Zmyslom odpisov je podať reálny obraz o majetku firmy, napríklad pre účely auditu. Je predsa logické, že zakúpená linka nestratí svoju celú hodnotu okamžite, ale stráca ju postupne. Preto sa aj obstarávacia cena „rozpúšťa“ postupne do nákladov počas viacerých rokov.
Na rozdiel od odpisov pre majetkové účely predstavujú odpisy pre daňové účely najmä bariéru v investovaní. Napriek tomu, že firma spomínanú linku celú zaplatila, nemôže si o celú sumu znížiť základ dane. Keď napríklad nejaká malá začínajúca firma investuje všetky svoje zarobené peniaze a zároveň musí platiť daň z príjmu z tej časti, ktorú nemohla dať do odpisov, tak si niektoré investície možno rozmyslí.
Preto by bolo najlepšie pre výpočet základu dane z príjmov dovoliť každému odpísať koľko chce a kedy chce. Jediným pravidlom by bolo, že súčet odpisov nesmie presiahnuť 100 percent investície. Neviem si predstaviť lepšiu podporu investícií ako dovoliť o celú investovanú sumu ihneď znížiť základ dane. Najviac by sme tým podporili malých a stredných podnikateľov, ktorí sa ťažšie a drahšie financujú ako veľké koncerny. Zrušenie odpisov by bolo pre všetkých a nárokovateľné, čo je oveľa spravodlivejšie ako daňové úľavy, ktoré sú len pre vyvolených. Tie by sme mohli konečne zrušiť. Tiež by sme mohli výrazne obmedziť investičné stimuly, ktoré sú rovnako nespravodlivé.
Najväčším rizikom by zrejme bolo, že všetky firmy si ihneď odpíšu všetok svoj v minulosti zakúpený a doteraz neodpísaný majetok a výnos dane z príjmov právnických osôb by bol v prvom roku blízko nule. Tomu treba zabrániť tak, že úplné zrušenie odpisov by len pre nové veci platilo ihneď a pre použité veci až o niekoľko rokov, povedzme o päť. Ďalšia možnosť je veľkým firmám zrušiť odpisy až neskôr a podobne.
V každom prípade by sa Slovensko stalo silne proinvestičnou krajinou. Navyše by sme zjednodušili zákon o dani z príjmov a firmy by potrebovali menej daňových poradcov a štát menej daňových úradníkov. Slovensko by bolo zrejme prvým štátom v EÚ, ktorý zrušil odpisy. Ako vieme z čias daňovej reformy, ani v tejto oblasti marketing netreba podceňovať.