„Zlí“ developeri a investori vs. životné prostredie: Slávik sa snaží navodiť dojem, že každý developer, investor, podnkateľ je podvodník, zámerne a zištne škodí životnému prostrediu. Uvedomme si ale, že najhoršie životné prostredie majú najchudobnejšie krajiny. Slovensko je a chce byť modernou technologicky vyspelou ekonomikou s vysokou ochranou svojich zdrojov a životného prostredia.
Slávik sa snaží navodiť aj dojem, že „Sulík ide po Slávikovi„. Ako minister hospodárstva sa musím zaoberať problémami slovenskej ekonomiky, ktorým je aj dĺžka povoľovacích konaní. Dnes konania odradzujú nových a vyháňajú už udomácnených investorov, prichádzame o pracovné miesta, dane, mzdy, krajina je v kríze a chudobnie. Budeme mať potom lepšie životné prostredie?
Zo skúsenosti s prácou a projektami zahraničných investorov sme sa presvedčili, že sa môžeme len učiť o štandardoch, ktoré kladú na svoje prevádzky a otázky životného prostredia. Chceme zelenú ekonomiku, nie zastaralé špinavé fabriky.
Netreba zabúdať na to, že za každým developerským projektom napr. bytových domov sú osudy rodín, ktoré sa tlačia v starom byte, zálohy na nový majú vyplatené, nemôžu čerpať hypotéky, pretože Slávik vydiera celé mesiace investora a projekt nie je možné skolaudovať. Takých podnetov máme množstvo.
Stavebné úrady uvádzajú, že až 80 % ich činnosti zaberie Slávik so svojimi požiadavkami na sprístupnenie a poskytnutie dokumentácie, odpovede na nezmyselné námietky a jeho obštrukčné konanie jeho združenia. Neúmerne sa predlžujú všetky ostatné konania na stavebných úradoch, ovplyvňuje to ich rýchlosť, kvalitu a samotní občania si nemôžu uplatniť svoje ústavou garantované práva, pretože úrady kapacitne nestíhajú riešiť nič iné.
Štát a samospráva v minulosti rezignovali na svoje funkcie a práva, to zmením. Vstupom do konaní sa Slávik bombasticky svojimi obligátnymi „copy-paste“ pripomienkami snaží navodiť dojem, že sa automaticky porušujú práva verejnosti, nie sú splnené technické normy, projekty sú neúplne a zlé, úrad si neplní svoju povinnosť a to automaticky pomocou svojho „robota“. Bez poznania špecifických vlastností projektu a v hodine dvanástej, 5 minút pred polnocou, pred vypršaním lehoty, aby čo najviac zatlačil na investora.
Odbornosť a opodstatnenosť Slávikových námietok: Keď má projektant, stavebný inžinier právo – pečiatku na vyhotovenie projektu, musí mať za sebou vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa, prax a odbornú skúšku v danom obore, čo Slávik ani náhodu nemá. Uvedomme si, že preberá (alebo sa o to snaží) aj právomoci úradov, samospráv, kritizuje a podkopáva náš právny poriadok. Tlačí na samosprávy aby mu platili za „školenia“ svojich úradov. Nakoniec ide vždy len o to, že (jeho) peniaze sú až na prvom mieste…
Dookola, celé roky sa odvoláva a rozsiahlo cituje napr. Aarhurský dohovor, ktorý však Slovensko už dávno a ďaleko nad rámec požiadaviek aplikovalo vo svojich právnych predpisoch a pokiaľ nepripustíme, že „on je zákon“, musia sa vedieť už prvostupňové úrady (rovnako copy-paste) automaticky a hlavne rýchlo vysporiadať s jeho námietkami. Mnohé z nich už boli zamietnuté a dôvody zamietnutia už boli aj v odvolacích konaniach a na súdoch. Vzorové prípady a postupy – dobrú prax ako konať a účinne sa brániť, si prezrite na tomto linku.
