Richard Sulík: V zásade sme presvedčení, že volebný systém na Slovensku je v podstate dobrý, netreba ho meniť úplne od základu. Skôr si myslíme, že v ňom treba hľadať vhodné zlepšenia a vylepšenia a práve to sme spravili.
Prečítať brožúru online môžete kliknutím sem!
Snažili sme sa na volebný systém na Slovensku pozerať výlučne vecne, to znamená, že napríklad odmietať jeden volebný obvod len preto, lebo vznikol za vlády Vladimíra Mečiara, nepovažujeme za správne. Takisto sme sa zamysleli nad veľa inými vecami z tohto vecného hľadiska a ako som už vravel, dospeli sme k záveru, že volebný systém na Slovensku vo svojej podstate nie je zlý, napriek tomu znesie množstvo vylepšení.
6 krokov ako jednoducho zlepšiť politický systém a kvalitu demokracie Slovenskej republiky
Martin Klus: Nazvali sme túto brožúrku 6 krokov ako jednoducho zlepšiť politický systém a kvalitu demokracie Slovenskej republiky , čo má trošku širšiu ambíciu, ako hovoriť len o volebnom systéme na Slovensku. Tých 6 krokov nielen na zmenu volebného systému je veľmi prehľadne urobených do šiestich kapitol. Každá z týchto kapitol má svoj názov, ktorý napovedá, čo konkrétne chceme spraviť. Povedal by som, že pri tvorbe tejto brožúrky o volebnom systéme na Slovensku sme vychádzali z toho, že tu bolo množstvo teoretických východísk, aby náš politický systém bol ideálny, ba priam dokonalý, ale nevystihoval jednu zásadnú vec, a to je zmysel pre politickú realitu. Čiže my sme sa s pánom predsedom Sulíkom a s ďalšími, s ktorými sme konzultovali jednotlivé body, pokúšali nájsť prienik medzi politickou realitou, tak aby to, čo v 6 krokoch navrhujeme, bolo politicky priechodné a zároveň medzi tým, čo považujeme aj ako politológovia za možno optimálny režim, či už volebného systému na Slovensku alebo politického systému všeobecne.
…aby inštitút referenda nebol v Ústave SR len na okrasu
Krok: „Zrušme kvórum na platnosť referenda, znížme počet hlasov potrebných na jeho vypísanie a realizujme referendá spoločne s najbližšími voľbami“
Veľmi podobné úvahy sme predstavili bezprostredne po neúspešnom referende o rodine vo februári tohto roku na tlačovej besede v Liberánom dome. Hovorili sme o tom, že dnes vychádzať z článku 95 alebo 97 Ústavy SR je zrejmé, že už nebudeme mať žiadne platné referendum na Slovensku, pretože žiadne už pravdepodobne neprekročí 50 % kvórum. Preto sme v tejto brožúrke o zmene volebného systému veľmi jasne rozpísali dôvody, prečo by bolo dobré zrušiť toto kvórum pre referendum a prečo by bolo napríklad dobré nastaviť petičné prahy inak, ako sú nastavené dnes, aby práve tento inštitút referenda nebol v Ústave SR len na okrasu. Keďže máme zmysel aj pre politickú realitu, vychádzame z toho, že to chce určité prechodné obdobie, aby si ľudia zvykli na takú obrovskú moc, ktorú prostredníctvom referendovej demokracie majú a chceme, aby bol tento systém najprv postavený na lokálnej a miestnej referendovej demokracii a následne až na celoštátnej úrovni. Čiže v brožúrke o volebnom systéme na Slovensku to máte veľmi detailne rozpísané a verím tomu, že nájdeme pochopenie nielen v akademickej obci, ale aj v odbornej žurnalistickej obci, respektíve laickej obci.
Volebný systém na Slovensku nie je v zásade zlý
Krok: „Ponechajme Slovensko ako volebný obvod, avšak posilnime regióny a osobnosti, protsredníctvom pevnej hranice na preferenčné hlasy závislej od volebnej účasti a nie výsledkov strany“
Vychádzame z toho, že volebný systém na Slovensku nie je v zásade zlý, ukazuje však hneď niekoľko defektov. Jedným z defektov vo volebnom systéme je napríklad to, že nemáme dostatočne posilnené regionálne osobnosti, obzvlásť v najväčšej politickej strane SMER-SD a je obrovský rozdiel medzi povedzme prvými piatimi kandidátmi, ktorí získali najväčšie množstvo preferenčných hlasov, a potom všetkými ostatnými, keď vychádzame z toho, že až 106. kandidát sa dostal do NR SR. To je človek, ktorý mal výrazne menej hlasov, ako som mal napríklad ja vo voľbách do zastupiteľstva samosprávy mesta Banská Bystrica v jednom volebnom obvode, čo nepovažujeme za žiadnych okolností za správne. Preto navrhujeme, aby bol vo volebnom systéme stanovený pevný systém preferenčných krúžkov, a teda nie súčasný 3 %. Detaily opäť nájdete v brožúrke a ja som kedykoľvek ochotný a schopný ich vysvetliť konkrétnejšie.
