Pred štyrmi mesiacmi som v blogu napísal, aby sme sa neulakomili na lacnú pracovnú silu z Rumunska a Srbska. A to preto, že tým si tu na Slovensku zabetónujeme nízke mzdy. Dôvod je jednoduchý: ak stúpa dopyt po pracovnej sile, tak pri nezmenenej ponuke musí zákonite …
… stúpnuť cena pracovnej sily, teda mzda. To je dobré, to chceme. Preto aj má SaS v programe vyše 150 konkrétnych zlepšení podnikateľského prostredia. Aby sa zamestnávateľom darilo, lebo potom budú potrebovať viac zamestnancov, inými slovami, stúpne dopyt po pracovnej sile a následne stúpnu mzdy.
Ak dovezieme desaťtisíce ľudí zvonka, je reakciou na zvýšený dopyt po pracovnej sile zvýšená ponuka pracovnej sily, a nie rastúca mzda. A to je to, čo nechceme. Z tohto pohľadu je štrajk jeden zo spôsobov, i keď krajný, ako zvýšiť mzdy. Netrúfam si posúdiť samotné požiadavky, no ovplyvňuje ich viacero faktorov: 1 800 eur je priemer všetkých zamestnancov vrátane stredného manažmentu, vrátane nadčasov, príplatkov a pod. Drvivá väčšina štrajkujúcich zarába možno 1 200 eur.
Bratislava patrí k tým drahším mestám na život, rozhodne to nie sú Krompachy. Bratislavský závod Volkswagenu patrí k tým najlepším na svete v rámci koncernu. Volkswagen sa v strednodobom horizonte nezbalí a neodíde, na to tu príliš veľa investoval, vrátane novučkej lisovne a príliš sa mu tu darí. Zároveň však treba mať pred očami aj Pamplonu, kde odbory nevedeli, čo od dobroty a presne to urobil – zbalil sa a odišiel do Bratislavy.
Autá, ktoré sa v Bratislave produkujú, patria k luxusným a drahým a zdá sa, že už prehrmela aféra okolo podvodov s exhalátmi; zisky sú teda slušné, i keď do veľkej miery realizované v Nemecku z dôvodu nízkych transferových cien.
Ani zamestnávateľmi ponúkaných 8,9 percenta nie je maličkosť. Treba si uvedomiť, že ak má Volkswagen platiť v Bratislave nemecké mzdy (asi 4 500 eur), môže sa rovno presťahovať do Nemecka.
Osobne si myslím, že najlepšie by bolo dohodnúť dlhodobý plán, povedzme na 10 rokov, v ktorom sa v závislosti od inflácie a produktivity podniku stanoví rast miezd, aby vedenie aj zamestnanci vedeli, na čom sú.
Chcem veriť, že vedenie závodu a odbory sa čoskoro dohodnú, a preto celému Volkswagenu držím palce. Štrajky totiž škodia Slovensku ako miestu na podnikanie. Zároveň považujem každý rast miezd za dobrý, lebo čím vyššie mzdy budeme mať doma (vynútené trhom, nie štátom), tým menej ľudí odíde, možno sa niektorí aj vrátia.