneho rozpočtu ako je známe tvoria najmä daňové príjmy, príjmy z eurofondov a deficit, respektíve nové zadlženie. Keďže nie je možné presne vyčísliť daňové príjmy, robia sa odhady na základe určitých ukazovateľov, ktoré sa tiež odhadujú.
Príjmy štátneho rozpočtu odhaduje Ministerstvo financií SR na základe rastu hrubého domáceho produktu HDP
Takýmto číslom je najmä rast hrubého domáceho produktu. Každý rok na jeseň odhadne Ministerstvo financií SR rast HDP, na základe ktorého sa následne odhadne výnos daní, najmä daní z príjmov, DPH, špecifických spotrebných daní.
Kto odhaduje rast HDP len na základe mechanických prepočtov a bez citu pre vývoj v krajine, sa môže veľmi ľahko a veľmi rýchlo mýliť.
Minister financií SR Ján Počiatek a jeho vtedajšie zbožné želania rastu HDP pre rok 2009
Napríklad v roku 2008 odhadol vtedajší minister financií Ján Počiatek pre rok 2009 rast HDP o 6,5 percenta a už vtedy bolo zrejmé, že takýto rast je len zbožným želaním. Na základe tohto nereálneho odhadu rastu HDP bol odhad rastu daňových výnosov ešte nereálnejší, konkrétne 10%.
Pár dní neskôr, 20. októbra 2008 som pre Hospodárske noviny napísal, že takýto rast HDP a rast daňových výnosov je len zbožným želaním.
Dnešný minister financií SR Peter Kažimír veľmi dobre vie, o čom hovorím, lebo v tom čase bol štátnym tajomníkom na Ministerstve financií SR, zodpovedný za dane. Pár mesiacov po tomto odhade došlo k zrážke zbožného želania s realitou. Namiesto rastu HDP o 6,5 percenta sme mali pokles o 4,7.
To sú obrovské rozdiely.
A daňové výnosy klesli ešte viac. Slovensko zaznamenalo pre rok 2009 jeden z najvyšších deficitov vôbec. Tento mimoriadne vysoký deficit bol následok nie krízy, následok zlého plánovania, zlého rozpočtovania.
Minister financií SR Peter Kažimír sa nepoučil – jeho štátny rozpočet znova vychádza z rastu HDP ku ktorému nedôjde
Žiaľ, musím konštatovať, že terajší minister financií Peter Kažimír sa nepoučil a predkladá rozpočet, ktorý vychádza z takého rastu HDP, ku ktorému zrejme nedôjde. Môže dôjsť, ale je aj pomerne vysoká pravdepodobnosť, že nedôjde a už existujú prvé odhady, že rast HDP bude nula. Prístup riadneho a zodpovedného hospodára je taký, že príjmy odhaduje konzervatívne, čiže radšej nižšie ako vyššie. Naopak, výdaje odhaduje s rezervou. Tento prístup, prístup riadneho hospodára, minister financií SR Kažimír žiaľ nemá, ani cit pre ekonomický vývoj v krajine. Tak nezodpovedne ako Smer pristupuje k vládnutiu, takto nezodpovedne pristupuje minister financií SR Peter Kažimír k štátnemu rozpočtu.
Okrem toho, že rast hrubého domáceho produktu je biedny, už aj ten, ktorý je v rozpočte, je biedny a ako som práve uviedol, neistý, tak je ešte aj kúpený dlhom. Toto samo o sebe je problém ekonomického vývoja v krajine. Roberta Fica som na to niekoľko krát upozornil preto, lebo on sa pravidelne teší z toho, že Slovensko bude mať jeden z najvyšších rastov hrubého domáceho produktu – HDP, ale Robert Fico nehovorí zároveň, že …
Slovensko bude mať jeden z najvyšších primárnych deficitov v Európe
Primárny deficit je deficit krajiny znížený o úroky, ktoré krajina platí. A tento primárny deficit na Slovensku je vyšší ako vo väčšine, v drvivej väčšine krajín Európskej únie. Primárny deficit Slovenska je vyšší ako primárny deficit Grécka a Talianska a práve primárny deficit o ktorom sa vôbec nehovorí, bude pri tejto rýchlosti zadlžovania Slovenska, čoskoro vážnym problémom.
