Neviem prečo, ale pri zlodejských praktikách tejto vlády ma vôbec, ale vôbec neprekvapuje, že Európska únia (tá Európska únia, ktorá vie prižmúriť všetky oči) pozastavila Slovensku výplatu takmer všetkých eurofondov na základe kontroly projektov z jeho prvej vlády. Je to …
… výsledok bohapustého rozkrádania, ktorému sa počas vlády Roberta Fica mimoriadne darí.
Keď vláda sľubuje istoty
Na príklade Grécka bolo vidieť, čo sa stane, keď vláda sľubuje istoty a rozdáva peniaze, ktoré nemá, teda robí dlhy. Tak aj na príklade Roberta Fica vidieť, čo sa stane, ak sa do vlády dostane človek, ktorého strana má rozkrádanie ako súčasť politickej kultúry.
Všetko začalo zháňaním peňazí vlastnou hlavou
Začalo to zháňaním peňazí vlastnou hlavou, pokračovalo návštevami na Vazovovej, prešlo do desiatok korupčných káuz a končí (respektíve, bohužiaľ, nekončí) zastavením eurofondov vo výške päť miliárd eur.
Problém je, že bežný ficovolič, ktorý sa vytešuje z „istôt“ vo forme vianočného dôchodku alebo 8 eur vyššej minimálnej mzdy, netuší, koľko núl by asi taká miliarda mohla mať.
Ľahostajnosť voči korupcii pri eurofondoch
Problém je aj v tom, že väčšina ľudí je voči korupcii pri eurofondoch ešte ľahostajnejšia ako pri bežnom rozkrádaní.
Eurofondy sú u nás totiž vnímané ako peniaze, ktoré spadli z neba, ktoré nám niekto daroval, a teda nikomu nechýbajú.
Nie je to tak.
Už aj my v celkom slušnom rozsahu platíme do Bruselu – jednu miliardu eur ročne a máme nárok na tri, z ktorých vyčerpáme približne polovicu. Okrem toho, jedného dňa sa staneme čistými platiteľmi, a teda budeme tie dnešné eurofondy kvázi vracať.
Smeráci nikdy neprestanú kradnúť
Riešenie nie je dúfať, že smeráci prestanú kradnúť, riešenie je výrazne znížiť sumu, ktorú je možné rozkradnúť.
Preto už dlhší čas navrhujem, aby sa naše nároky na eurofondy započítali s peniazmi, ktoré do Bruselu platíme, a to, čo ostane, aby sa použilo výhradne na financovanie diaľnic.
Samozrejme, aj tam bude dochádzať k rozkrádaniu, ale predsa len, ak to bude jeden kanál, povedzme ako peniaze pre Národnú diaľničnú spoločnosť, bude verejná kontrola jednoduchšia, ako keď sa peniaze dnes dajú na tisíce rôznych projektov.
A po druhé, prestanú sa financovať projekty, ktoré deformujú podnikateľské prostredie alebo sú od začiatku do konca nezmyselné.