Richard Sulík: Naša dnešná tlačová beseda je k návrhu zákona o nadobúdaní vlastníctva poľnohospodárskeho pozemku z dieľne ministra pôdohospodárstva Ľubomíra Jahnátka. Tento zákon ašpiruje na hlúposť roka. Zákon o nadobúdaní vlastníctva poľnohospodárskeho …
… pozemku je podľa nášho názoru v rozpore s Ústavou SR, pretože podľa článku 20 Ústavy SR smie byť vyvlastnenie alebo vynútené obmedzenie vlastníckeho práva len v nevyhnutnej miere, musí byť vo verejnom záujme a za primeranú náhradu. V navrhovanom zákone od ministra Jahnátka sa obmedzujú vlastnícke práva pozemkov, pretože sa zákonom vymedzuje druh záujemcov, ktorí ho môžu získavať, ako aj postup pri predaji takého pozemku. Ten je pod kontrolou okresného úradu.
Taktiež absolútne chýba zdôvodnenie verejnejného záujmu, a teda aj to, či právne obmedzenia sú v nevyhnutnej miere alebo vo väčšom rozsahu ako len v nevyhnutnom. A do tretice absentuje primeraná náhrada. Toto sú dôvody prečo zákon o nadobúdaní vlastníctva poľnohospodárskeho pozemku považujeme za protiústavný. Je to norma, ktorú nesmie predložiť vláda demokratického štátu a ak tento zákon v takej podobe prejde, SaS sa zasadí, aby skončil na Ústavnom súde SR.
Návrh zákona strany SaS má uľahčiť sceľovanie pozemkov
Ľubomír Galko: Návrh zákona o nadobúdaní vlastníctva poľnohospodárskeho pozemku nie je len protiústavný, ale vôbec nie je vedený dobrými úmyslami chrániť poľnohospodársku pôdu pred jej využívaním či zneužívaním na iné účely, akým je poľnohospodárstvo. Je to len škandalózny pokus ponechať vlastnícke vzťahy v ich dnešnej podobe. Keď mnohí, hlavne veľkí agropodnikatelia, využívajú cudziu pôdu buď zadarmo, alebo len za nepatrný symbolický nájom.
Zákonom o nadobúdaní vlastníctva poľnohospodárskeho pozemku budú vlastníci pozemkov doslova odrádzaní od predaja svojich často miniatúrnych parciel.
Preto miesto ekonomicky žiadúceho sceľovania parciel, zostane stále rozdrobené vlastníctvo pôdy. Vlastníci malých parciel budú mať naďalej zo svojej pôdy veľké nula celé nič. Zatiaľ čo SMER šije zákony na mieru pár jednotlivcom – podnikateľom, my v strane Sloboda a Solidarita robíme presný opak. Preto na najbližšiu schôdzu predkladáme návrh zákona, ktorý uľahčí sceľovanie pozemkov a následne aj ich lepšie využitie.
Tri znížené pásma pri prevode pozemku
Navrhneme znížiť katastrálne poplatky pri prevodoch pôdy, pretože pôda je na Slovensku historicky rozdrobená medzi veľké množstvo vlastníkov. Zároveň je v mnohých prípadoch správny poplatok 66 eur na začatie konania o zmene vlastníctva vyšší ako hodnota celej prevádzanej pôdy. Samozrejme, že potenciálnych kupcov a predajcov takáto výška poplatku odrádza.
Nami navrhované zníženie poplatkov nebude ani stratou pre štát, práve naopak.
Je lepších sto tisíc prevodov po päť eur ako žiaden po 66 eur. Navrhneme tri znížené pásma pri prevode pozemku. Mimo zastavaného pásma obce do 500 m2 to bude 5 eur. Vo výmere od 501 do 2000 m2 to bude 15 eur a od 2001 do 5000 m2 to bude 30 eur. Nad 5000 m2 navrhujeme, aby poplatok zostal 66 eur.
Toto je zákon pre občanov Slovenska a nie zákon o nadobúdaní vlastníctva poľnohospodárskeho pozemku, ktorý predkladá minister Jahnátek.
Pravá tvár jednofarebnej vlády
Chcem upozorniť ešte na jednu vec.
Ochrana poľnohospodárskej pôdy a ornice, sa nedá riešiť spôsobom protiústavných obmedzení vlastníckeho práva. Napokon, na Slovensku sa tak ako všade v Európskej únii na základe chorej spoločnej poľnohospodárskej politiky, uplatňuje tzv. „úhorovanie“. To znamená, Európska únia platí farmárom za nevyužívanie pôdy.
Namiesto toho, aby smerácka vláda istôt lepšími pravidlami a podmienkami podporila slovenských poľnohospodárov, potravinárov, obchodníkov, skrátka všetkých, čo sa v agrosektore pohybujú, a tým vylepšila život všetkým spotrebiteľom, prijíma z Bruselu každú zvrhlosť, ktorá našich poľnohospodárov a potravinárov linčuje. A na domácej scéne vymýšľa ďalšie a ďalšie zvrhlosti, ktoré sú nad rámec zvrhlostí zaslaných z Bruselu. Takáto je pravá tvár jednofarebnej vlády SMER-u.