Rast hrubého domáceho produktu, ktorý je kúpený dlhom, nie je dobrý rast.
A toto vysvetliť človeku, ktorý nevie ako sa rátajú percentá a tým nemám teraz na mysli ministra financií SR Petra Kažimír ale premiéra Roberta Fica, tak toto jemu vysvetliť je nemožné.
Nebezpečné zásahy stranou Smer-SD do ekonomiky vážne poškodia slovenské hospodárstvo
Takže ako som uviedol, na základe rastu hrubého domáceho produktu HDP a iných ekonomických vplyvov sa robí odhad daňových výnosov. Iné ekonomické vplyvy – to sú všetky, to sú najmä všetky tie nebezpečné zásahy do ekonomiky, ktoré páchajú súdruhovia zo Smeru na rôznych ministerstvách. To sú tie nebezpečné zásahy do ekonomiky, ktoré vy, ctení páni a dámy poslanci, im následne tu odklepnete a dovolím si tvrdiť, vo väčšine prípadov bez toho, aby ste vedeli o čo ide. Opäť raz sa ukazuje, že slepá ideológia spojená s neodborným prístupom vie byť mimoriadne škodlivá.
Štátny tajomník ministerstva práce Jozef Burjan – miesto poďakovania hrozí basou
Namiesto toho, aby sa štátny tajomník ministerstva práce Jozef Burjan poďakoval môjmu kolegovi Jozefovi Mihálovi za upozornenie na množstvo remeselníckych chýb vo vládnych návrhoch zákonov, sa mu štátny tajomník Burjan začne vyhrážať trestným oznámením. Za to, že Jozef Mihál upozorňuje na chybu, sa štátny tajomník ministerstva práce Jozef Burjan vyhráža trestným stíhaním. Presne toto čo robí teraz Jozef Burjan, robili komunisti celých 40 rokov. Mysleli si, že pravdu umlčia tým, že ich nositeľov zavrú do basy.
Hovoril som o statnom rozpočte na rok 2013 o tom, že;
- Prvý vážny problém štátneho rozpočtu je nereálny odhad HDP a všetkých tých čísel na základe ktorých sa potom robia, respektíve nereálny odhad HDP a tie ďalšie čísla, ktoré sa na základe tohto nereálneho odhadu robia.
- Druhý vážny problém, ako som práve spomenul, je veľmi neodborne vyhotovenie podstatných zákonov, ktoré sú nevyhnutné pre zostavenie štátneho rozpočtu.
- Tretí vážny problém štátneho rozpočtu 2013 je samotná podstata niektorých zmien. Veľa zmien je negatívnych a namierených proti podnikateľom. Včera pán poslanec Duchoň priznal, že áno, socialistický Zákonník práce môže viesť k nárastu nezamestnanosti. Nerozumiem prečo to robíte, keď už aj vám to začína byť zrejmé, ctení kolegovia z vládnej strany Smer. Žiaľ argumenty a zdravý rozum nemajú proti komunistickej ideológii žiadnu šancu.
- Nebezpečnejšia ako samotné tieto negatívne zmeny v statnom rozpočte 2013 je ich kombinácia. To sa vám tu snažím už celé týždne vysvetliť, len z rozhovorov s niektorými členmi Smeru, ktoré som viedol, viem, že buď netušia o čom hovorím alebo to berú na ľahkú váhu alebo veľmi dobre vedia o čom hovorím, ale je im to jedno.
