Brusel, 31.05.2017 – Zahraniční prepravcovia najmä z východnej Európy majú čoraz väčší problém vstúpiť na spoločný trh. Bránia im v tom viaceré administratívne prekážky zo strany niektorých členských štátov EÚ. Sú tým poškodzovaní nielen zahraniční prepravcovia, ale …
… aj domáci spotrebitelia. Predseda strany SaS Richard Sulík dlhodobo poukazuje na neférové zaobchádzanie so zahraničnými prepravcami zo strany najmä Nemecka a Francúzska. Vo svojom vystúpení v rámci miniplenárneho zasadnutia k bodu „Rozhodnutie prijaté v súvislosti s balíkom opatrení v oblasti mobility. Vyhlásenie Komisie“ preto poukázal na zlyhanie Európskej komisie. Tá totiž namiesto toho, aby problém so zahraničnými prepravcami skutočne riešila, len spí a naťahuje čas.
Prepis vystúpenia: Zahraniční prepravcovia a „solidarita“ členských štátov EÚ
V posledných mesiacoch sme svedkami, ako viaceré členské štáty napriek veľkým rečiam o solidarite a jednotnej Európe bránia východoeurópskym dopravcom neférovými spôsobmi vstupovať na ich trh.
Ide napríklad o minimálnu mzdu, ktorú zaviedlo Nemecko a Francúzsko a diéty vyplácané nesmú byť jej súčasťou. Toto znevýhodňuje zahraničných prepravcov. Alebo napríklad zákaz stráviť týždenný odpočinok vo vlastnom kamióne, sú tam otázky ohľadom poistenia, keď šofér ten kamión opustí a množstvo ďalších. Alebo napríklad rôzna dokumentácia v národnom jazyku, ktorá 20 rokov nikomu nechýbala.
Pripomínam, že napríklad Slovensko otvorilo svoje trhy, keď išlo o trh s potravinami, s pôdou, privatizáciu strategických podnikov.
Naopak, západné krajiny uzatvárajú svoje trhy, robia to rôznymi netarifnými opatreniami, vymýšľajú si prekážky, administratívne bariéry a sťažujú východoeurópskym dopravcom vstup na ich trhy. Pokladám toto za veľmi neférové.
Európska komisia mala dávno konať, mala už dva roky otvorené infringementy a nekoná, spí a naťahuje čas.
Ďakujem pekne.