Takisto vychádzame z toho, že Slovensko ako jeden volebný obvod vôbec nie je zlý nápad. Vysvetlili sme to hneď na piatich rôznych dôvodoch, prečo tomu tak je. Spomeniem len jeden najdôležitejší. Ak niesom ja Banskobystričan schopný voliť niekoho do NR SR, kto má trvalý pobyt v Bratislave, tak to nepovažujeme za správne, pretože občan Slovenskej republiky by mal splnomocňovať niekoho, kto bude zastupovať záujmy Slovenskej republiky a nie Banskobystrického kraja alebo mesta Banská Bystrica a množstvo ďalších vecí, ktoré sú b brožúre popísané.
Občania nechcú do Európskeho parlamentu voliť politické strany, chcú voliť konkrétne osobnosti
Krok: „Zmeňme systém voľby do Európskeho parlamentu tak, aby mohli byť volené osobnosti naprieč politickým spektrom vrátane nezávislých kandidátov a zlúčme tieto voľby s druhým kolom voľby prezidenta“
Veľmi zásadnú zmenu ale chystáme vo voľbách do Európskeho parlamentu. Takisto sme na túto tému mali tlačovú besedu. Hovorili sme o tom, že Slovensko zažilo jednu obrovskú hanbu tým, že sme mali len 13 % účasť na voľbách do Európskeho parlamentu. Je to hanba aj preto, lebo sme dlhodobo rekordmanom v tejto oblasti a pripisujeme to aj tomu, že občania Slovenskej republiky chápu súčasný volebný systém Slovenskej republiky ako zlý. Zlý preto, lebo je málo personalizovaný. Občania nechcú do Európskeho parlamentu voliť politické strany, chcú voliť konkrétne osobnosti, a preto prichádzame s pomerne zásadnou zmenou vo voľbách do Európskeho parlamentu a tieto by predpokladali dokonca aj voľbu nezávislých kandidátov.
Jeden mandát stačí
Krok: „Princíp „jeden mandát stačí“ navrhujeme uplatniť v prípade exekutívnych funkcií poslancov NR SR“
Takisto v rámci volebného systému na Slovensku navrhujeme, aby princíp jeden mandát stačí, ktorý sa často pretraktuje aj v médiách alebo v rámci politických strán na Slovensku, bol posilnený o moment, ktorý je priechodný politicky, to znamená, aby do exekutívnych funkcií boli volení tí, ktorí sa zároveň vzdávajú mandátu poslancov napríklad na regionálnej alebo miestnej úrovni. Veľmi dôsledne zdôvodňujeme, prečo všetky ostatné úvahy na túto tému majú skôr populistický charakter.
Voľby realizujme v piatok namiesto soboty
Krok: „Zrušme výdavkové stropy a moratórium pre všetky druhy volieb, aj na prieskumy verejnej mienky, pričom výnimku by tvoril len deň volieb. Voľby realizujme v piatok namiesto soboty.“
Náš nápad s tým, aby sme voľby presunuli na piatok, sme už takisto prezentovali, čiže v podstate sa už len vraciame k tomu, čo si myslíme, že by výrazne pomohlo zvýšeniu volebnej účasti na Slovensku a ostatné veci, ako je zrušenie výdavkových stropov, moratória pre všetky druhy volieb, ale aj priskumu verejnej mienky, s výnimkou teda dňa volieb, vychádzajú z politickej praxe, ktorú na Slovensku máme. Nakoniec mnohé politické strany aj dnes, keď tu máme jasné nastavenie akéhosi moratória, toto budú pravdepodobne obchádzať prostredníctvom systému, ktorý je plne legálny a ktorý hovorí o tom, že ak za vás bude robiť kampaň tretia strana, tak si v podstate môžete robiť čokoľvek chcete bez toho, že by sa vám to započítavalo do trojmiliónového limitu, ktorý tu dnes máme.
Voľby cez internet
Krok: „Zaveďme voľby cez internet a elektronické voľby prostredníctvom tzv. volebných kioskov, ktoré zaručia absolútnu férovosť volieb, okamžitú dostupnosť výsledkov a zároveň znížia náklady štátu na realizáciu volieb.“
To súvisí s tým, že od začiatku existencie strany Sloboda a Solidarita sa pokúšame predstaviť možnosť voľby a hlasovania cez internet a máme za to, že keď takéto voľby existujú a fungujú napríklad v Estónsku, prečo by nemohli fungovať aj na Slovensku? Máme za to, že naši občania žijúci v zahraničí, hovorím o takmer 450 tisícoch občanov, majú záujem voliť a nechcú voliť ako v 19. storočí poštou, a preto im a nielen im, treba priblížiť túto voľbu elektronicky, prostredníctvom internetu.