Napríklad zvýšenie sadzby dane pre právnické osoby z 19 na 23% nie je samo o sebe až taká veľká dráma, no v spojení so zdravotnými odvodmi z dividend, čo je de facto zdanenie dividend a ešte aj so socialistickým Zákonníkom práce, aj ďalšími negatívnymi opatreniami, dôjde k mimoriadne nebezpečnej dynamike a výsledok bude, že daňové príjmy budú ešte nižšie ako je upravený odhad upraveného odhadu z toho pôvodného čísla.
A to ešte ani len ten rok, o ktorom hovoríme, 2013, nezačal a už teraz boli dva alebo tri krát upravené odhady. Môj osobný názor je, že vyberiete najviac rovnako veľa daní ako tento rok.
Potom je na mieste otázka, prečo musíte ničiť, čo funguje, napríklad rovnú daň?
Pre mňa jediný zjavný dôvod je ideológia.
Odraz zmien strany Smer-SD – Slovensko prestalo byť atraktívnou krajinou pre investorov
Slovenskej ekonomike ste poslanci zo strany Smer-SD namiešali smrteľný koktejl, lebo netušíte ako ekonomika funguje. Čo je však oveľa väčší problém ako to, že nebudú daňové výnosy v tej výške ako odhadujete je to, že vďaka týmto zmenám Slovensko prestáva byť krajinou atraktívnou pre investorov.
Pani poslanci a poslankyne zo Smeru asi nemáte ani poňatia, čo to znamená byť spomedzi vyše dvesto krajín na svete natoľko atraktívnou krajinou, že nejaký zahraničný investor sem príde a zamestná tu 500, 200, 2 000 ľudí.
Strana Smer-SD sľúbila ľuďom istoty – teraz ich pripravuje o pracovné miesta
A na to, že Slovensko prestáva byť krajinou atraktívnou pre investorov, doplatia bežní ľudia. Tí ľudia, ktorým ste sľúbili istoty, ktorým váš premiér Robert Fico sľúbil, že kríza sa ich nedotkne. Tí na to doplatia, lebo časť z nich príde o pracovné miesto a veľká časť z nich sa o toto pracovné miesto, ktoré síce má, bude báť. Strach je vždy silný motivátor, napríklad na zhoršenie podmienok v zamestnaní. To bol tretí problém.
Motto Smeru – likvidovanie podnikateľov, plytvanie daní, rozdávanie peňazí kamarátom
Štvrtým problémom je morálka, konkrétne morálka v platení daní. Vy si vážne myslíte, že podnikatelia budú platiť dane aspoň s minimálnou ochotou, keď vidia ako s ich daňami plytváte? Ako rozdávate peniaze vaším kamarátom? Pochopte, páni a dámy zo Smeru, ľudia vám nebudú platiť peniaze, keď ich zároveň škrtíte. Pílite si konár sami pod sebou, lebo keď zabijete dojnú kravu, mlieko skrátka z nej nebude. Je úplne jedno ako to vidí váš veľký vodca Kin Irsen. Tí, ktorí držia tento štát nad vodou, to sú tí, ktorým dávate najviac zabrať. To sú podnikatelia. Podnikatelia zamestnávajú ľudí, nikto iný. Keď ich zamestnáva štát, sú to väčšinou úradníci a musíme ich platiť my z našich daní. Podnikatelia sú zamestnávatelia. Nielen, že podnikateľský stav likvidujete, ešte aj plytváte daňami, ktoré ste ich donútili platiť. Sudcovia si vypýtajú každý po 100 000 eur, vy mlčíte.
Premiér Robert Fico si hráva beztrestne lotériu s peniazmi slovenských daňovníkov
Ohľadne zisku zdravotných poisťovní si premiér Robert Fico zahral lotériu, prehral 20 miliónov eur, vy to obhajujete. Ďalších 18 miliónov eur na právnu obhajobu alebo 15. 400 miliónov eur a teraz sa už dostávame do vážnych položiek. Skúste si predstaviť, koľko tisíc živnostníkov musí zaplatiť daň, aby sa zozbieralo 400 miliónov eur.