Pár poznámok k životnému prostrediu: Ústava SR zaručuje právo na kvalitné životné prostredie a rovnako chráni vlastnícke práva, právo slobodne vlastniť a podnikať aj právo navrhovateľov územných a stavebných konaní na spravodlivý proces, pričom žiadnemu tomuto právu ústava nedáva prednosť.
Slávik sa vydáva za ekologického aktivistu, avšak „torpéduje“ významné ekologické investície ako spracovanie a recyklácia odpadu, modernizácie výrobných prevádzok, nové zelenšie technológie, atď. Pod rúškom svojho združenia len využíva právo verejnosti na prístup k informáciám a vyjadrenie v konaniach, myslené zákonom „v otázkach a záujme životného prostredia“. Medzitým uniká zbytočne do ovzdušia množstvo CO2, ekologické projekty stoja a skutočný pôvodný zámer zákonodarcu vyšiel navnivoč z prospechárskych pohnútok jednotlivca na úkor nás ostatných, celej spoločnosti. Toto zákon pozná, má trestať a obmedziť ako zneužitie práva.
Agresívne a zo zištných dôvodov popiera samotný význam legislatívy ochrany životného prostredia, poškodzuje dobré meno aktívnych organizácií prispievajúcich k ochrane životného prostredia a vyvoláva verejnú nevôľu voči nim a tlak na obmedzovanie práv verejnosti a združení, čím im, ako sa vyjadril minister životného prostredia Ján Budaj „robí medvediu službu“.
Zmierniť prieťahy v konaniach môže znalosť vašich práv. Odstrániť umelé prekážky a prieťahy v konaniach sa dajú aj tak, že na „copy-paste“ námietky budete mať pripravenú „copy-paste“ odpovede. Ponúkam vám pár príkladov dobrej praxe. Obštrukčné námietky boli zamietnuté, dobre vyargumentované a ani následné rozhodnutia súdov ich nespochybnili. Upozorňujem, že sa vzory týkajú len tých dookola omieľaných a neoprávnených námietok a obštrukcií, úrady sa musia individuálne a konkrétne vysporiadavať s celou námietkou, ale nemusia študovať, váhať a robiť chyby v rozhodnutiach tam, kde bolo už raz právoplatne rozhodnuté a čo na obštrukcie platí. Takéto kvalifikované konania máte právo chcieť od svojich úradov.
Pozrite si niektoré vzory vyhodnotenia námietok pána Slávika – ZDS, nie sú to však tie staré typické opakované námietky z roku 2016/2017. Tie už dnes neuplatňuje.
Z preskúmania novšie námietky sú už adresné, v rámci konkrétneho spisu a nie je ich možné nejako paušalizovať, nakoľko sú to od prípadu k prípadu rôzne variácie s veľkým počtom kombinácií zákonov a zákonných ustanovení.
Nenájdete však medzi nimi veľmi špecifické námietky, ktoré by sa rozumne s použitím príslušných zákonov a zákonných ustanovení, nedali zamietnuť a odôvodniť.
Veľmi dôležitým aspektom pri neodôvodnení, alebo nesprávnom odôvodnení námietok p. Slávika, sú však zrejme neznalosti kombinácií postupov v rámci správneho konania zo strany správneho orgánu, súvisiacich zákonov, nedôslednosť a… možno aj strach z jeho osoby.
V mnohých prípadoch, úrady už v úvode nesprávne vyhodnocujú základné pravidlá konania – účastníci konania, vylučovanie z konania, postupy v rámci konania,… Neuplatňujú sa podklady územných plánov, atď., a tak zbytočne vyrábajú zmätočné komplikované spisy, ktoré je následne náročné doriešiť.
Viem, že je to naozaj komplikovaná agenda (právo, investície, štátna stavebná správa, územné plánovanie, verejný záujem, osobný záujem, atď.) a ani dlhoročné skúsenosti a prax v tejto oblasti, nemusia byť zárukou bezproblémového posúdenia a vyhodnotenia zákonného stavu.
Dúfam, že Vám tieto tipy a odôvodnenia pomôžu lepšie a rýchlejšie reagovať.