Zákon o nadobúdaní vlastníctva poľnohospodárskeho pozemku je obmedzením podnikania na Slovensku
Jana Kiššová: Je až neuveriteľné ako táto vláda systematicky a programovo likviduje podnikateľské prostredie. A to tým, že vychádza v ústrety lobistom a zákon o nadobúdaní vlastníctva poľnohospodárskeho pozemku nie je ničím iným, len takýmto postupom. Je to snaha o zakonzervovanie súčasného stavu, kedy veľkí poľnohospodárski podnikatelia využívajú pôdu vlastníkov za symbolické sumy a obrábajú ju.
Návrh zákona o nadobúdaní vlastníctva poľnohospodárskeho pozemku nie je len nehoráznym obmedzením vlastníckych práv, ale aj ďalší zásah a obmedzenie podnikania na Slovensku. Nelimituje sa len to, za akých podmienok môže vlastník svoju pôdu predať, ale aj za akých ju môže záujemca kúpiť. Zákon o nadobúdaní vlastníctva poľnohospodárskeho pozemku presne definuje kto má pred kým prednosť, kto má splniť aké podmienky a kto ďalej s touto pôdou môže alebo nemôže robiť.
Pre dvoch ľudí rôzne pravidlá
Aby to nebolo také jednoduché, ešte aj v rámci komplikovaných pravidiel existujú výnimky. Majú ich tzv. mladí podnikatelia, osoby mladšie ako 40 rokov, pretože na nich sa nevzťahuje ustanovenie o povinnosti vykonávať poľnohospodárske podnikanie v oblasti najmenej tri roky. Inými slovami, môže vzniknúť situácia, kedy 39-ročný človek s nulovými skúsenosťami v podnikaní v poľnohospodárstve si môže kúpiť poľnohospodársku pôdu a podnikať s ňou, ale 41-ročný človek s 2,5 ročnými skúsenosťami v poľnohospodárstve, toto spraviť nesmie.
Pre dvoch ľudí rôzne pravidlá z titulu veku.
41-ročný človek si nesmie kúpiť pôdu, aby začal podnikať v poľnohospodárstve. Takto naša vláda nastavila pravidlá. Mohli by sme tak povedať, že 41-ročný človek si nemôže kúpiť tliačiarenský stroj a začať na ňom tlačiť tlačoviny, lebo s tým nemá skúsenosti. Neviem či takéto obmedzenie platí aj v nejakom inom odvetví, ako by malo začať fungovať v poľnohospodárstve.
Krásny paradox nezmyselného zákona
Ani 39-ročný nádejný začínajúci podnikateľ to tiež nemá až také jednoduché. Už v zmluve o prevode sa musí totiž zaviazať, že do troch rokov od predvodu si predmetný pozemok ani neprenajme, ani nepredá a ani ho nedaruje. Krásnym paradoxom tohto nezmyslu je, že ak tento mladý novopodnikateľ náhodou zmluvu poruší a predmetnú pôdu predá, v zákone nie je k jeho konaniu žiadna sankcia. Ak sa teda rozhodne, že kúpenú pôdu už nechce, nepotrebuje, nedarí sa mu, stačí ak poruší zmluvu a bude sa domáhať zneplatnenia zmluvy pre jej porušenie. Môže ešte nastať situácia, že od pôvodného vlastníka bude vymáhať vrátenie peňazí a on mu tento pozemok bude chcieť vrátiť. Výborná právna istota tohto štátu.
Zákon o nadobúdaní vlastníctva poľnohospodárskeho pozemku je neústavný zásah do vlastníckych práv
Vrátim sa ešte k tomu nádejnému investorovi. Ak na Slovensku existuje nádejný investor po štyridsiatke, ktorý má svoje peniaze a chcel by ich investovať, no nechce pôdu obrábať, ale nájde iného človeka, ktorý by si ju chcel prenajať a chcel by ju obrábať, tak to spraviť nemôže. Existujú totiž zákonné postupy komu najprv pôda musí byť ponúknutá a komu ponúknutá byť nemôže. Títo dvaja teda nemôžu spolu začať vytvárať pre slovenský štát hodnoty.
Nemôžu investovať svoje vlastné peniaze, nemôžu začať platiť dane z vytvorených hodnôt a nemôžu začať vytvárať pracovné miesta. Štát chce takých ľudí vidieť radšej nezamestnaných doma na dávkach.
Skvost legislatívneho snaženia našej vlády je len neústavný zásah do vlastníckych práv, obmedzujúce podnikanie, zvýhodňovanie jednej skupiny pred inou, je to diskriminácia a nekompetentnosť. Týmito slovami sa najlepšie opisuje, ako súčasná vláda zaobchádza s podnikateľským prostredím. Presne taký je zákon o nadobúdaní vlastníctva poľnohospodárskeho pozemku.