Vláda strany Smer-SD bezstarostne rozposiela a plytvá peniazmi ako keby nežila na Slovensku
- 400 miliónov eur bude stáť úplne nezmyselná a zbytočná kúpa Dôvery.
- Ďalších 400 miliónov eur bude slovenský podiel na záchrane súkromných, opakujem súkromných španielskych bánk.
- 170 miliónov pôjde pre Cyprus akoby nestačilo, že ročne im platíme už niekoľko miliónov za medzinárodnú misiu.
- Z toho, že Ján Počiatek kúpi koľajnice tri krát drahšie, už ani len nie je škandál.
- Investičné stimuly dávate v mečiarovskom štýle za udržanie pracovných miest a samozrejme kamarátom.
Premiér Robert Fico: Zožmýkame všetkých, ktorí v tejto krajine tvoria hodnoty
Tak potom sa nečudujte štrajkujúcim učiteľom a zdravotným sestrám, že chcú zvýšiť, že idú do ulíc za zvýšenie svojich skromných platov, keď vidia ako sa počas vašej vlády plytvá a kradne, ako sa bezstarostne rozhadzujú milióny eur. Ako sa váš premiér Robert Fico tvári, že poďte, rozdajte si to s nami, peňazí máme dosť, veď sme zožmýkali tých, ktorí v tejto krajine tvoria hodnoty.
Ctení socialisti zo Smeru, vládnete v štýle po nás potopa a preto sa nečudujte, že už len z tohto dôvodu spravia daňovníci všetko pre to, aby nefinancovali vaše eskapády. Chýba vám česť a morálka na to, aby ste boli schopní zaobchádzať s peniazmi daňovníkov zodpovedne.
Toľko k príjmovej časti rozpočtu.
Výdavková strana štátneho rozpočtu na rok 2013
Na výdavkovej strane štátneho rozpočtu na rok 2013 to nevyzerá o nič lepšie. V čase, kedy by ste mali šetriť, míňate viac. A jediný problém pána kolegu Duchoňa je, že teda či celá opozícia hovorí jedno a to isté číslo. Ale podstata je, že míňate viac.
Vynájdený liek Smer-SD na boj proti nezamestnanosti – Zvyšovanie počtu úradníkov
Proti nezamestnanosti ste sa rozhodli bojovať vyšším počtom úradníkov. Takýmto spôsobom v Kocúrkove chytali svetlo. Upozorňujem, že keď týmto spôsobom chcete naplniť sen o priblížení sa k vyspelej západnej Európe, bude vám ekonomická realita stáť v ceste.
Rovnako vám bude ekonomická realita stáť v ceste, keď si myslíte, že zvýšenými výdavkami vyrovnáte výkyvy hrubého domáceho produktu. Kens je len teória a v praxi nefunguje. Sľubovať ľuďom istoty a hovoriť im, že kríza sa ich nedotkne, je politika ľúbivá, no zároveň mimoriadne nebezpečná. Práve vďaka nej sa Slovensko totiž nachádza na gréckej ceste. Práve vďaka takejto politike sa Grécko dostalo tam, kde je. Len to by sa chcelo trošku s tou problematikou zaoberať.
Minister financií Peter Kažimír si vytýčil cieľ avšak …
Pán minister financií Kažimír, vytýčili ste si správny cieľ, to zníženie deficitu pre rok 2013 pod 3 percentá. Avšak zvolili ste nesprávne prostriedky, navyše klamete sám seba nereálnymi odhadmi. Otázka dňa teda znie, čo by mal minister financií Peter Kažimír robiť.
