Nie, nejde o žiadnu nemorálnu ponuku, ale o najnovší krok Nemecka v boji proti východoeurópskym autodopravcom.
Angela Merkelová a nový francúzsky prezident Emmanuel Macron by sa najradšej rozdali pre Európu, pre spoločný trh a solidaritu. Aspoň teda vo verbálnej rovine. Skutočnosť je však taká, že spoločný trh platí najmä vtedy, ak ide o prístup západoeurópskych firiem na východoeurópske trhy. Či už privatizácia strategických podnikov, dovoz zahraničných potravín alebo kúpa pôdy. Výsledkom je medziiným historicky najnižší podiel slovenských potravín na slovenskom trhu, len niečo vyše tretiny. Potiaľto teda spoločný trh funguje úžasne.
Bič na kamionistov
Ak to má ísť opačne, teda o vstup slovenských (a celkovo východoeurópskych) firiem na západné trhy, z veľkých Európanov sa zrazu stávajú nekompromisní ochrancovia vlastných záujmov. Konkrétne slovenskí autodopravcovia dostávajú jednu ranu za druhou.
Najprv to bolo pravidlo, že nemeckú minimálnu mzdu musia na území Nemecka dostať všetci, bez ohľadu na to, odkiaľ sú. V poriadku, s týmto sa dá súhlasiť. Avšak diéty nesmú byť jej súčasťou, čo znevýhodňuje zahraničných prepravcov. Potom vymysleli, že treba predložiť plán jázd na šesť mesiacov (!) dopredu. K tomu sa pridalo ustanovenie zodpovednej osoby, rôzna dokumentácia v národnom jazyku (ktorá nikomu za posledných 20 rokov nechýbala) a Francúzi si ešte aj zmysleli, že má byť k dispozícii zástupca prepravcu, a to 18 mesiacov po skončení prepravy.
Drahé sny
Najnovší výmysel je len 5 dní starý. Bez akejkoľvek konzultácie či varovania zverejnilo Nemecko 24. mája zákon, ktorý sa v ten istý deň stal účinným: ak vodič kamiónu v automobile prespí, dostane pokutu 60 eur (a zamestnávateľ 180 eur) za každú hodinu. Áno, čítate správne. Za každú jednu hodinu, ktorú vodič prespí v kamióne. Francúzsko a Belgicko rovno vyžadujú prespanie v hoteloch, 45 hodín v týždni.
Pritom ani náhodou neobstojí argument, že nevedeli, že to tak nemysleli, že nechceli. Položil som osem parlamentných otázok, písal som eurokomisárke pre dopravu, písal som na nemecký Spolkový finančný dvor, podal som pozmeňujúce návrhy k novelizácii smernice o vysielaní zamestnancov… Nič. Pokiaľ ide o národné záujmy, francúzske a nemecké uši sú hluché.