Ako prvé, škrtať výdavky všade tam, kde je to len trochu možné. Sme v kríze, treba šetriť. Počas môjho pôsobenia ako predsedu národnej rady klesli výdavky na prevádzku národnej rady o dva milióny eur ročne. To je takmer 20% rozpočtu. Náš nominant, Ľubo Lopatka, znížil v sociálnej poisťovni po vašom nominantovi pánovi Muňkovi výdavky na administratívu o 20 miliónov eur. Preto viem, že šetriť možné je, treba len chcieť.
Treba sa spýtať:
- Potrebujeme skutočne 800 príspevkových organizácii a niekoľko tisíc rozpočtových organizácii?
- Potrebuje to náš štát na fungovanie?
- Musíme naozaj všetky dávky, všetky sociálne dávky vyplácať plošne?
Približne polovica daňových príjmov ide na mzdy a odvody zamestnancov štátu a to napriek tomu, že už v roku 2006 Robert Fico plánoval znížiť počet úradníkov o 20%. O tomto hovorí uznesenie vlády 856 z 11. októbra 2006, úloha C 15. Ako často sa už stalo, ostalo len pri plánoch, počet úradníkov, naopak, idete zvýšiť.
Uvedené opatrenia, ktoré som práve spomínal, je možné realizovať, je možné začať realizovať okamžite, stačí k peniazom daňovníkov, k cudzím peniazom pre vás, pristupovať zodpovednejšie. Uvedené opatrenia, ktoré som práve vymenoval, to je najmä teda šetriť, sú nevyhnutné, lebo znížia deficit. Na vedenie krajiny však nepostačujú.
Žiaľ, musím konštatovať, že strana Smer nemá predstavu, nemá víziu ako by sa malo Slovensko vyvíjať. Nehovorím teraz o teoretických snoch nejakých marxistov pozašívaných niekde na rôznych školách, hovorím o funkčných riešeniach.
Dovolím si teda v druhej časti môjho vystúpenia povedať pár slov k vízii ako si myslím, že by sa Slovensko malo uberať.
Ako prvé je nevyhnutné sa spýtať, čo sú dlhodobé trendy, ktoré nemáme možnosť ovplyvniť a preto je lepšie sa im prispôsobiť a na ne reagovať ako sa tváriť, že neexistujú alebo sa ich snažiť množstvom peňazí zmeniť.
Prvý trend – viac ľudí pôjde do dôchodku ako vstúpi nových ľudí na pracovný trh
Prvý trend, ktorý berte ako fakt je, že výrazne sa zmení demografia obyvateľstva. Najbližších tridsať rokov pôjde viac ľudí do dôchodku ako vstúpi nových ľudí na pracovný trh. Toto bude zvyšovať deficit v dôchodkovom zabezpečení. Pán minister financií Peter Kažimír si bude musieť každý rok pripraviť čoraz viac peňazí na dôchodkové zabezpečenie.
Nemá zmysel sa tváriť, že to sa nás netýka, lebo to bude až po roku 2016. Tu musím povedať, že aj vyslovene nešťastná reforma 1. piliera z roku 2004, ktorá takmer úplne odstránila solidaritu z 1. piliera, ešte viac zvýši deficit v dôchodkovom zabezpečení. Teraz nejde o to, že ľavica, pravica, kto má vinu, kto má väčší podiel viny, ide o to, že čelíme všetci jak tu sme tomuto problému.
Najbližších tridsať, štyridsať rokov sa bude demografia výrazne meniť a to tak, že bude pribúdať počet dôchodcov a nároky na dôchodkové zabezpečenie budú stúpať.
Druhý trend – rómska populácia sa bude rozrastať
Druhým trendom bude nárast rómskej populácie. Celková pôrodnosť na Slovensku je veľmi nízka, je to okolo 1,2, možno menej, mala by byť najmenej 2, no ale bola by ešte nižšia, keby rómska časť obyvateľstva nemala pôrodnosť radovo vyššiu ako tá nerómska. Žiaľ, z dôvodu prehnanej politickej korektnosti neexistujú presné štatistiky.
Tretí trend – bude silnieť miera zásahov a regulácií Európskej únie
Tretí trend, ktorý treba brať ako fakt je ten, že bude silnieť vplyv Európskej únie, bude silnieť miera regulácií a taktiež miera zásahov do fungovania jednotlivých štátov, najmä tých menších. Zároveň treba rátať s tým, že ambiciózna agenda, ktorú si Európska únia dala, to je do roku 2020 sa stať najkonkurencieschopnejšou ekonomikou sveta, nebude naplnená z dôvodu množstva protichodných, respektíve zlých cieľov. Európa bude v porovnaní so svetom chudobnieť pre prehnanú, až škodlivú reguláciu Európskej únie v sociálnej, pracovnej oblasti kvôli nereálnym enviromentálnym cieľom a podobne. Generácia našich detí sa bude mať horšie ako sa máme my. Rátajte s tým.
Štvrtý trend – Kríza eura bude naďalej pokračovať a eurozóna sa môže rozpadnúť
Kríza eura bude sa bude prehlbovať. Krajiny, ktoré sú v problémoch dnes, budú v problémoch aj o pár rokov. Hlavne preto, lebo za posledné tri roky takzvané riešenie krízy bolo len drahým kupovaním času, ale nedochádza k podstatným zmenám. Eurozóna preto musí rátať s vyššou infláciou. Môže sa stať, že sa eurozóna rozpadne. Môže dôjsť k vystúpeniu niektorých štátov a pre prípad, že vystúpia z eurozóny silné ekonomiky, musí mať Slovensko pripravený plán B. Povedať, že držme sa Nemcov a chceme za každú cenu ostať v prvej lige, nestačí. Toto môže byť pre Slovensko škodlivé.
Piaty trend – Konkurencia ostatných európskych krajín bude rásť
Konkurencieschopnosť ostatných európskych krajín, najmä okolitých, bude rásť. Už pri dani z príjmov vidieť, že všetky okolité krajiny nás okopírovali, majú dnes nižšie sadzby ako my a tento konkurenčný tlak bude silnieť. A potom už nezostane nič iné iba to, že pán kolega Duchoň bude musieť konštatovať, no tak bohužiaľ, firmy prepúšťajú, lebo je tu skrátka silná konkurencia. Ale je to v našich rukách, či v tom konkurenčnom boji s okolitými krajinami budeme lepší alebo horší.
A už raz sa podarilo dokázať, že vieme byť lepší.
Tie výhody, ktoré budú rozhodovať sú daňová záťaž, vzdelanostná úroveň, o tom tu už dnes bolo povedané, vymožiteľnosť práva, politická a právna stabilita a tak ďalej. Treba rátať aj s tým, že fyzické hranice medzi štátmi v rámci Európskej únie budú hrať stále menšiu rolu pri pohybe investícii. Vôbec netreba ako hovoril pán Gál, aby nejaký investor sa zbalil a išiel tisíce kilometrov na východ. On kľudne môže ísť sto kilometrov na juh.
Pripomínam, že za posledné obdobie 700 firiem sa presunulo z juhu Slovenska do Maďarska preto, lebo tam ich čaká 10 percentná daň z príjmov. U nás to bude od 1. januára, namiesto 19 tu bude 23.
Tu sa Slovensko bohužiaľ, nachádza pod vedením strany Smer na vyslovene zlej ceste a veľmi dobre viem, že vy páni, minister financií SR Peter Kažimír a Duchoň, to veľmi dobre viete tiež.
Šiesty trend – Situácia v školstve, v zdravotníctve a súdnictve je zlá a zhoršuje sa
Situácia v školstve, v zdravotníctve a súdnictve je nie len zlá ale sa aj zhoršuje, najmä pre absenciu zásadných reforiem, na ktoré chýbala politická vôľa v minulosti, ale chýba aj dnes a dnes chýba ešte viac. Navyše zásadné reformy v školstve, v zdravotníctve a súdnictve, to si treba na rovinu povedať, sa realizujú aj preto ťažko, lebo ich pozitívne efekty sa dostavia väčšinou neskôr ako trvá jedno volebné obdobie. Napriek tomu je nevyhnutné predkladať a realizovať riešenia, ktoré budú stav v týchto oblastiach zlepšovať, prinajlepšom zabránia zhoršeniu.
Vymenoval som šesť dlhodobých trendov, ktoré s najväčšou pravdepodobnosťou nastanú, bez ohľadu na to, či bude vládnuť ľavica alebo pravica.
Vízia a ciele zodpovednej vlády pre Slovensko premietnuté v štátnom rozpočte
A teraz si dovolím načrtnúť ako by mohla a z môjho pohľadu by mala vyzerať vízia Slovenska, akou cestou by sa Slovensko malo najbližšie roky uberať, čo by teda mali byť ciele zodpovednej vlády, ktoré by sa mali premietnuť v štátnom rozpočte.
1, Zvyšovanie príjmov obyvateľstva prostredníctvom vyššieho počtu pracovných miest
Po prvé, zvyšovanie príjmov obyvateľstva. To je samozrejme otrepaná fráza a takýto cieľ si dá každá jedna vláda.
Otázka je ako to dosiahnuť? Základná úvaha je zároveň najdôležitejšia.
- Priemerná mzda rastie vtedy, keď je dostatok voľných pracovných miest. Práve vtedy má možnosť zamestnanec zmeniť pracovné miesto za účelom vyššej mzdy. Okrem toho vyšší počet pracovných miest znamená aj vyšší počet pracujúcich. Čiže už len toto zvyšuje príjmy obyvateľstva.
No a druhá dôležitá otázka, kto tvorí pracovné miesta?
- Keď ich tvorí štát, to som už vravel, je to len zvyšovanie počtu úradníkov, len zväčšujeme armádu úradníkov, ktorých musíme platiť z našich daní. Preto pracovné miesta tvoria takmer výlučne súkromné firmy a živnostníci a neexistuje možnosť ako ich k tvorbe pracovných miest donútiť. Jediné, čo môžeme robiť je ich motivovať. Vytvoriť im také podmienky pre ich podnikanie, aby chceli, aby mali dôvod tvoriť nové pracovné miesta. Práve pre toto musí vláda zlepšovať podnikateľské prostredie, vrátane zjednodušenia vstupu do podnikania.
Až by vás, ctení kolegovia zo Smeru alebo pán minister financií Peter Kažimír, či pán kolega Duchoň, by vás zaujímal niektoré opatrenia, ktorými sa dá podnikateľské prostredie zlepšiť, vyše 160 ich nájdete na našej webovej stránke.
2, Zabezpečenie základnej miery solidarity
Druhý cieľ, ktorý by si mala vláda vytýčiť, je zabezpečenie základnej miery solidarity. Nepočúva sa to dobre, ale je to fakt. Keď je sociálna ochrana príliš vysoká a sociálne zabezpečenie príliš štedré, strácajú ľudia motiváciu tvoriť hodnoty. Štát by sa mal preto postarať o to, aby mal každý zabezpečené životné minimum a základnú zdravotnú starostlivosť. Samozrejme, každý kto je zdravý a schopný práce. O čokoľvek navyše sa každý musí postarať sám a ten dôvod nie je to, že by som ja chcel byť nejaký sociálny netvor. Dôvod je ten, že my najbližších desať až dvadsať rokov nie sme schopní viac ufinancovať. Jednoducho, ekonomická realita nedovolí to, aby každý mal nárok a aj skutočne dostával dôstojný dôchodok a mal mimoriadne veľkú ochranu v práci a tak ďalej.
Ja by som to chcel rovnako, verte mi.
Nakoniec aký dôvod mám ja osobne škodiť iným ľuďom? My na to nemáme, my toto nedokážeme ufinancovať. A budete vidieť, ctení kolegovia zo Smeru a som rád, že aj pani Tomanová tu sedí, keď sa budete o toto snažiť, tak sa vám to prejaví na vyššej nezamestnanosti. Lebo zabijete pracovné miesta.
S týmto je spojený ďalší významný problém našej spoločnosti, to je dôchodkové zabezpečenie. Pre demografický vývoj, ktorý som spomínal, je nutné spraviť 1. pilier plne solidárny a treba začať tým, že budeme postupne obmedzovať medzigeneračnú solidaritu na úroveň životného minima. Nebudem k tomu viac rozprávať, ale koho to zaujíma, tak na mojej stránke pod heslom Odvodový bonus nájde viac.
Osobitným problémom je časť rómskej reformy. Vyše dvadsať rokov sa o tomto probléme hovorí, vynakladajú sa nemalé prostriedky, no musím konštatovať, že situácia sa nezlepšila. Nezlepšila sa počas vašej vlády, počas našej vlády, počas druhej Dzurindovej, počas prvej Ficovej, skrátka, situácia sa dvadsať rokov nezlepšila.
My sme pripravili súbor tridsiatich riešení a čakáme na riešenia, ktoré predostrie pán Pollák s pánmi Kaliňákom a Matovičom, aby sme mohli začať vecnú diskusiu.
3, Štíhly, efektívne a vyrovnane hospodáriaci štát
Tretia vec, na ktorú by sa mala vláda zamerať a toto premietnuť do štátneho rozpočtu, je štíhly, efektívne a vyrovnane hospodáriaci štát. Neustále treba mať na pamäti, že štátna byrokracia je ako burina. Veľká časť náplne práce úradníka je obhajovať svoju existenciu. A mimoriadne dôležité je hospodárenie štátu bez deficitu, to som už spomínal.
Takisto som už spomenul niekoľko možných opatrení ako znižovať výdavky.
4, Vláda, ktorá bude hájiť záujmy Slovenska v Bruseli pred vplyvom Európskej únie
Po štvrté, sebavedomý člen Európskej únie – najmä v čase, keď vplyv a zásahy Európskej únie budú silnieť, potrebujeme vládu, ktorá bude hájiť záujmy Slovenska v Bruseli. To, že Brusel bude nadriadený orgán našej vlády, to už dnes je fakt a tento trend bude silnieť. Nehrajme sa na to, že sme nezávislý parlament, netvárme sa tu o tom, že naozaj rozhodujeme o podstatných veciach, skôr teda naopak, berme ako fakt, že diktát z Bruselu je realita.
V rámci tejto skutočnosti sa pokúsme pre Slovensko vydobyť, čo najviac, napríklad v oblasti spoločnej hospodárskej politiky EÚ. A som veľmi rád, že po rokoch, čo tu bolo ticho, som teraz zaznamenal, či už od ministra Jahnátka alebo od premiéra Roberta Fica prvé pokusy, no teda dobre, keď už ten Galko do nich toľko rýpe, tak ideme niečo viac v Bruseli vybojovať.
Chápem, že v období, keď Mečiar spravil zo Slovenska čiernu dieru Európy, sme všetko podriadili tomu, aby sme v Bruseli boli za dobrých, ale toto obdobie skončilo a treba sebavedome bojovať za záujmy Slovenska.
5, Pustiť sa do reforiem
No a na záver, bolo by dobre sa pustiť aspoň do jednej reformy a to si dovolím vám dať ako odporučenie ctení kolegovia, či už v školstve alebo v zdravotníctve alebo v súdnictve, do niečoho by ste sa mohli pustiť, lebo roky utekajú a utekajú a ten stav sa zhoršuje a zhoršuje. Ja vám veľmi pekne ďakujem za pozornosť.